dreamy skrev 2013-08-26 15:43:30 följande:
Jag är spontant av åsikten att skolan hellre får extra skattepengar för att försäkra sig om att ALLA barn erbjuds ett "pyttemellanmål"... (istället för att det exempelvis läggs så otroligt mycket på t ex fängelsemat, ca 44 kr/intern och dag jmf med 10 kr/elev och dag, efter att man har plockat bort "runt om"-kostnader som frakt och tillagning). Skulle man exempelvis erbjuda barnen en morot extra så skulle det inte handla om många ören extra per barn... Och då slipper barn lida för att föräldrar är olika ansvarstagande/glömska/fattiga osv och skolan får därmed en mindre detalj som skapar oro och stress för de små som alltså lever med ansvarslösa/fattiga/glömska/missbrukande/vimsiga/o sv föräldrar...
Lite OT, men om man nu struntar i DEN frågan; skulle det vara ok om t ex arbetsgivare började kräva av sina anställda att ta med speciellt nyttig mat till arbetet för att försäkra sig om att de skulle må bra och därmed prestera bra? På samma sätt som de kan sätta upp regler kring hygien och kläder o s v. Varför/varför inte - egentligen? Jag kräver inget svar, bara lite kul att fundera över :)
Och jag anser att ska skolan ha extra skattepengar så ser jag hellre att det går till extralärare, skolmaterial och liknande.
Skolan ska inte vara nån dadda för olämpliga föräldrar.
Litevirrig skrev 2013-08-26 20:32:58 följande:
Jag tycker det är hemskt att dom kräver frukt. Sådana "krav" i skolan borde de stå för, vi betalar ju trots allt skatt. Min väninna har fyra barn och det är obli med 2 frukter varje dag. Om vi utgår från att det är 20 skoldagar/månad så blir det 160 frukter i månaden. Fatta vilket berg det blir, och det är ju dyrt. Hon har ett fint jobb och tjänar bra så hon har ju råd, men ett tag var hon arbetslös och då kunde det bli tufft med den kostnaden. Det är ju sjukt, 160 frukter i månaden!
Ja har man många barn så går det åt mer mat och andra saker. Att skaffa många barn är dock fullt frivilligt. Jag har också fyra barn varav tre i skolan. Så jävla dyrt med frukt är det inte.