• virrhjarnan

Studera + vara föräldraledig

En fråga till er som är eller har varit föräldralediga!

Har BF i november och kommer vara föräldraledig till i september nästa år då sambon ska vara ledig. Sambon kommer jobba heltid+ plugga komvuxkurser under våren. Jag är väldigt sugen på att läsa psykologi på distans medan jag är mammaledig. Finns både 7,5 hp i 50 % takt (halv termin) och 15 hp i 50 % takt (hel termin). Finns även andra kurser ej psykologi som är distans och då är 7,5 hp i 25 % takt (hel termin). Jag älskar att plugga och läsa, men vill ju hinna med bebisen som självklart är viktigast. 

Vad säger ni hinner man med att plugga lite på distans medan man är föräldraledig. Isf hur mycket? Någon som har pluggat distans medan de varit föräldralediga som har några tips på vad man ska tänka på?

Tacksam för alla svar:) 

• Svar på tråden Studera + vara föräldraledig
  • StarStruck

Jag pluggade 100% och var föräldraledig. Det var dock bara under två månader sen tog sambon över. Jag har just läst psykologi och den kursen skulle inte jag rekommendera att läsa om du inte kan lägga ner mycket tid på det.

• tjockobbe

Jag funderade på att läsa lite nu i höst (bf 30 september) men det blir så krångligt med ersättningen från försäkringskassan. Du får ingen ersättning av dem om du inte har fokus på bebisen först o främst.

I övrigt tror jag det är fullt möjligt.

BF 30 september
  • StarStruck

Läser man på distans och inte överskrider inkomsten man får ha är ersättning inget problem

• sötare

har studerat två år på distans 100 procent fick bäbis mitt i allt och det har fungerat utmärkt. hur det e med ersättning har jag igen aning om då jag sparade mina dagar och tog bara pengar från csn

• Studentpappa
    tjockobbe skrev 2013-08-27 08:52:26 följande:
    Jag funderade på att läsa lite nu i höst (bf 30 september) men det blir så krångligt med ersättningen från försäkringskassan. Du får ingen ersättning av dem om du inte har fokus på bebisen först o främst.

Det där var ett konstigt påstående, skulle försäkringskassan göra stickkontroller för att mäta ditt fokus eller?

Både jag och min syster har pluggat samtidigt vi varit föräldralediga utan problem.
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • sussiq82

Läser 100% (icke distans )och har oxå bf i november ska ge det ett försök att fortsätta som vanligt fp under helgerna får man alltid ta men sen får man bara om vårdnadskravet uppfylls vad det nu betyder. Är mitt tredje barn så vet hur det är och första halvåret tror jag det kommer gå bra men sen vet jag ej...

• virrhjarnan

Har för mig att det fk inte tycker om är när det inte är distanskurser. Har tänkt ta 5 föräldradagar och sedan plugga 50 % så det tror jag inte ska vara något problem för dem då det är på distans. Men skönt att höra att vissa har fått det att funka iaf. Finns ju massa olika psykologikurser och har inte bestämt mig för vilken men blir iaf någon på grundnivå.

sötare skrev 2013-08-27 09:02:43 följande:
    har studerat två år på distans 100 procent fick bäbis mitt i allt och det har fungerat utmärkt. hur det e med ersättning har jag igen aning om då jag sparade mina dagar och tog bara pengar från csn
    Har du något speciellt tips på hur man ska göra/lägga upp det för att underlätta? :)
  • tjockobbe

Studentpappa skrev 2013-08-27 09:07:35 följande:
    Det där var ett konstigt påstående, skulle försäkringskassan göra stickkontroller för att mäta ditt fokus eller?

Både jag och min syster har pluggat samtidigt vi varit föräldralediga utan problem.

De gör enligt dem själva kontroller ja. Har du 100 % ersättning från dem ska du vara med barnet 100 % o inte plugga 50% o lämna barnet hos nån annan. Det är så kallat bidragsfusk. Kan du plugga samtidigt som du har hand om barnet lika mycket som du får ersättning för är det inga problem.
    BF 30 september
  • Gizzmo73
    virrhjarnan skrev 2013-08-27 08:41:11 följande:
    En fråga till er som är eller har varit föräldralediga!

