Inlägg från: Lindsey Egot NO1 |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot NO1

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Border skrev 2013-08-23 21:19:58 följande:

Vi behöver inte skicka med frukt till skolan, eftersom skolan står för det, men däremot kräver de att barnen skall ha innetofflor.

Haha... Ja är det inte det ena så är det, det andra. Kan de inte låta barnen virka ett bar istället? De brukar ju lära ut handarbete.
  • Lindsey Egot NO1
    Lekia skrev 2013-08-23 21:59:33 följande:

Ursäkta men vilket kötthuvud ifrågasätter mitt val av antal barn? (4st)

Jag kan utan problem köpa frukt, men det ska alltid FINNAS 4 frukter hemma VARJE dag. Där finns mitt problem. Som jag skrev tidigare så går det då 20 extra frukter varje vecka, eller 88st per månad utöver den frukt som äts hemma. Frukten ska från affären hem också, och inte glömmas.

Du får säga till skolan att virka frukter samtidigt som andra barn virkar tofflor, gympakläder och matsäck.
  • Lindsey Egot NO1
    MalinEddie skrev 2013-08-23 23:34:28 följande:

Jag skickar gärna med mina barn frukt. Jag ser inget som helst problem med det i min egen lilla bubbla.  Jag ser dock längre än mitt eget och därför lider jag med de barn vars föräldrar av något orsak inte skickar med sitt barn frukt till den gemensamma samlingen och lämnar barnet tomhänt. Det gör ont i mig. Barnet ska inte straffas för att de som står barnet närmast gör fel prioriteringar, är oansvariga, är glömska eller annat..Det ska inte straffas för att skolan väljer att ha gemensam samling där medhavt frukt ingår. Inget barn av vår tid ska behöva sitta utan och titta på andra som äter. Det handlar för fasiken om barn som inte har valt sina föräldrar och dessa regler!

Avskyr CIO-metoder.
    Oftast är det väl glömska. Man glömmer att köpa hem frukt eller att man glömmer att lägga i en frukt i ryggsäcken.
  • Lindsey Egot NO1
    MalinEddie skrev 2013-08-24 00:16:16 följande:
    Läs tråden. Helt ovanligt verkar det inte vara och jag har bara läst delar av den. Givetvis finns det barn som bjuder ibland, en frisk 6-åring känner sympati med andra. Delar med sig. Det är dock inte ett barns ansvar att fixa så att barnet utan känner sig mindre bortglömt och ensamt. Det är främst föräldrarnas ansvar och i andra hand skolans. Ett barn ska inte känna skuld eller ansvar för en kamrat i en sådan situation.
    Jag har bott utomlands i många år och vi har det bra på många sätt här. Det betyder inte att vi ska blunda för sådant vi anser kan bli bättre.

Jag är trött nu och vill sova men imorgon utvecklar jag gärna ytterligare.
    Avskyr CIO-metoder.
    Min dotters fruktpåse länsade ju en fröken pga att man alltid måste dela med sig men det slutade ju med att på ons-fre hade inte min dotter någon frukt och ingen hade någon att ge henne heller. Jag fick skicka med 5 frukter på måndagen för annars glömde vi att lägga i varje kväll eller så tog frukten slut eftersom mina barn älskar frukt. Så på så sätt straffades mitt barn för att hon tog med sig hela veckans frukt på måndagen.
  • Lindsey Egot NO1
    trollet83 skrev 2013-08-24 00:42:28 följande:

Hos oss får alla barn ta med sig frukt men de får numera äta den på rasten just ifall någon inte har frukt med sig, tycker de verka funka bra efter förta veckan i förskoleklassen, men här är bara en litn by o de är endast 8 st i klassen så om nån råkar glömma delar de säkert med varandra, vet att sonen gjort det tidigare på dagis när kompisar glömt iaf.

