• Tveksamt

Porrmissbruk

Anonym (missbruk) skrev 2013-08-25 13:14:22 följande:
    [...]
    för det är omöjligt för mannen att ha sex på kommando vid tid för ägglossning o.s.v.
    [...] 
    Nu är det ju inte så att vem som helst kan ha sex på kommando ändå direkt, det behöver ju inte ha något att göra med porrmissbruk eller porrbruk över huvud taget.

TS: du verkar behöva ha en konversation med din man. Om han vet om att det här är ett problem för honom så som du säger så bör han ju också välkomna att bli av med det. Han verkar inte vara tillräckligt stark för att klara av det på egen hand, så att du pratar med honom om det kan vara knuffen han behöver.
    Sedan kanske det inte räcker för honom att gå till en psykolog/samtalsterapeut/etc nu när problemet har uppstått igen, han kanske behöver det kontinuerligt för att slippa att det dyker upp igen. 
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-25 13:34:22 följande:
    Jag har haft den konversationen många gånger nu, och han säger att han verkligen vill bli av med det. Men han kan vara fruktansvärt svag, både med en sådan här situation och ex. när vänner tjatar så gör han saker och ställer upp trots att han egentligen inte vill för att inte göra någon arg, dock påverkar detta mig som hamnar lite i andra hand och tyvärr tar han nog mig lite för givet ibland.

Jag ville att han skulle fortsätta hos psykologen senast, men det blev något krångel med bokningarna och sedan semester och då orkade han inte ta upp det igen, han var ju ändå "bra" nu. Och det var han också, en lång period, men det kom tillbaka till slut.

Jag tror att det ligger ett djupare problem under allt detta som behöver komma till ytan och bearbetas, psykologen var lite inne på det senast men de kom aldrig så långt tyvärr.

Vi pratar väldigt mycket om alla problem och jag berättar hur det känns för mig och hur det var då jag hade samma problematik och så frågar jag om hur han upplever det och han berättar om sina känslor, men nu hade vi inte pratat så djupt om det på ett tag då problemen varit borta ganska länge (åtminstone var det vad jag trodde). 
    Då låter det ju som att ni är en lösning på spåren. Han börjar om att gå och prata med någon, undviker strul med bokningarna (vilket givetvis kan hända ibland ändå, men då missar han kanske ett besök, förmodligen inte hela världen) och han får hjälp att bearbeta den bakomliggande orsaken.
    Så mycket mer än så vet jag inte om du kan göra, stötta honom så mycket du orkar trots det andra du har som tar kraft och peppa honom så gott det går. 
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt

Jag förstår att det tar emot, när personer i ens närhet aktivt ljuger för en så sårar det. Det gör det helt klart svårare att vilja hjälpa dem.
    Dock så ingår det ju i sjukdomsbilden för en missbrukare att ljuga om det. Om man sedan vill se det som att din man ljuger för dig ofrivilligt eller inte är en annan sak.. 

Svar på tråden Porrmissbruk