• Anonym (Lilo)

Berätta för mig, vad kommer att hända? Utredning för barnlöshet.

Jag och maken har försökt att få barn i över 2½ år.  Ingenting händer. För drygt ett år sedan fick jag veta att jag har PCO och för en tid sedan bestämde vi oss för att be om hjälp. Jag har lämnat in lite blodprovet och maken har lämnat ett spermatest. Vi har fått en tid till Kvinnokliniken för att starta utredning, inom en snart framtid. 

Jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande (utan hjälp från läkare) så gravid kan jag ju bli - men det är tydligen svårt.  

Nu har jag och maken, som sagt, fått tid för att starta utredning. Men jag vet verkligen inte vad som kommer att hända. Jag antar att vi kommer få svar på makens spermatest då.

Ni som har varit med om allt detta, kan ni berätta för mig vad som kommer ske? Vad kan jag förvänta mig?  

• Svar på tråden Berätta för mig, vad kommer att hända? Utredning för barnlöshet.
  • Anonym (Lilo)
    Nyfniken83 skrev 2013-08-26 13:05:57 följande:
    Ni kommer få svar på alla prover och ser dom bra ut så påbörjas behandling. Jag spolades och skulle sen börja med pergotime men blev gravid nån vecka efter spolningen trots att läkaren sa att jag inte hade nån ägglossning på gång. Det ser säkert olika ut på olika kliniker.
    Nyfniken83 skrev 2013-08-26 13:07:00 följande:
    Glömde juh, stort lycka till! Kräv en spolning. Har hört att flera blir gravida efter spolning. Jag är nu i v 12

Tack för svar! Får jag fråga varför ni sökte hjälp? Har hört talas om spolning och är detta något som annars sker av ren rutin? (t.ex. vid PCO?) Gör en spolning ont? 
  • Anonym (Lilo)
    Nyfniken83 skrev 2013-08-26 13:56:00 följande:
    Vi sökte hjälp eftersom vi dels haft oskyddat sex i över ett år och för att vi visste att jag hade pco och aldrig naturliga ägglossningar. Jag vet inte om spolning görs på rutin. På min klinik gör dom det på alla med pco innan dom börjar med någon hormonbehandling. Dom säger att det inte gör ont men det tyckte jag att det gjorde. Det går å andra sidan fort och det är viktigt att se så att man inte har några blockeringar i äggledarna.
    Det är sant som du säger. Det är ju värt lite smärta under en kort stund, för att få det där som man så länge väntat på. Man blir väl lite skraj nu. Har velat det här så länge och nu när det börjar bli verklighet så känns det lite otäckt också.  
  • Anonym (Lilo)
    Nyfniken83 skrev 2013-08-26 22:11:19 följande:
    Det förstår jag. Men lika bra att sätta igång. Man vet ju inte heller hur lång tid det tar när man väl får hjälp.
    Men så är det. Vi har lämnat in prover nu och ska på besök till nästa vecka. Kan det alltså ta ännu mer tid efter det? Obestämd
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (spermlös) skrev 2013-08-27 18:56:18 följande:
    Som du säkert läst och hört har massor av par svårt att få barn, av många olika anledningar.
    En kan vara att mannen har dåliga simmare eller ingen produktion alls mm.
    Skulle hans prov visa nåt sånt så kan man antingen plocka ut de få spermier man hittar, eller om man inte hittar några få göra en biopsi där man tar prov i från testiklarna för att se om de finns spermier där.
    Finns de fortfarande inga där är inimination eller adoption dom sista alternativen, vilket inte är helt ovanligt heller.
    Manlig problem att få barn talas det tyvärr inte så mycket om (här på FL är de ju också mest kvinnor med sina problem), även om de är lika vanligt.
    Vad de än beror på och vad som än kommer fram så kom ihåg att målet är det viktiga. Att ni till slut får ert älskade barn. Kanske behövs lite, eller lite mer hjälp, men när ni tillsammans står som föräldrar har allt varit värt sitt pris!
    Lycka till!      
    Har förstått att det inte är något som pratas om, så mycket. Om drygt en vecka så vet vi. Jag hoppas verkligen att vi slipper få höra att det också är besvärligt för hans del. Jag vet inte hur han skulle ta det. Det är bland hans värsta mardrömmar.. Plus att han är väldigt rädd för allt som har med sjukhus att göra. 

Men det är som du säger, målet är det viktiga. Vi måste bara ta oss över hindren.
    Nyfniken83 skrev 2013-08-27 19:25:24 följande:
    Allt beror ju på om det är något mer fel utöver pcon... Är det "bara" pco så lär du nog få hjälp direkt. Håller tummar å tår för er. Uppdatera gärna när du fått svar! Kram
    Vi vet om en vecka. Håll tummarna stenhårt. 

• Anonym (Lilo)

Tack för era svar. Det värmer väldigt mycket att ni tar er tid på att svara på denna tråd och ge mig svar på frågor. Vi har inte varit på besöket än; det sker i slutet på veckan. Jag är så nervös. 

• Anonym (Lilo)
    Nyfniken83 skrev 2013-09-03 12:06:06 följande:
    Förstår att det e nervöst men tänk att det här e början på allt. Nu ska ni äntligen få hjälp!
    Så var tanken från början Men ju närmare vi kommer, desto mer skraj blir jag!
    Måste försöka komma över på rätt sida igen. 
  • Anonym (Lilo)

Vi har varit på vår träff med läkaren nu. Mina tester såg bra ut, bortsett från min PCO, som jag redan vet att jag har. Blodproverna visar att det ska finnas bra med ägg hos mig dock. Makens prov såg också bra ut, bra rörlighet osv. Men de vill att han lämnar ett test till, då det första inte var helt komplett.

Läkaren har beslutat att vi ska prova Pergotime, vilket känns som ett enormt stort framsteg. Hon tror att det kan komma och ordna sig för oss med hjälp av de hormonerna.  

• Anonym (Lilo)
    Anonym (....) skrev 2013-09-21 18:10:26 följande:
    Hej ni alltså jag har en liten inflikare här.. Tkr de är superbra info om vad som kmr att hända osv, de känns skönt att få viss hum om det. Men jag har fastnat på en annan punkt.. Hur går man tillväga, det absolut första steget? Har insett att vi nog måste göra ivf men nu är jag bara skitnervös. Så nervös att jag inte fattar vem den absolut första människan i ledet är som man måste kontakta? Ska man bara ringa nånstans(?) å säga: hej, vi kan inte få barn?
    Vad tråkigt att det krånglar för er ;-( 

Jag tog kontakt med Kvinnokliniken på närmaste sjukhus. I första fallet sökte jag hjälp för att jag hade oregelbunden mens. Man kollade upp det och såg att jag har PCO. De erbjöd oss att gå vidare då, men maken var osäker och ville smälta det hela först.

När vi väl smält det hela, så kontaktade vi Kvinnokliniken igen. De bad mig lämna blodprov och han fick lämna spermaprov. Vi fick därefter en tid.. Dock kan väntetiderna vara långa, beroende på vart man går, så vissa väljer en privatklinik istället. 

Sök efter Kvinnoklinik eller gynekolog. Börja med det! :)  
Svar på tråden Berätta för mig, vad kommer att hända? Utredning för barnlöshet.