Ni med IBS
Hej! Jag har haft otroliga besvär i tre veckor nu med min mage, började med smärtor och diarrer som bara blev värre och värre för varje dag, till slut kunde jag inte äta och knappt dricka. Började kräkas och fick inte behålla något.
Det ledde till slut till ett besök på akuten, där jag inte togs på allvar och skickades hem efter att läkaren klämt mig på magen. Var två plågsamma dagar hemma innan de var dags för akuten igen. Samma visa återigen, proverna såg bra ut så de blev hemgång på natten.
Redan samma kväll var jag så otroligt dålig att jag fick åka in en gång till, kände mig som en jojo och fruktansvärt misstrodd och nästan löjlig eftersom de kändes som att dem trodde jag var en hypokondriker.
Dock så visade mina prover denna gången att jag både hade närings- och vätskebrist så blev inlagd på infektion där jag låg inne fem dygn med dropp tre av dem. Fjärde dagen kunde jag börja äta lite och värdena gick upp och då dem inte hittade någon infektion så var det dags att åka hem dagen därpå. Kände mig något bättre så jag var bara glad att få komma hem.
Vände snabbt igen med smärtorna dock, igår kväll fick jag åka akut till sjukhus igen där jag låg över natten med dropp och morfin.
Alla prover ser fina ut så nu har läkarna kommit fram till att jag med största sannolikhet lider av svår IBS. Är nu hemma med morfin v.b samt omeprazol och inolaxol dagligen.
Efter en lång utläggning så undrar jag hur ni med IBS har hanterat att få den diagnosen, hur gör man för att vänja sig vid detta?
Har ni tips för att klara vardagen när man har sådana här svåra besvär? Antar att jag inte är ensam!!
Läkemedel, vad funkar för er?
Förstår att sjukdomen är mycket individuell såklart.
Kan bara vara skönt att bolla lite med andra, så att man inte känner sig så ensam!
Tack!!