Inlägg från: Zayco |Visa alla inlägg
  • Zayco

OK att ge flaska någon gång trots helamning?

Jag har fått barn den här veckan och jag helammar, vill verkligen bara amma och att det ska förbli såhär. Jag har rikligt med mjölk och det blir massa över.

Bvc sa att de ej rekommenderar att man ger flaska ifall man satsar på att helamma, men jag tänkte ifall man ger flaska någon gång (vid ett tillfälle där det är svårare att amma till exempel eller nödsituationer) med medela calma flaska? Stör det fortfarande amningen eller vad man ska jsäga?  

• Svar på tråden OK att ge flaska någon gång trots helamning?
  • Zayco
    Tjejen9001 skrev 2013-08-23 15:50:44 följande:
    För mig har det gått bra. Inte säkert att det gör det för dig för det men har gjort det ett par gånger. Har gjort det när vi är i väg där jag inte har möjlighet att gå undan att amma. Fast jag har använt philips avent flaskor.
    Precis så jag hade tänkt att göra, använda flaska vid nödsituation där man inte har möjlighet att amma men jag vet inte.. Vågar man riskerar att förstöra amningen? Den är jättejätteviktig för mig, så jag vet inte?!
    Malima skrev 2013-08-23 15:49:37 följande:
    Nejdå! Jag ammade och gav flaska, ungefär 50/50, å det gick fint!
    Vad härligt :) 
  • Zayco
    Mälaröbo skrev 2013-08-23 16:03:06 följande:
    Med dottern gick det jättebra att ta till flaskan ibland, med sonen gick det inte alls. Amningen blev en kamp när han väl fått smak på flaskan...
    Hur gammal var sonen när du introducerade flaskan? 
  • Zayco
    skogsvitter skrev 2013-08-23 16:21:16 följande:
    Antar att du ska ge flaska med bröstmjölk i, så att du pumpat innan? Det kan störa amningen, men det är ju inte säkert. Helt omöjligt att veta innan, men någon enstaka gång tror jag faktiskt inte är någon fara. Annars finns det ju andra sätt att mata, vi använde kopp när vår dotter var nyfödd. Just för att kunna ge tillägg utan att behöva tänka på att eventuellt förstöra amningen. När de blir lite större kan man använda pipmugg istället för flaska.
    Nej jag ska inte pumpa, utan jag läcker massa mjölk i mjölkuppsamlaren som jag fryser in, och så handmjölkar jag då de är proppat. Pipmugg?  när kan man använda det? 
Svar på tråden OK att ge flaska någon gång trots helamning?