• Anonym (Molly)

Vi anonyma PCO/-S:are..

Det finns flera PCO/-S-trådar, men jag kände att jag ville starta en ny sådan, där vi användare kan vara anonyma. Orsakerna kan vara flera, i mitt fall vill jag helt enkelt inte visa för internetvärlden att vi försöker få barn och har svårt för det. 

Vi har försökt att få barn i över 2½ år nu och har äntligen valt att starta en utredning.. Jag vet att jag har PCO (men har ett barn sedan tidigare), vi har lämnat in tester och ska på vår första träff på Kvinnokliniken nu i september. Är väldigt spänd av förväntan..

Välkomna!  

• Svar på tråden Vi anonyma PCO/-S:are..
  • Anonym (Molly)

Jellie87

Åh! Grattis, vad roligt. Det är så skönt att få läsa hur det har ordnat upp sig för andra. Det ger en drömmar om att det faktiskt kan gå vägen för en själv. 

Jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande. Min man (som är bonuspappa) har inga biologiska barn. Vi får se hur det blir nu under september, då vi kommer att få svar på hans tester. Jag hoppas verkligen att det räcker med Pergotime. Har velat ha det så länge nu..  

• Anonym (Molly)

Jonna: 

Grattis till de två mirakelpojkarna! Jag har också en pojke! Så jag vet att det är ju inte helt omöjligt

Vet hur det är med att inte har en mens som vill komma. Nu verkar jag dock ha kommit in i en "period" då menscyklen är kortare. Har också fått gå ner några kilo för att kroppen tydligen ska må bra.. Även om jag nu är en smal PCO:are. Hade lagt på några kilo dock.. Därför låg jag i hårdträning förra hösten, då jag fick diagnosen.

Har varit lite på latsidan nu, ska skärpa till mig lite. Men så länge jag ligger under en viss vikt så känner jag att det är en fördel.  

• Anonym (Molly)
    Anonym (Greta) skrev 2013-08-28 01:52:24 följande:
    Jag har PCOS och vi försökte i 4år. Jag märkte att när jag åt efter LCHF så började mensen komma mer regelbundet och nu har jag en liten piga på 3 mån :). Rekommenderar inte LCHF själv, men har hört att PCOS påverkar insulinet och äter man mindre socker så kanske det hjälper.
    Anonym (Jonna) skrev 2013-08-28 06:59:33 följande:
    Pcos både påverkar och påverkas av insulinet. Så du har helt rätt i att det är vettigt för oss med pcos att dra ner rejält på sockret, och att minska på snabba kolhydrater över lag.

Jag tipsar om den här föreläsningen om pcos; media.medfarm.uu.se/play/video/331?module=ano...
    Den gör att man förstår himla mycket mer om sig själv och sin kropp. Se båda delarna om ni orkar.
    Jag har hört talas om det. Jag kör inte med LCHF rakt av, men har valt att minska ner på kolhydraterna. Jag gick ner några kilon i höstas/vinter och nu mot våren har mensen börjat komma lite mer regelbundet.. Vet inte om det beror på minskandet av kolhydrater, men skönt är det. Ska ner några kilon till och få en BMI på drygt 20. 

• Anonym (Molly)
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-09-04 20:29:39 följande:
    Hej
    Får man vara med även om jag bara är halvt anonym? 
    Klart du får!   
  • Anonym (Molly)

Vi har varit till Kvinnokliniken nu. Vi börjar med Pergotime fr.o.m. nästa mens!  

• Anonym (Molly)
    Anonym (Jonna) skrev 2013-09-06 14:21:04 följande:
    Åh vad spännande! Vi har satt nästa maj som gräns, har vi inte blivit gravida utan hjälp då så testar vi Pergotime igen.

Primoluten gjorde sitt jobb så jag är i slutet av mensen. Nu följer den nervösa väntan på en eventuell ägglossning.  Jag har gått ner nästan 10kg på två månader, så jag hoppas att det hjälper kroppen att komma igång som det har gjort innan.
    Ska börja med Provera om några dagar (som primoluten) så mensen kommer i slutet av månaden. Sedan startar vi med Pergotime, så en ägglossning beräknas till miten av oktober. Kan knappt vänta! 

Jag håller tummarna för att du får en ägglossning nu.. Stenhårt.
    Anonym (barnlängtan) skrev 2013-09-08 07:40:23 följande:
    Jag fick tipset av en annan här på familjeliv att testa en kräm som heter ProgesterAll. Började läsa en del om den och det är många PCO:are med både övervikt och oregelbunden mens om har fått små mirakel bara några månader efter att ha testat krämen. Krämen sätter igång ägglossningen och därmed blir det ju lättare att bli gravid.

Har klickat hem krämen så ska börja med den så fort den kommer i brevlådan :)
    Hur går det till? *nyfiken*

• Anonym (Molly)

Nu har jag tagit min sista Proveratablett. Blir att vänta på mens nu, sen startar vi vår första Pergotimekur!  

• Anonym (Molly)

Första kuren tog för bra. Jag hade fem äggblåsor och vi fick sexförbud. Mensen kom och därefter fick jag börja med en halvkur. Igår fick jag utslag på ägglossningsstickan, så vi lyssnar på läkarens råd och har (och har haft) samlag varannan dag! Funderar dock på om vi ska försöka idag också.. (fast vi eg. ska vänta till imorgon, med varannan dag-taktikten)

Håll tummarna nu!  

• Anonym (Molly)
    Anonym (Jonna) skrev 2013-11-12 21:32:10 följande:
    Hur går det för er flickor?

Jag kämpar på med vikten, jag har gått ner 15kg nu. Behöver gå ner 12kg till för att nå vikten jag hade innan min förra graviditet.

På fertilitetsfronten har det inte hänt ett dugg. Jag fick mens efter min Primolut-kur men trots viktnedgången så fick jag varken ägglossning eller mens.
    Jag var hos läkaren i början av november och han tyckte att det var dumt att vänta så han skrev ut Primolut och Pergotime. Jag tog Pergotime innan min första föddes och då funkade det inte och jag är rent ut sagt skitnervös för att det inte ska fungera nu heller.
    Håller tummarna för dig. Bra kämpat med vikten!
Svar på tråden Vi anonyma PCO/-S:are..