På dagis? Hade ni med er frukt till dagis?
  • Lindsey Egot NO1
    Baby Firefly skrev 2013-08-24 12:18:47 följande:

Har man inte råd med en frukt 5 gånger i veckan så ska man inte dra på sig ungar.

Nja hänger det på frukten om man får ha barn så är det många som inte borde ha det. Jag vet barn som inte gillar grönsaker ska de föräldrarna också bli av med sina barn?
  • Lindsey Egot NO1
    Baby Firefly skrev 2013-08-24 12:33:45 följande:
    Så klart inte. Men har man så dåligt med pengar att man inte har råd att skicka med en frukt till sitt barn så borde man inte skaffa barn. Jag blir så less på alla korkskallar som skaffar barn fast de inte har råd att försörja dem. 
    Men den senare delen har inte handlat om pengar utan att folk tror att familjen är dysfunktionell pga att barnet inte har frukt med sig när det kan vara allt från att frukten tagit slut hemma för alla äter upp den och när man ska lägga i en frukt i ryggsäcken är den slut, man glömmer att köpa eller glömmer lägga i en i ryggsäcken.

Det betyder inte att familjen är dysfunktionell utan på att man inte har frukt hemma fast man tror det, frukten är slut eller att man är glömsk emellanåt. Sedan finns det säkerligen de som anser att lagen om att skolan ska vara avgiftsfri ska gälla och skickar inte med frukten för det. Det finns folk till allt men att man glömmer frukt betyder inte att familjen är dysfunktionell.
  • Lindsey Egot NO1
    Hannah76 skrev 2013-08-24 16:09:44 följande:

Om det sker varje dag så är det väl nåt som är fel?
    Men alla kan väl glömma och är det en rekommendation så är det inget måste.

Att sedan kalla sagostunden eller samlingen för fruktstund gör ju att det inte längre blir en rekommendation utan ett måste. Hade det bara varit en sagostund där msn kan äta en frukt om man vill hade det inte blivit ett krav. Skolan kräver på detta sett att en rekommendation blir ett måste.
  • Lindsey Egot NO1
    Hannah76 skrev 2013-08-24 23:18:20 följande:

Nej det är inget krav med frukt.
    vill man inte att ens barn ska äta frukt under skoldagen så struntar man i att skicka med. men då kan manju förklra sin ståndpunkt för sina barn och för lärarna. 
    Frågan är varför det måste heta fruktstund. Är det inget krav borde inte fruktstund vara en central del under dagen. Sagostund är bättre eller berättarstund som vi hade i min förskoleklass. Då blev inte frukten det viktiga utan boken vi läste i.
  • Lindsey Egot NO1
    Emeli skrev 2013-08-25 03:50:21 följande:

Jag fattar inte att det kan bli sånt tjafs om en frukt om dagen. Syftet med frukten är gott. Barnen behöver boosta lite energi så de står sig fram till lunch. Varför ifrågasätter man det? Vill man inte unna sitt barn en frukt? Det finns billig frukt.som alternativ kan man skicka med en morot. Kostar inte många ören per styck. Om något barn har glömt frukt en dag kan man be de övriga dela med sig en liten bit av sin. På så sätt får det barnet en liten fruktsallad och de övriga en lektion i skolans värdegrundsarbete.

Står SIF till lunch?

Här äter fritidsbarnen frukost 7:30 och lunchen är 10:30, tre timmar senare. Då borde man inte hinna bli vrålhungrig. Sedan börjar skolan inte förrän 9:10 och de barn som kommer hemifrån äter frukost innan de går till skolan dvs 8:30 två timmar innan lunch så varför man ska ha fruktstund innan lunch är för mig en gåta. Kanske för att spara in pengar på lunchen genom att hålla nere på kostnaden. Barnen har ju redan något i magen när lunchen är och äter inte lika mycket.
  • Lindsey Egot NO1
    Tuffen skrev 2013-08-25 08:20:41 följande:
    Men så ser det ju verkligen inte ut för alla barn! Här äter sönerna frukost vid 7.15, sedan är det lunch 11.15. Och ja, de hinner bli vrålhungriga på den tiden. Aktiva, växande barn behöver energi. 
    Hur gamla är dina barn då?

