• utmattadochslut

Ni med IBS

Hej! Jag har haft otroliga besvär i tre veckor nu med min mage, började med smärtor och diarrer som bara blev värre och värre för varje dag, till slut kunde jag inte äta och knappt dricka. Började kräkas och fick inte behålla något.
    Det ledde till slut till ett besök på akuten, där jag inte togs på allvar och skickades hem efter att läkaren klämt mig på magen. Var två plågsamma dagar hemma innan de var dags för akuten igen. Samma visa återigen, proverna såg bra ut så de blev hemgång på natten.
    Redan samma kväll var jag så otroligt dålig att jag fick åka in en gång till, kände mig som en jojo och fruktansvärt misstrodd och nästan löjlig eftersom de kändes som att dem trodde jag var en hypokondriker.
    Dock så visade mina prover denna gången att jag både hade närings- och vätskebrist så blev inlagd på infektion där jag låg inne fem dygn med dropp tre av dem. Fjärde dagen kunde jag börja äta lite och värdena gick upp och då dem inte hittade någon infektion så var det dags att åka hem dagen därpå. Kände mig något bättre så jag var bara glad att få komma hem.
    Vände snabbt igen med smärtorna dock, igår kväll fick jag åka akut till sjukhus igen där jag låg över natten med dropp och morfin.
    Alla prover ser fina ut så nu har läkarna kommit fram till att jag med största sannolikhet lider av svår IBS. Är nu hemma med morfin v.b samt omeprazol och inolaxol dagligen.
    Efter en lång utläggning så undrar jag hur ni med IBS har hanterat att få den diagnosen, hur gör man för att vänja sig vid detta?
    Har ni tips för att klara vardagen när man har sådana här svåra besvär? Antar att jag inte är ensam!!
    Läkemedel, vad funkar för er?
    Förstår att sjukdomen är mycket individuell såklart.
    Kan bara vara skönt att bolla lite med andra, så att man inte känner sig så ensam!
    Tack!!

• Svar på tråden Ni med IBS
  • rossie

fy vad jobbigt för dig:( Jag har problem med magen o misstänker IBS ,är inte utredd än men har tid för gyn koll o hittar dom inget där så blir jag remeterad till mag o tarm. Jag är alltid förstooppad , uppblåst mage, alltid kissnödig, känner som ett tryck i underlivet konstant. magen blir alltid värre när jag har ätit o blir då väldigt gasig. Min dotter lider av Ibs o hon har både diarrer o förstoppning. Min kompis jobbarkompis lider av svår Ibs hon har varit sjukskriven 1år för detta. hon har mestadels diarrer o vågar aldrig åka iväg hemmifrån på grund av detta. Tror hon mår bättre nu eftersom hon jobbar nu. IBS är en klurig diagnos efersom alla mår så olika.Hoppas du får må bättre snart

• utmattadochslut
    rossie skrev 2013-08-23 10:24:35 följande:
    fy vad jobbigt för dig:( Jag har problem med magen o misstänker IBS ,är inte utredd än men har tid för gyn koll o hittar dom inget där så blir jag remeterad till mag o tarm. Jag är alltid förstooppad , uppblåst mage, alltid kissnödig, känner som ett tryck i underlivet konstant. magen blir alltid värre när jag har ätit o blir då väldigt gasig. Min dotter lider av Ibs o hon har både diarrer o förstoppning. Min kompis jobbarkompis lider av svår Ibs hon har varit sjukskriven 1år för detta. hon har mestadels diarrer o vågar aldrig åka iväg hemmifrån på grund av detta. Tror hon mår bättre nu eftersom hon jobbar nu. IBS är en klurig diagnos efersom alla mår så olika.Hoppas du får må bättre snart

De låter ju som att du också har ibs, alla prover dem tog som ev kunde påvisa någon inflammation i tarmarna var jättefina så någon koloskopi eller gastroskopi är inte aktuellt just nu iaf.

Blir väl nya prover om ett tag å se om något har ändrats.

Dem misstänkte ev nåt gyn problem hos mig med, men uteslöt de då jag alltid fick de som värst när jag ätit. Men alltid bra att kolla!!

Kisseriet känner jag också av, svårare att kissa för mig dock. Känns som hela magen tagit en smäll av detta!!

Hoppas du får rätt hjälp snart!!
  • Magda1

Har ni testat att utesluta gluten? På riktigt, om, ni inte har gjort det, TESTA! Kör strikt glutenfritt i en månad och se hur det känns. Glöm inte att det finns gluten i en mängd produkter som man inte tror att det ska finnas i, läs på innehållsförteckningen.

Människans mage är inte gjort för att äta gluten! En del är mer eller mindre känsliga, och man kan vara känslig för det utan att läkare anser att man är "glutenintolerant", så därför kanske man inte tror  att det är orsaken. Men gluten påverkar tarmarna på ett negativt sätt och verkar inflammatoriskt. Googla och läs på om detta. Men inga läkare vill ju säga något om detta. Man säger bara "du är stressad, du har ibs", men det är klart att det finns orsaker..

testa åtminstone.

