Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 20:30:28 följande:
    Kläder till barnen hoppas jag att du har hemma så de slipper gå nakna.
    Klart, de har även alla annat. 

Grejen är den att många gnäller om frukt som är småpengar och samtidigt utan att blinka köper dyra inneskor, gympakläder, ryggsäckar mm eftersom det är ett krav från skolan.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    RosaMoln skrev 2013-08-23 23:34:45 följande:
    När jag var liten var det alltid två stycken barn som inte hade med någon frukt (hål i kläder  m.m också för den delen) Och då gjorde läraren som så att man fick dela med sig av frukten. Kunde ju vara jobbigt när man själv var hungrig och ville ha sin frukt för sig själv.

Då fattade jag inte att de var synd om de här barnen, men nu lider jag när jag tänker på allt de inte fick..
    Det skolan borde ha gjort var en socanmälan om vanvård. För det är precis det de är. Om man inte hår råd eller förstånd att fixa mat och kläder till sina barn så är det vanvård.

Dessa barn fick med sannolikhet en sämre uppväxt för att skola sopade undan problemet istället för att kontakta rätt instans som hade kunnat stötta föräldrana på ett helt annat sätt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    erper skrev 2013-08-24 22:53:50 följande:
    Barn börjar skolan vid ca 7 års ålder, på 7 år kan det hände oväntade saker.
    Och just därför finns det socialbidrag och på socialbidrag har man råd med frukt om man har lite vett i skallen och inte slösar bort pengarna på annat skit.
  • Dr Mupp
    allas skrev 2013-08-25 08:02:26 följande:
    finns en lag som säger att inget får kosta i skolan. med andra ord skall frukten vara grattis
    Och därför är frukt bara en rekommendation. 
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-25 08:27:29 följande:
    Hur gamla är dina barn då?
    Hade de gått i mina barns skola låter det som om det är 2-3 med den bamba tiden.
    För på vår skola hinner inte alla barn F-9 äta i bamba innan kl 12:30 om man inte några börjar äta kl 11:30.
    Vad fan är bamba? 

Lunch äter de som tidigast 11:30 på vår skola.
    Frukost äts 7:30.  

(mina barn äter frukost vid 6:30.) 
  • Dr Mupp
    allas skrev 2013-08-25 08:02:26 följande:
    finns en lag som säger att inget får kosta i skolan. med andra ord skall frukten vara grattis
    Så om lagen säger att inget får kosta, Varför sitter jag och köper gympakläder, ryggsäckar, glaonkläder, inneskor, läxmaterial, plastmuggar, sittunderlag, vattenflaskor mm. Allt detta är ett KRAV från skolan. Frukten är inte det.
  • Dr Mupp
    molly50 skrev 2013-08-25 17:59:37 följande:

Det är samma sak på min sons skola. Han började nu i förskoleklass och i brevet vi fick innan skolstart står det att barnen ska ha med sig en frukt varje dag plus en mindre matsäck en gång i veckan då de går på utflykter.
    För min del är det ok,men jag kan samtidigt tycka att det är lite märkligt då min dotter som går på förskola aldrig behöver ha frukt med sig. Där får de frukten på förskolan. 

Du betalar för förskola, skolan är gratis.
  • Dr Mupp
    dreamy skrev 2013-08-26 15:43:30 följande:
    Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/o sv föräldrar...

Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :) 
    Och jag anser att ska skolan ha extra skattepengar så ser jag hellre att det går till extralärare, skolmaterial och liknande.

Skolan ska inte vara nån dadda för olämpliga föräldrar.
    Litevirrig skrev 2013-08-26 20:32:58 följande:
    Jag tycker det är hemskt att dom kräver frukt. Sådana "krav" i skolan borde de stå för, vi betalar ju trots allt skatt. Min väninna har fyra barn och det är obli med 2 frukter varje dag. Om vi utgår från att det är 20 skoldagar/månad så blir det 160 frukter i månaden. Fatta vilket berg det blir, och det är ju dyrt. Hon har ett fint jobb och tjänar bra så hon har ju råd, men ett tag var hon arbetslös och då kunde det bli tufft med den kostnaden. Det är ju sjukt, 160 frukter i månaden!

Ja har man många barn så går det åt mer mat och andra saker. Att skaffa många barn är dock fullt frivilligt. Jag har också fyra barn varav tre i skolan. Så jävla dyrt med frukt är det inte. 
  • Dr Mupp
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 16:02:34 följande:
    Lunch ja, men vi kan inte heller kräva att barnen tar med mellanmål, det är frivilligt.
    Det är frivilligt och alla vettiga föräldrar skickar med frukt till sina barn om de behöver det. 
  • Dr Mupp
    cloudberry79 skrev 2013-08-28 20:05:20 följande:
    yes, men det finns en massa barn med ovettiga föräldrar. Det är inte föräldrarna som straffas, det är barnen.

