Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

OK att ge flaska någon gång trots helamning?

Antar att du ska ge flaska med bröstmjölk i, så att du pumpat innan? Det kan störa amningen, men det är ju inte säkert. Helt omöjligt att veta innan, men någon enstaka gång tror jag faktiskt inte är någon fara. Annars finns det ju andra sätt att mata, vi använde kopp när vår dotter var nyfödd. Just för att kunna ge tillägg utan att behöva tänka på att eventuellt förstöra amningen. När de blir lite större kan man använda pipmugg istället för flaska.

• skogsvitter
    Zayco skrev 2013-08-23 16:23:00 följande:
    Nej jag ska inte pumpa, utan jag läcker massa mjölk i mjölkuppsamlaren som jag fryser in, och så handmjölkar jag då de är proppat. Pipmugg?  när kan man använda det? 
    Ah jamen dåså! Pipmugg brukar de flesta kunna använda från kanske 4 mån ålder. Går säkert bra tidigare också men man får ju hjälpa dem att hålla såklart.
  • skogsvitter
    I969 skrev 2013-08-23 18:24:41 följande:
    Har kompisar som precis fick bebis och ger både bröstmjölk och ersättning. De ger ersättning med "sond", alltså genom en tunn slang som man tejpar runt lillfingret, det hade sagt på BB att det minskade risken för förvirring. Ska dit och hälsa på så man får se in action, jag är nyfiken på hur fort det rinner till.
    Sond är en slang som går genom näsan och ner till magsäcken, hänger inte riktigt med i vad lillfingret har med det att göra? Hade dock ingen aning om att man kostade på sådana avancerade metoder bara för att undvika förvirring?! Måste ligga mer bakom känns det som, sondmatning är verkligen ingenting som man börjar med i första taget. Men bebisen kanske inte orkar amma/suga tillräckligt mycket.
  • skogsvitter
    Madame X skrev 2013-08-23 18:54:44 följande:
    Man ger alltså mjölken via en plastslang som man tejpar fast  på fingret (eller bröstet). Andra änden sticks ner i en mjölkbehållare.
    Så bebisen får i sig mjölk genom att suga på lillfingret?
  • skogsvitter
    Madame X skrev 2013-08-23 19:13:11 följande:
    Precis. Jag fick göra så på BB, men inte med slang utan med en spruta (lillfinger plus spruta i bebis mun alltså). Slang hade varit mycket smidigare.
    Ok, aldrig hört talas om att sonda på det sättet! Spruta har jag hört talas om dock. Vi fick bara använda den gamla hederliga koppen, haha

Men jag har fortfarande svårt att tro att man introducerar sond bara för att man inte vill enbart amma, om det inte är nödvändigt för bebisens tillväxt.
Svar på tråden OK att ge flaska någon gång trots helamning?