Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Niklas2k skrev 2013-08-22 22:22:15 följande:
    Testa, ingen kommer att tvinga din unge att ha ryggsäck och gympakläder kan du ta vilka som helst om du vill.
    Tror du seriöst att jag kan skicka min barn till gympan med ett par jeans och en tröja i en plastpåse och förvänta att hon ska springa i flipflops? Nej det finns ett krav på gympakläder. 

Och ja innan nån tror nått annat så har mina barn ryggsäck, sittunderlag, vattenflaska, gympapåse, gympakläder, gymadojjor, inneskor osv. De har med sig frukt varje dag. Jag har nämligen råd att ge mina barn det de behöver. Men jag är inte heller den som skriker om att skolan inte får kosta. För faktum kvarstår att ska barnet kunna vara med på allt i skolan så måste man köpa vissa saker som kläder, väskor och badkläder och därför finns det inget som heter avgiftsfri skola.

Vi har inget krav på varken matsäck eller frukt, men de som inte har med blir utan. Idag hade min dotter matsäck med sig. Kostade inte många kronor med en yoghurt, macka, äpple och vatten i flaska.  Väl framme stod skolan eller om det var fröken (utflyckten var till hennes hem) för korv med bröd. 

Sönerna hade frukt med sig. Storebrors äpple kom hem igen, uppenbart hade han inte tid att äta frukt. Han var fullt upptagen med att leka. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    pluvdo skrev 2013-08-22 22:29:49 följande:
    Jag förstår mig inte på det där. Hur kommer det sig att min sons förskola (med avdelningar för barn från ett till fem år ungefär) har råd med två fruktstunder per dag åt barnen, men barn i förskoleklass måste ta med sig det?
    Olika budgetar och du betalar för förskolan även om det endast är en liten del. Skolan betalar du inte för. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:35:36 följande:
    Kanske inte. Det kan hända oförutsägbara saker för alla människor men ska vi diskutera hur mycket buffert man måste ha och hur mycket man måste ha i inkomst för att få skaffa barn kanske folk som är intresserade kan  ta i en annan tråd? Kanske kan man ta en "odödlig/inget kan hända mig någonsin"-diskussion i ockult-delen också.
    Det är därför det finns bidrag. I sista hand socialbidrag och på socialbidrag har man råd med frukt till barnen. 
  • Dr Mupp
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:44:50 följande:

Eller morötter, som en klok mamma bestämde sig för att skicka med. Mitt i vintern, frukten var dyr och hennes son älskar morötter. På vissa förskolor har man även bytt ut frukt mot just grönsaker eftersom det blir billigare för kommunen. Det finns bara inte att man inte skulle anse sig ha råd att skicka med sitt barn det som behövs.
    Inget fel på morötter, det har mina också fått med sig. De gillar morötter. 
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:42:24 följande:
    Du har ingen aning om vad alla personer måste och kan prioritera.
    Fruktstunden kanske inte är det viktigaste när man går på socialbidrag om man har annat som verkligen måste prioriteras.
    Nej, men jag vet att om man inte sitter med onödiga räkningar och missbruk så räcker pengarna till frukt. Alla socfall jag stött på som klagat på att pengarna inte räcker har märkligt nog haft råd att röka. Jag antar att ciggen var en av dessa saker som de bara var tvungna att prioritera framför frukten till barnen.

• Dr Mupp
    Miafiastina skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Men på Stadium kan man köpa en fin skolväska - antingen ryggsäck i olika färg/mönster eller en "cykelbudsväska" för 99 pix. I mitt fina område är det antal - inklusive jag själv! - som köpt sådana. Alla som har barn borde kunna skrapa fram 99 kr till en skolväska. Eller tänker jag fel nu?
    Och på loppisar och på facebooks köp och sälj-sidor kan man får väskor gratis eller för småpengar. Reklamryggor finns också gratis lite här och var. 
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:55:09 följande:
    Ja, men nu har ju du inte träffat alla människor.
    Om det inte finns någon speciell aktivitet eller stund så finns det inte heller något att bli utesluten ur.
    Nej det är ju mycket bättre att barnen aldrig har nått annan är salsundervisning. 
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 23:00:40 följande:
    Tänk om det var så enkelt att alla kunde välja.

Man kan hitta på andra saker istället.
    Som inte innebär extra kostnader för skolan eller föräldrana? 
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 23:05:19 följande:
    Javisst. Självklart. Är det bara fruktstund och undervisning i sal som existerar i skolan?

Jag tolkade det så när det enda alternativet till fruktstund verkade vara salsundervisning.
    Om inget får kosta extra så blir det inga matsäckar vilket betyder att det inte blir några utflykter. Inga extra kostnader innebär att gympan bör slopas sånna saker som cykeltur, skid- och skridskodagar ska bort. Likaså frilufsdagar. Annars måste ju föräldrarna skaffa passande kläder och utrusstning och det är ju för dyrt. 
  • Dr Mupp
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:13:24 följande:
    Jaså den trodde jag man bara behövde på arbetsplatsen. Har de inte plastmuggar på toaletten längre i skolorna?
    Nej det är inte precis miljövänligt med plastmuggar på toa. 

Vi köpte muggarna på stadium, 25 kr för fyra stycken. Perfekta till skolan.  
  • Dr Mupp
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:22:39 följande:
    Hur vet du det? Har du gått på försörjningsstöd någon gång? Eller har du någon gång blivit av med jobbet, långtidssjukskriven, änka/änkeman eller liknande? Jag tror att det kanske skulle få dig att förstå att det inte är så jäkla svartvitt som du vill få det att tro.
    Ja det har jag. Jag har socialbidrag just nu. 
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?