• hrewak

Tips på dieter ???

Körde 14 dagar med Nutriletts VLCD diet (pulver) under sommaren och började sedan långsamt introducera mat och gick ner nästan 10 kg på en månad.

Men då hade jag en hel del kilos övervikt.

Tränade inte direkt under tiden, men blev ju såklart promenader och lek med dottern som vanligt.

• hrewak

VLCD = Very low carb diet

Man får i sig drygt 550 kcal/dygn (5 påsar á 112 kcal).

Man kan väl dricka lightläsk, t.ex. Sprite Zero innehåller ju inte några kalorier typ, men jag gjorde inte det under själva "kuren".

Behövde verkligen vara stenhård mot mig själv kände jag och stoppa ALLT! Var grymt sockerberoende innan.

Sen efter de första 2 veckorna började jag träna 3-4 ggr/ vecka och började cykla till och från jobbet. Så körde egentligen med nutrilett som en kick-start :)

Jag fortsatte räkna kcal och träna och nu har jag precis börjat testa 5:2 dieten.

Har fortsatt ner i vikt och har inte gått upp något sedan jag började äta istället för att bara ta pulvret :) Var orolig för att jag skulle gå upp allt efter pulvret, men har ju som sagt ändrat mitt liv och min kosthållning :)

• hrewak

Kan ju tillägga att jag absolut kan tänka mig att köra ytterligare kurer med enbart pulver om vikten skulle stanna innan jag är nöjd ;)

Tyckte det gick lättare än väntat och var inte så extremt tufft som jag trott innan.

• hrewak
    mamii skrev 2013-08-24 20:23:53 följande:

Ska köpa pulver i morgon och köra igång, hoppas det går lika bra För mig. Tips på bra smaker? Vad duktig du är som klarade pulver i 2 veckor och att du behållit vikten och inte gått upp det :D jag har kort på sats så ska ta mig dit med, bra med barnpassningen :) blev du trött och hungrig dom första dagarna? Har heat tabletter Från fitnessguru ska kanske kombinera med dom, körde dom innan jag blev gravid och de tar bort hungerkänslorna lite :) tack För dina svar :))

Önskar dig all lycka till!

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig lärt mig gilla smaken på någon av dom. Men tycker chokladen är bäst. Håller för näsan när jag dricker. Mycket handlar nog om vilja ;)

Tyckte konsistensen var jobbig de två första dagarna, men nu gillar jag den :) Det trodde jag aldrig i början. Byter fortfarande ut 1-2 mål om dagen (de dagar jag äter "vanligt").

Var beredd på att må dåligt, ha ont i huvudet och så, men kände faktiskt inget sånt. Däremot kunde humöret svaja lite ibland och självklart var man sugen på att tugga ibland.

Man kan ju "fuska" med lite morot eller blomkål t.ex. som innehåller väldigt lite kcal. Finns ju bars också med bara 97 kcal som man kan byta nån påse pulver mot om man vill tugga lite :)
  • hrewak
    mamii skrev 2013-08-25 00:20:19 följande:

Tror du att man kan dricka modifast pulver istället? Är de samma innehåll? Vet att den ska vara jätte god vaniljen. :) jag har så dålig själv disciplin. Jag borde tänka på 2 veckor pulver kan jag vara iallafall 6 kg lättare eller hur :) kram på dig

Kollade lite snabbt på Modifast. En påse innehåller 220 kcal och enligt deras diet (LCD - Low Carb diet) så får man äta 4 påsar per dag = 860 kcal/dag.

Kan ju vara värt att ta den om du vet att du tycker om den kanske? :)

Skillnaden blir väl kanske långsammare viktnedgång? Har inte jättebra koll.

Sen är det ju en fördel om man lyckas hamna i ketos (så man slipper känna sig hungrig och får snabbare förbränning) och det vet jag inte om man gör med Modifast.
  • hrewak

Svårt att säga. Det är så olika för alla hur fort man går ner. Jag tror jag gick ner ca 8-9 kg på 14 dagars ren kur.

Har faktiskt inte smakat vanilj. Provade den med bär, men höll mig till chokladen sen eftersom den ändå var "bäst". Men får fortfarande hålla för näsan när jag ska ha i mig dom :P

Tror jag kommer köra en kur till senare i höst/vinter :) Får se.

Beror ju på hur bra 5:2 metoden funkar för mig ;)

Svar på tråden Tips på dieter ???