Porrmissbruk
Jag drar mig lite för att starta en sådan här tråd på den här sidan då jag vet hur det brukar låta, men jag gör ett försök och hoppas på vettiga svar.
Bakgrunden till detta är för lång för att jag ska orka skriva just nu, så jag drar det lite kort.
Jag har för många år sedan blivit våldtagen och det resulterade i en period med sexmissbruk som senare övergick i porrmissbruk. Jag fick hjälp för detta och har nu väldigt svårt för porr då jag kopplar ihop det med problem som var resultat av våldtäkt. So far so good, jag blev av med problemen, dock träffade jag en kille senare som jag, efter något år, upptäckte hade en ohälsosam porrkonsumtion. Jag tog upp det försiktigt efter att han än en gång lämnat sängen när det var sex på g och gick med telefonen i på toaletten istället. Efter ett tag insåg han själv att han hade ett problem, man kan titta på porr, men när det går ut över förhållande och sexliv så är något fel.
Han gick till en psykolog och efter något enstaka återfall så var problemen så gott som borta, jag mådde mycket bättre och han också.
Nu har det gått några år och vi är gifta, idag fick jag reda på att han då och då har tittat igen. För mig är detta ett stort problem då han dels ljuger för mig och så är jag självklart rädd att det ska gå ut över förhållandet igen. Dessutom så har jag ju själv haft mina egna problem, tänk själv att vara nykter alkoholist och gift med någon som smygsuper!
Men vad gör jag nu? Jag orkar inte med en sådan period igen, jag är jättearg på min man främst för att han har ljugit (senast för några veckor sedan satt jag och pratade om hur lycklig jag var över att inga sådana problem stod i vägen för vårat förhållande längre, och han höll med mig!). Ska jag tvinga honom att gå tillbaka till psykolog och kanske gå djupare än förra gången? Jag vill sätta en barnspärr på hans dator, men å andra sidan så innebär det ju bara att JAG ser till att det inte händer, det hjälper ju inte mot problemet i sig.
Och om någon undrar varför det är ett problem nu då jag knappt har märkt det så handlar det ju mer om hur det kan se ut i framtiden. Man tycker ju inte att det är okej att en före detta knarkare skjuter upp i smyg ibland bara det inte går ut över andra, man blir ju såklart rädd att det ska eskalera och till slut är man tillbaka på ruta ett.
Jag vet inte vad någon kan ge för tips egentligen, men kanske lite stöttning så man orkar med det?