Hade de gått i mina barns skola låter det som om det är 2-3 med den bamba tiden.

För på vår skola hinner inte alla barn F-9 äta i bamba innan kl 12:30 om man inte några börjar äta kl 11:30.
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-25 08:30:11 följande:
    Vad fan är bamba? 

Lunch äter de som tidigast 11:30 på vår skola.
    Frukost äts 7:30.  

(mina barn äter frukost vid 6:30.) 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Ja du dialektalt är bamba detsamma som matbespisningen på göteborgska.
  • Lindsey Egot NO1
    molly50 skrev 2013-08-25 17:59:37 följande:

Det är samma sak på min sons skola. Han började nu i förskoleklass och i brevet vi fick innan skolstart står det att barnen ska ha med sig en frukt varje dag plus en mindre matsäck en gång i veckan då de går på utflykter.
    För min del är det ok,men jag kan samtidigt tycka att det är lite märkligt då min dotter som går på förskola aldrig behöver ha frukt med sig. Där får de frukten på förskolan. 

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
    En mindre matsäck? Äter de inte i bamba den dagen? Om inte så gör skolan fel om det är återkommande en dag i varje vecka som barnen inte får lunch i skolan.
  • Lindsey Egot NO1
    molly50 skrev 2013-08-25 23:13:30 följande:

Jo,det gör de. Men de brukar inte få med sig mer än kanske en frukt,en smörgås och något att dricka.
    Sen äter de i matsalen också. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
    Okej! Jaha då är det väl upp till föräldrarna men hade de inte fått mat i bamba hade skolan agerat fel.
  • Lindsey Egot NO1
    Veronica S skrev 2013-08-26 01:39:31 följande:

Jag jobbar ibland i en förskoleklass. Barnen kan komma dit 6.30, äta frukost 7.00 och äta lunch 11 eller 11.30. Klockan halv tio brukar vi ha fruktstund, och det behövs verkligen. Mellis vid 14, sedan bjuder vi på frukt till barnen som är kvar 16.30. 

Jag tycker att det är bra att barnen har med sig frukt. Som förälder är ska man se till att barnen får i sig bra mat. På skolan erbjuds lunch, mellis och eftermiddagsfrukt. Jag ser det inte som en orimlig kostnad att skicka med barnen frukt. Om man planerar fruktköpet smart och köper efter säsong så talar vi om en kostnad på kanske 10-15 kronor i veckan. Oftast äter barnen ett halvt äpple, vilket betyder att det räcker med 2½ äpple i veckan. Inte alls orimligt.

Vilken tid är just förskoleklassen?

för du tar ju även med fritids tiden du räknat upp eller börjar förskoleklassen kl 6:30?

Förskoleklassen har bara förlagd tid i 20h per vecka och vissa barn går bara den tiden. Andra går längre och då på fritids.
  • Lindsey Egot NO1
    puss skrev 2013-08-27 10:48:25 följande:

KEEP CALM AND KÖP FRUKT god damn you all.

Problemet för mig är inte att köpa frukt till mina barn utan att fröken tar mina barns veckoranson de tar med sig för att andra glömmer och skulle vi skicka med varje dag ja då hade jag tyvärr glömt. Kärringen är knäpp. Hon har redan snott frukt från min unge. IGEN!
  • Lindsey Egot NO1
    Mineralvatten skrev 2013-08-28 20:39:57 följande:
    men skit ska ni behöva låsa in ert barns frukt i ett kassaskåp eller vad? säg att ni vill förvara den på rektorsexpeditionen!
    Jag får prata med den andra fröken och se till att hon låser in frukten om det är ett måste ja. Låter faktiskt bra.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?