• Pampim

Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??

För mig har det alltid varit självklart att man ger något litet som bidrag till barnets vistelse på förskolan, det har vi gjort i alla år. Alltså lite pennor, papper, lim eller liknande pyssel. Visst betalar vi via skattsedeln och barnomsorgsavgift men det verkar ju vara så tighta ramar för personalen att köpa saker osv, så ett tillskott är mer än välkommet, det märker man ju. Vi umågs inte med så värst många andra som har små barn men de vi känner ger också "presenter" till verksamheten. Nu började mitt barn f-klass och första veckan lämnade jag en liknande kasse som jag alltid lämnar till förskolan en gång varje termin. En låda vita papper, ett par förpackningar glitterlim, pärlor och nylontråd, ett par ark med stickers/klistermärken samt ett par packen tuschpennor, total för ca 500:-. Personalen verkade jätteförvånade! Är det verkligen ovanligt att man ger "presenter" till f-klass? Ger du saker till verksamheten? I såfall vad/till vilket värde? Om du inte ger något, varför? PS. Snälla låt oss SKIPPA klagosången om att man minsann inte har råd/inte kan osv. Jag pratar inte om folk som är fattiga/har det svårt ekonomiskt/inte orkar pga sjukdom eller whatever. Då ska man ju självklart inte ge bort sina pengar. Jag vänder mig till alla som har en ekonomisk förutsättning mellan normal och stenrik, och där en femhundring per termin inte spelar nån roll. DS

• Svar på tråden Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??
  • hannis

Har faktiskt aldrig ens funderat på att ge presenter i form av pysselmaterial till förskolan. Varför? Tja, jag skulle i så fall hellre ge leksaker men har dragit mig för det då jag inte vill att förskolepersonalen skall tro att jag tycker dehar för lite saker. Vilket faktiskt skulle vara den enda orsaken till att ge mer.

Alltså, jag ger inte presenter till förskolan eftersom jag tycker att det finns tillräckligt mycket leksaker redan. Skulle hellre se att barnen fick vara ute mer eller att pedagogerna hittade på fler utflykter med barnen.

• Duckan

Fsk som dottern gick på hade ofta köptstopp (märkligt kan jag dock tycka att de hade varje termin, medan min mammas fsk köpte massa nytt jämt) så vi brukade köpa ritpapper och dyl. De var mycket tacksamma för det.

• Eleonor01

Jag är likadan som du. Igår lämnade jag regnkläder kvar som avdelningen fick eftersom jag har köpt nytt. Dessutom ville min son köpa frukt när vi handlade sist så bi köpte lite annan frukt till dem än vad de är vana vid. Han går iofs på dagis inte förskolan men jag kommer nog göra likadant då. Jag är en människa som älskar att överraska å förväntar mig inget annat än ett leende tillbaka :)

• straw2008

Har aldrig varit med om att man tar med egna pyssel eller leksaker till FSK. blir det knas med någon utskrift på jobbet får vi ta de papprena men jag köper som sagt inte pyssel till fsk.

I kinamockaskogen.....
  • skogsvitter

Aldrig hört talas om liknande, aldrig varit med om och aldrig gjort. Det är väl såklart bra om man vill och kan, men jag förstår absolut att de blev förvånade! Jag skulle reagera precis likadant.

• supersötasilversara

Vi brukar inte heller köpa något till vare sig skola, förskoleklass eller förskola. Och ingen av de vi länner gör så heller. Däremot vet jag att om föräldrar som jobbar på olika företag har saker som ska slängas eller liknande, och som kan vara av intresse för ovanstående verksamheter, så skänks det. Bra initiativ av dig TS! Det är ju säkert enormt uppskattat!

• Pampim
    hannis skrev 2013-08-23 09:35:49 följande:
    Har faktiskt aldrig ens funderat på att ge presenter i form av pysselmaterial till förskolan. Varför? Tja, jag skulle i så fall hellre ge leksaker men har dragit mig för det då jag inte vill att förskolepersonalen skall tro att jag tycker dehar för lite saker. Vilket faktiskt skulle vara den enda orsaken till att ge mer. Alltså, jag ger inte presenter till förskolan eftersom jag tycker att det finns tillräckligt mycket leksaker redan. Skulle hellre se att barnen fick vara ute mer eller att pedagogerna hittade på fler utflykter med barnen.

Ah, det var en vinkling jag inte ens tänkt på.. Att de skulle tror att jag tycker de har för lite saker. Fast de HAR ju dåligt med "lyxpyssel", det märker man ju om inte annat på alla målade kottar, avlagda printar från föräldrars jobb med påklistrade kapsyler osv som kommer hem.. Jag tror inte vår gamla fsk tänkte så, det är ju inte pedagogernas "fel" att de har dåligt med pengar. De har alltid verkat genuint glada. Klart man vill att barnen ska vara ute mer eller åka på utflykt men det är ju svårt att bidra till, om man inte äger ett utflyktsmål typ. Annars skulle det bli för dyrt, jag skulle inte själv vilja stå för någon dyrare utflykt. Jag skulle väl rent tekniskt kunna donera tid till fsk men då lägger jag ju hellre den tiden på att ta bara mina barn på utflykt.
  • beccagranen

Jag har aldrig köpt något spec. Till förskolan. Men dock lämnat kläder, ytterkläder och skor i fint skick , som både lämnats till barn som haft det sämre ställt och som använts som reserv på förskolan. Lika så här jag lämnat möbler och leksaker som vi sorterat ut, och tagit med lådor med frukt som äpple och körsbär frpn trädgården. Det har alltid vart väldigt uppskattat.

• Duckan

Vår fsk kunde uttryckligen säga att om det finnes nåt som går att skänkes..Så det måste ha det rätt kärvt emellanåt. Då känns det helt rätt att ge.

• Pampim
    beccagranen skrev 2013-08-23 10:12:07 följande:
    Jag har aldrig köpt något spec. Till förskolan. Men dock lämnat kläder, ytterkläder och skor i fint skick , som både lämnats till barn som haft det sämre ställt och som använts som reserv på förskolan. Lika så här jag lämnat möbler och leksaker som vi sorterat ut, och tagit med lådor med frukt som äpple och körsbär frpn trädgården. Det har alltid vart väldigt uppskattat.

Det där är ju en mycket bra idé. Jag kastar tyvärr begagnade kläder då jag inte hinner stå i att sälja och fixa. Jag skulle gärna skänka dem till nån som har det sämre ställt, men hur göra det snyggt? Sätter ni bara dit kläder med en lapp varsågod? Eller via personalen? Frukt från trädgården är ju också perfekt! Det ska jag verkligen tänka på i höst.
Svar på tråden Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??