Har BF i november och kommer vara föräldraledig till i september nästa år då sambon ska vara ledig. Sambon kommer jobba heltid+ plugga komvuxkurser under våren. Jag är väldigt sugen på att läsa psykologi på distans medan jag är mammaledig. Finns både 7,5 hp i 50 % takt (halv termin) och 15 hp i 50 % takt (hel termin). Finns även andra kurser ej psykologi som är distans och då är 7,5 hp i 25 % takt (hel termin). Jag älskar att plugga och läsa, men vill ju hinna med bebisen som självklart är viktigast. 

Vad säger ni hinner man med att plugga lite på distans medan man är föräldraledig. Isf hur mycket? Någon som har pluggat distans medan de varit föräldralediga som har några tips på vad man ska tänka på?

Tacksam för alla svar:) 

Beror en hel del på din bäbis om det kommer att funka eller inte.
    Vissa bäbisar sover större delen av dagen eller så får man en liten (som vi fick) som inte sover alls förutom för små tupplurar på max 5-10 minuter.... Utöver det så ville hon ha mat varannan timme dygnet runt och tog minst en timme på sig att äta. Så att plugga hade varit helt omöjligt för min del.
  • Natulcien

Jag skulle avvakta och se vad det är för en liten individ till bebis du får... Det beror helt på bebisen, skulle jag säga.

Vår lilla son sov inga långpass alls på dagtid, utan bara korta snuttar på max 30 min. Dessutom sov han bara i famnen eller i rullande vagn. Och så ammades han minst varannan timme de första månaderna. Se den s.k. "egna tiden" var lika med noll. Så jag hade aldrig haft tid att plugga.

Men sen finns det ju andra bebisar... Flört

• sötare

Absolut hänger det på bäbisen med.
    Min son ville bara vara i famnen ligga och amma typ mens hela tiden: lösningen för mig var  en riktigt ordentlig och bra ammningskudde och en bra skrivbordstol med armstöd. La ammingskudden i knäet och fick bra stöd från armstöden som höll den på plats. Där fick sen sonen ligga och amma medans jag satt och gjorde allt som behövdes göras vid datorn. ibland skrev jag med en hand ibland med båda. när jag läste i böcker då satt vi i soffan eller i sängen använde mig av understrykningspennor och postitlappar. Strukturerade upp allt med scheman där allt från pauser med promenader , lunch och skolarbete var med. Delade upp skolarbete i många små delmål.

• sussiq82

Ja precis mina första två sov för det mesta så därför känns det värt ett försök men kommer nog bara ta fp på helgerna då jag inte pluggar alls verkar krångligt annars och har jag csn så behöver vi inte mer.

• Sisisisi

Jag pluggade på distans när jag var mammaledig. De första två månaderna funkade det inte bra men efter det och tills han började krypa vid 8 mån gick det utmärkt. Efter det blev det nog bara plugg när han sov och på kvällarna. Jag läste 50 % och fick utökad tid gör storebror på fsk, annars skulle han gått 15h/v.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• sötare
    sötare skrev 2013-08-27 10:18:49 följande:
    Min son ville bara vara i famnen ligga och amma typ mens hela tiden: lösningen för mig var  en riktigt ordentlig och bra ammningskudde och en bra skrivbordstol med armstöd. La ammingskudden i knäet och fick bra stöd från armstöden som höll den på plats. Där fick sen sonen ligga och amma medans jag satt och gjorde allt som behövdes göras vid datorn. ibland skrev jag med en hand ibland med båda. när jag läste i böcker då satt vi i soffan eller i sängen använde mig av understrykningspennor och postitlappar. Strukturerade upp allt med scheman där allt från pauser med promenader , lunch och skolarbete var med. Delade upp skolarbete i många små delmål.
    arga gubben skulle inte vara med

• virrhjarnan
    sötare skrev 2013-08-27 10:18:49 följande:
    Åh tack för alla tips:)

Förstår att mkt handlar om bebis också. Jag kommer ju få 9 november och tänker inte börja läsa förrän vårterminen så kommer försöka komma in i rutiner och lära mig vad som funkar för oss och bebis först:) 
Svar på tråden Studera + vara föräldraledig