• Siri29

Du som är adopterad - skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Det verkar inte vara så vanligt att adopterade själva adopterar. Jag har läst kort m några på FL som absolut inte kan tänka sig det. Hur resonerar du?

• Svar på tråden Du som är adopterad - skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • Liljekonvaljblomman
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-02 15:43:50 följande:
    Stolt mamma till en liten flicka om 7 månader som är min EGEN.   
    Ganska klumpigt att skriva EGEN om ditt barn, adopterade barn är oxå föräldrarnas EGNA barn även om de inte har burit barnet i magen utan i HJÄRTAT !!!!
  • Maddiogora
    Liljekonvaljblomman skrev 2013-10-11 12:00:31 följande:
    Ganska klumpigt att skriva EGEN om ditt barn, adopterade barn är oxå föräldrarnas EGNA barn även om de inte har burit barnet i magen utan i HJÄRTAT !!!!

• Empapempan
    Liljekonvaljblomman skrev 2013-10-11 12:00:31 följande:
    självklart är det egna barn kanske klumpigt skrivet men det var lättast att förklara så.
    jag är som sagt adopterad och jag anser ju att mina adoptiv föräldrar är mina föräldrar och jag är deras dvs de ska säga att jag är egen. man behöver inte märka ord. 
  • Energi1
    Siri29 skrev 2013-08-22 22:41:20 följande:
    Det verkar inte vara så vanligt att adopterade själva adopterar. Jag har läst kort m några på FL som absolut inte kan tänka sig det. Hur resonerar du?
    Hej Siri29!

Det var en intressant frågeställning. Jag är själv adopterad och jag är säker på att jag gärna själv hade adopterat ett barn ifall min fru (innan vi själva fick barn) hade velat det.

Det finns problem med att adoptera barn. Det finns problem med att skaffa egna barn. Det finns problem ifall man vill se problem. Samtidigt finns det enorma möjligheter.

Har du goda intentioner med att adoptera tycker jag att det är en fantastisk möjlighet. Vill du adoptera i samma syfte som "du själv skulle skaffa barn" är jag faktiskt lite tveksam. Det krävs mer av en mamma och pappa med ett adopterat barn vill jag faktiskt tro. Vet dock inte men jag tror det.
  • VNmamma
    Empapempan skrev 2013-10-11 12:23:12 följande:
    självklart är det egna barn kanske klumpigt skrivet men det var lättast att förklara så.
    jag är som sagt adopterad och jag anser ju att mina adoptiv föräldrar är mina föräldrar och jag är deras dvs de ska säga att jag är egen. man behöver inte märka ord. 
    Jag förstår precis att du med "egna" barn menar biologiska barn. Det tror jag Liljekonvaljen också förstod. Men många adoptivföräldrar blir kränkta så fort ordet används, de känner sitt föräldraskap ifrågasatt och börjar skriva och prata med VERSALER så fort de hör ordet. 
  • Adopterad70

Jag är adopterad och skulle mycket väl kunna tänka mig att adoptera själv (om jag inte valt att leva utan egna barn). Att adoptera är en fantastisk handling och jag känner mig mycket lyckligt lottad som fått en andra chans i livet.
    Som adopterad till Sverige torde ses som att dra högsta vinsten i livets lotteri. 
    Sen är det upp till dig att göra något bra av det. Precis som för alla andra med samma förutsättningar.

• Korea22

Jag är själv adopterad från Korea och min pappa är adopterad inom Sverige.

Jag skulke helt klart kunna adoptera, för mig skulle det kunna vara ett alternativ redan innan jag försöker få egna barn. Jag har aldrig känt att jag saknat något eller att mina föräldrar eller syster (som också är adopterad) inte är min "riktiga" familj. Jag väljer att känna mig tacksam över att min biologiska mamma älsakde mig så mycket att hon ville ge mig ett bättre liv än det hon själv kunde ge mig.

Med det sagt så skulle jag kunna tänka mig biologiska barn också, för mig spelar det ingen roll. Jag vet att jag skulle älsa mitt barn oavsett vad!

• Liljekonvaljblomman
    Korea22 skrev 2013-12-03 12:55:39 följande:
    Jag är själv adopterad från Korea och min pappa är adopterad inom Sverige.

Jag skulke helt klart kunna adoptera, för mig skulle det kunna vara ett alternativ redan innan jag försöker få egna barn. Jag har aldrig känt att jag saknat något eller att mina föräldrar eller syster (som också är adopterad) inte är min "riktiga" familj. Jag väljer att känna mig tacksam över att min biologiska mamma älsakde mig så mycket att hon ville ge mig ett bättre liv än det hon själv kunde ge mig.

Med det sagt så skulle jag kunna tänka mig biologiska barn också, för mig spelar det ingen roll. Jag vet att jag skulle älsa mitt barn oavsett vad!
  • Första barnet 130825
    VNmamma skrev 2013-10-12 17:13:57 följande:
    Jag förstår precis att du med "egna" barn menar biologiska barn. Det tror jag Liljekonvaljen också förstod. Men många adoptivföräldrar blir kränkta så fort ordet används, de känner sitt föräldraskap ifrågasatt och börjar skriva och prata med VERSALER så fort de hör ordet. 

Ja men gör det då. Vem bryr sig om vad du gör? Förstår du inte vad folk menar när de säger "egna" barn? Jag själv säger ofta att mina föräldrar inte är mina riktiga och att det var viktigt för mig som adopterad att få uppleva att få egna barn.
  • Adopterad från Vietnam

Jag är adopterad från Vietnam och har nu levt nästan alla mina 21 år i Sverige. Varje dag av mitt liv har jag varit tacksam att jag fått komma hit till mina fantastiska föräldrar och fått  möjlighet att utbilda mig till det jag har velat bli. Jag känner mig fruktansvärt lyckligt lottad och kan verkligen tänka mig att adoptera både innan, efter och istället för att få biologiska barn. Att ge någon en möjlighet till ett bättre liv med familj och fler möjligheter ser jag som en änglagåva och denna gåva gav mina föräldrar mig. Varför skulle jag inte vilja dela med mig till flera? Hjärta

• Miss P

Ja det kan jag tänka mig. Det ena utesluter inte det andra. Man kan ha både biologiska barn och adoptivbarn. 

• missmarple
    Första barnet 130825 skrev 2013-12-12 16:51:53 följande:

Ja men gör det då. Vem bryr sig om vad du gör? Förstår du inte vad folk menar när de säger "egna" barn? Jag själv säger ofta att mina föräldrar inte är mina riktiga och att det var viktigt för mig som adopterad att få uppleva att få egna barn.
    Vad betyder egen? 1 som man rår om, enskild, personlig, privat, individuell; oberoende, självständig
    2 unik, speciell, specifik, särskild, bestämd
    3 utmärkande, säregen, originell, karakteristisk, särpräglad, egenartad; egendomlig, besynnerlig, underlig, konstig, kufisk, excentrisk, udda, ovanlig, annorlunda
  • VNmamma
    Första barnet 130825 skrev 2013-12-12 16:51:53 följande:

Vad ska jag göra??
Svar på tråden Du som är adopterad - skulle du kunna tänka dig att adoptera?