• utmattadochslut

Puffar lite på inlägget då jag nu börjar tvivla på att det är ibs jag har. :(

Var bättre i magen under några veckor, antagligen tack vare inolaxolen.

Nu är det kraftiga diarrer igen, och dagliga smärtor. Morfinet används oftare, det gillar jag inte... och inte ens det verkat stoppande.

Åkt ytterligare en gång till akuten, svåra smärtor. Kräktes pga detta samt kallsvettades. Morfin inj å hemskickad.

Gått ner 6 kg på två månader, sover mellan 12-15 h per dygn.

Ibland får jag gå upp mitt i natten för toa och smärtlindring. Illamåendet kommer allt oftare samt kräkningar, kanske pga smärtor?

Ska på ul buk och läkarbesök på tisdag. Är rädd att igen få höra IBS, och att dem inte tänker göra fler undersökningar. Inte för att IBS inte är asjobbigt att ha utan för min oro att de är nåt annat...

Har nån någon ide om vad de kan vara? Något jag bör poängtera för läkaren?

• Magda1
    utmattadochslut skrev 2013-10-13 12:49:56 följande:
    Puffar lite på inlägget då jag nu börjar tvivla på att det är ibs jag har. :(
    Var bättre i magen under några veckor, antagligen tack vare inolaxolen.
    Nu är det kraftiga diarrer igen, och dagliga smärtor. Morfinet används oftare, det gillar jag inte... och inte ens det verkat stoppande.
    Åkt ytterligare en gång till akuten, svåra smärtor. Kräktes pga detta samt kallsvettades. Morfin inj å hemskickad.
    Gått ner 6 kg på två månader, sover mellan 12-15 h per dygn.
    Ibland får jag gå upp mitt i natten för toa och smärtlindring. Illamåendet kommer allt oftare samt kräkningar, kanske pga smärtor?
    Ska på ul buk och läkarbesök på tisdag. Är rädd att igen få höra IBS, och att dem inte tänker göra fler undersökningar. Inte för att IBS inte är asjobbigt att ha utan för min oro att de är nåt annat...
    Har nån någon ide om vad de kan vara? Något jag bör poängtera för läkaren?

...testat att utesluta gluten?
  • utmattadochslut
    Magda1 skrev 2013-10-14 08:21:48 följande:
    ...testat att utesluta gluten?

Har inte gjort de då jag inte vet om jag ska på gastroskopi än. Då är de tydligen dumt att utesluta gluten innan...
  • Magda1
    utmattadochslut skrev 2013-10-14 12:54:38 följande:

Har inte gjort de då jag inte vet om jag ska på gastroskopi än. Då är de tydligen dumt att utesluta gluten innan...
    Okej, men det finns hur som helst inget positivt alls med att äta gluten. Alla skulle må bättre av att inte äta gluten, oavsett om man är enligt läkare så kallat "glutenintolerant" eller inte. Förmodligen kommer gastroskopin inte visa på något.. eller ja, så var det för min kille iaf. Han gjorde alla möjliga tester och höll på bli galen för att han inte fick några vettiga besked. Läkarna sa att han var stressad, eller att dom inte hittade nån orsak och att han hade "IBS" - och får leva med det.

Men vi läste på om gluten och insåg att det är riktigt, riktigt dåligt för magen! Och för alla människor! Mer eller mindre. Våra magar/tarmar är inte anpassade för att äta gluten och det orsakar inflammation i kroppen och många får svårt att smälta maten för tarmarna blir påverkade. Så min kille är inte enligt läkarna "glutenintolerant", men han är det egentligen. Bara att han inte är intolerant på det sätt som dom klassar intolerans som. Han KAN äta gluten. Men han blir uppsvälld, blir gasig och konstig i magen, och får även utslag i ansiktet ibland.  Medan de som är klassade som glutenintoleranta kanske har "allvarligare" symptom, som kräkningar osv. 

Så mitt råd är, TESTA att utesluta ALL gluten i ett par veckor minst. Kanske främst då pasta och bröd. Men googla på vilka mer livsmedel som innehåller gluten...t ex. soja, flingor, müsli, halvfabrikat m.m. Lättast att laga egen mat så att man verkligen vet vad man äter. 

Vore kul om du återkom om hur det gått ifall du bestämmer dig för att testa. Jag tycker verkligen att du borde göra det. Jag blir så ledsen och uppgiven av att höra alla som har magproblem och bara får mediciner av läkarna. Det är som att ingen ens tar upp kosten. Bara bota symptomen, inte försöka hitta orsaken till problemet. 
  • FrökenMalin

Puffar upp, jag blev diagnostiserad med IBS och vägrade äta medicinerna som läkaren skrev ut. Slutade äta gluten och fick 100% bra mage igen från 100% kaos i 2 år. Det var helt enkelt stress som utlöste att jag blev känslig mot gluten, min mage klarade inte av det och det blev inflammationer. Vetemjöl är det mest inflammatoriska som finns :) Så lägg ner gluten, lovar att ni mår bättre. 

Btw, IBS är ett samligsnamn för en sjukdom som läkare inte vet vad det är. Min teori är att man äter fel i kanske kombination med stress och då klarar magen inte av vissa grejer som man tidigare ätit. 

Svar på tråden Ni med IBS