Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Niklas2k skrev 2013-08-22 23:47:03 följande:
    Det brukar låta så när argumentet tryter.

Förresten (inte riktat till dig alltså) så finns det självklart föräldrar som prioriterar helt fel, skiter i barnens frukt eller glömmer bort den jämt. Måste dessa barn utsättas för mer skit genom att få sitta och titta på när klasskompisarna äter frukt? Räcker det inte med att ha dåliga föräldrar om det nu är så? Det är ändå barn vi pratar om. Cya! 
    Sen finns det gruppen av föräldrar som endast fixar saker om det finns ett krav på det från nån annan. Jag skulle aldrig ha fått skidor, skridskor och liknande om inte skolan hade haft det som krav. Tur för mig att skolan hade det som krav eftersom jag som barn gillade både skridskor och skidor.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:45:06 följande:
    Skolan är fortfarande avgiftsfri och skolan kan inte kräva att benen tar med sig tex frukt/matsäck osv. Det ska ingå och åker man på utflykt så ska skolan egentligen stå för maten eftersom den ska vara avgiftsfri.
    Skolan är och kommer aldrig bli avgiftsfri så länge inte skolan står för att läxmaterial, kläder, väskor, skor mm. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:52:53 följande:
    Kläder som barnen måste ha på sig måste väl ändå föräldrarna stå för och väska är inget tvång. Barnen kan bära sakerna i famnen. Och skor måste de ha alt barfota på idrotten.
    Väska är ett tvång här. Gympakläder inkl inneskor är inget som barn behöver om de inte går i skolan. Och ja här är det krav på inneskor på gympan. 
  • Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 08:43:41 följande:
    Visst. Eller så kanske föräldrarna t.ex lever på försörjningsstöd och låter barnet få dyrare glasögon än vad soc godkänner, låter barnet ha en aktivitet som kostar, eller så kanske föräldrarna har någon avbetalning sen innan som de väljer att betala från normen, istället för att hamna hos kronofogden.

Men fortsätt gärna att tro att alla som har låg inkomst/lever på försörjningsstöd, röker upp barnens fruktpengar om du mår bra att att se ner på dem.
    Glasögon handla om några hundralappar utöver det soc godkänner per år max. Inget som påverkar möjligheten att köpa frukt. Aktiviteter ingår i normen och har man dragit på sig dyra avbetalningar spå har man prioriterat åt skogen. 

Väljer man att betala en räkning framför att ge barnen mat så har man stora prioritetsproblem. (gäller förstås inte hyra, el och förskola). 

Köper man äpplen på ICA så handlar det om max 40 kr i månaden för ett barn. Om man inte har råd med det, hur ska man då ha råd med mat till barnet när det blir sjukt och inte kan äta på skolan?  
  • Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 09:06:10 följande:
    Du får tro vad du vill. Jag vet vad jag ser. Du får kalla det för slöseri, oförstånd, att de "röker och super upp barnens pengar". Det gör det inte till en sanning. Kanske dömer du för att människor du har att göra med, lever så? Vad vet jag. Men sant är det inte för att du påstår det.

Visst kan folk ha gjort fel. Men tyvärr fungerar inte livet så att man tänker på att det kan bli en separation, man kan bli sjuk, utförsäkrad och utan pengar, så man ska inte våga ta ett abonnemang på mobilen eller dra på sig CSNlån.

Visst är det bättre att de hamnar hos Kfm och får betalningsanmärkningar?

Tänk om barnet hatar ICAs äpplen, ska man köpa de ändå och skicka med för att såna som du ska vara nöjda?
    Om föräldrarna inte har råd med frukt till barnen, hur gör de när barnen blir sjuka? Låter de dem svälta?

Och ja självklart är en betalningsanmärkning ett bättre alternativ än att inte ge sina barn mat. 
  • Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 09:29:25 följande:
    Du vet kanske inte att man brukar få extra pengar för mediciner?

Visst men alla prioriterar inte så. De som levt länge på försörjningsstöd har det ofta väldigt tufft. Stödet är inte utformat för att man ska leva på det en längre tid. Någon enstaka månad är inget problem, men de som tvingas leva på det år efter år har det ofta riktigt kämpigt.

Jag var inte spydig utan ärlig. Att du tycker att sanningen är svår att hantera får stå för dig. ALLA BARN TYCKER INTE OM MORÖTTER! Ska barn till fattiga föräldrar tvingas ta med morötter för att det ska se bra ut för föräldrar som dig?

Vad har medicinpengarna att göra med saken. 
    Om familjen inte har råd med en frukt om dagen extra så lär de ju inte ha råd med lunch till barnet om det tex blir hemma en vecka. Ska barnet vara utan mat den veckan?

10 år på existensminimum. För det mesta med lön alt a-kassa/föräldrapeninig men delvis på soc. Har haft soc i snart ett år. So far inga problem. Ja just ja, jag håller på med körkortet på socpengar och ändå har vi råd med både glasögon, kläder, aktiviteter och frukt.

Tycker barnet inte om morötter så får man väl köpa det barnet äter eller välja att skicka barnet utan frukt och acceptera att barnet då är utan. Svårare än så är det inte. Hur hade du tänkt det skulle lösas om skolan stod för frukten. Om barnet inte äter de äpplen som serveras, ska skolan då köpa in dyrare frukt till de kräsna barnen? 
  • Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 09:54:40 följande:
    Det är du och det gör du emellanåt, även om du inte tycker det.

Visst!

Du frågade....

Det brukar vara tufft.

Många brukar påstå att de lever på existensminimun men är ofta betydligt generösare själva om vad som ingår i normen än vad soc är.

Precis. Var skrev jag att skolan ska göra det?

Vill du ha mitt intyg på att jag går på soc? Jag är fullt medveten socnormen ligger på. Jag vet också att vi medvetet för att spara föräldradagar legat en bra bit under utan att för den delen behövt svälta eller förvägra barnen frukt eller annat nödvändigt. Jag vet också att vi inte på nått sätt är unika.

• Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 11:07:53 följande:
    Charmigt att du tror att alla som är fattiga är det för att de är dumma i huvudet.
    99% av alla som inte har råd med frukt till sina barn har det sånna problem för att det är idioter och inte har nått ekonomiskt sinne. 
  • Dr Mupp
    En glad tjej skrev 2013-08-23 11:14:33 följande:
    Det är bra tycker jag. Skolan har alltid extra frukt så skulle någon inte ha med står skolan för det. Jag kan inte förstå hur man inte har råd att skicka med frukt, fem frukter i veckan är inte dyrt.
    De har inte råd eftersom de lägger pengarna på annat. Oftast cigg eller alkohol. Det är den bittra sanningen. 
  • Dr Mupp
    h8him skrev 2013-08-23 11:20:06 följande:
    Om det du påstår vore sant så är ju problemet ännu större för barnen än att de blir utan frukt. Inser du inte det?
    Ja problemen är mycket större. De är nämligen samma barn som kommer utan frukt som kommer i undermåliga kläder när vintern kommer. 
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?