Anmäl till soc för omsorgsbrist. Det är det soc är till för. 

• Dr Mupp
    gelemamman skrev 2013-08-29 19:55:58 följande:
    Resultatet kom ikväll... Efter en utflyktsdag med mycket ´energiförbrukning´ slutade hans dag med fruktansvärd huvudvärk och utebliven fotbollsträning (som han älskar).
    Började reda ut hur dagens näringsintag såg ut, fm bestod av en vaniljbulle och en påse godis - den medskickade smörgåsen, grönsaksstavarna och vattnet var orört. Lunchen bestod av en ´polarklämma med ost´ och skogsglögg(? ingen aning om vad det är). Med ett barn som är vant vid grönsaksstavar (+ ev smörgås) som fm mellis och lagad mat till lunch med vatten eller mjölk till blev det såklart som det blev.

Och ja jag vet att vi hade ett val, vi kunde valt att inte låta honom få ta med en bulle och inte släppt med kioskpengar men så blir man så svag som förälder när "alla andra ska ju", och jag kollade med en hel hög föräldrar - dom andra skulle få.

Det hade underlättat om skolan hade haft noll-tolerans till såna saker som bullar/kakor/godis/läsk etc. Då hade barnen haft det likt i skolan. Sen kan man ju som förälder mata sitt barn med precis vad man vill hemma, där barnen inte jämför och jämförs av andra kompisar.
    Eller så tar man diskusionen med sitt barn. Är ju inte svårt att skippa bullen och istället skicka med rikitg mat.
  • Dr Mupp
    gelemamman skrev 2013-08-30 07:42:13 följande:
    Den diskussionen är inte den lättaste med en trotsig sexåring tyvärr och gällande en sån här "inte livshotande" situation känns det inte som en prioritering.
    Men även ni som hävdar att en sexåring skulle förstå och inte bli uppriktigt ledsen över att den inte får när alla andra barn smaskar i sig måste ju även hålla med om att steget är ganska litet för skolan att ta genom att inte sätta in en kioskpunkt i utflyktsdagen...??
    Inga problem för mina barn. De åt sin frukt, sin pastasallad och avslutade det hela med en glass för kioskpengarna som skulle skickas med. 
  • Dr Mupp
    villomom skrev 2013-08-31 09:31:50 följande:
    Ja det är väl det som är frågan... Jag tycker inte att någon ska sitta utan, då vill jag hellre att de delar mellan sig av den frukten som finns.. Inget fel som jag ser det att lära barnen dela med dem som har det sämre ställt (eller en förälder som inte bryr sig..). 
    Sorry men mitt barn behöver sin frukt själv och ska inte straffas med att få sin frukt delad för att nån annan förälder inte kan ta sitt ansvar. 
  • Dr Mupp
    villomom skrev 2013-08-31 09:38:14 följande:
    Skicka med en extra..? Jag förstår att det för många är en principfråga men jag ser inget problem i att hjälpa andra. Sen, visst, jag kan tycka att skolan ska stå för frukt till barnen. Men samtidigt ser jag det inte som ett problem att skicka med. Jag ser det inte som en stor grej helt enkelt.
    Inte min uppgift. Jag har mina egna barn att ge frukt till, inte alla andras. 
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-08-31 15:56:03 följande:

I min hjärna är det alldeles självklart att man lär barnen att dela med sig. Därför har min dotter alltid två frukter om nån glömmer. Vi har glömt ett par gånger och då får hon frukt av någon annan. Allt annat är bara dumsnålt!
    Och jag har fyra barn och är låginkomsttagare. Jag har lärt mina barn att pengar inte växer på träd. De får såklart dela med sig om de känner att de inte behöver hela frukten, men jag vill inte att en lärare ska ta frukten och dela den.
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:25:06 följande:
    Det är väl så livet ser ut i stort. De som har delar med sig till andra (oftast via skatt) som inte har. Eller ska vi vara snikna egon, och ännu värre: uppfostra våra barn till att bli det.
    Så om mitt barn fryser, är det ok om han tar ditt barns extra tröja eller är du ett sniket ego?
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:30:42 följande:

Vad jag har förstått så har inte Dr Mupp pratat med läraren så det kan ju vara så att hennes barn inte vågar berätta att de delar med sig. Att lära sig att dela med sig borde vara helt naturligt tycker jag, det är en del av uppfostran.
    Jo jag har pratat med läraren. Bara för att dina barn är rädda för dig så utgå inte från att mina är det.
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:53:35 följande:
    Jag lånar gärna ut mina barns kläder. Har även gett bort kläder till dotters klasskompis som är asylsökande och knappt hade vinterkläder förra året. Och ja, jag är låginkomsttagare men om jag ser att en sjuåring går utan vantar och mössa så tycker jag att det är självklart att hjälpa till.
    Detta även om ditt barn också behöver tröjan?
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?