Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

dreamy skrev 2013-08-22 22:40:31 följande:
    Här har de också krav på frukt i fsk-klass, och jag har också tänk på det här med att en del inte har råd. Har kommit i kontakt med "fattiga" familjer massor av gånger i mitt arbete och jag vet att det är betydligt fler även i vår "rika" kommun än man kan tro.
    Dessa skulle garanterat ALDRIG lägga en krona på barnen, utöver de absolut mest nödvändiga kläderna såklart, så jag funderar ofta hur dessa barn hanterar sådana här "obligatoriska" fruktstunder :( Svider litet i hjärtat då jag tänker hur jobbigt det ska vara för dem alla sådana tillfällen.

Lite halvt OT, men blev förra året haffad av en fröken på sonens fsk som påpekade att sonen måste ha med sig "riktig" skidutrustning till dagen därpå, då den han hade med lite halv-epig bindning var för krånglig att ta på... (sådana där som man fäster direkt på valfri sko för runt 500kr på leksaksaffärer - vi hade köpt dessa i slutet av vintern innan enbart för att han skulle få testa åka någon enstaka gång på gården - tänkte köpa ordentliga grejer då han skulle börja "riktiga" skolan). Nope det finns inga låneexemplar heller på skolan och AAAALLAAAA andra hade tydligen köpt riktig utrustning.

Sprang med andan i halsen iväg på stan och fick lov att köpa skidutrustning för 1800kr till vår 6 åring då det inte fanns något begagnat att få tag på i rätt storlek inom 15 mils radie... Detta var just efter jul då man är sådär lagom trevligt pank :/ Vi grejade det utan att behöva leva på snö och nudlar, men tänker ofta på hur t ex ensamstående klarar sådant? Hur mycket kan skolan förvänta sig???

Hörde för några dagar sedan en annan fröken klaga på en annan pojke i en annan klass på att han hade sin läxbok i en påse. "I morgon MÅSTE du ta med en riktig väska!". "Men jag har ingen, jag ska få en i födelsedagspresent i november har mamma sagt: Kanske en med Angry birds!" "Då får du säga åt din mamma att hon plockar fram den NU, för du går i skolan och då ska ALLA barn ha med en ryggsäck!" Hon lät inte det minsta trevlig :( Tyvärr hann jag inte tala med henne då jag hade fullt sjå med mina små, men jag förstår inte hur någon pedagog kan vara så totalt okänslig och lägga så stort krav /ansvar på barn. Tror hon inte att den lillkillen redan är smärtsamt medveten om att han inte har en ryggsäck eller vad??? *suuuuck*        
  • Mineralvatten
    Tristan69 skrev 2013-08-23 08:37:23 följande:

Gud så hemskt! Du fick göra 24 matsäckar under en tre månader lång period, dvs 8 stycken per månad och om det totala antalet var 24 till dina fyra barn ( och inte 24 per barn) så innebär detta att du gjorde två matsäckar per barn och månad. Hur orkade du? Var glad istället att barnen får skollunch alla andra dagar och att vi inte har det som i andra länder där barnen alltid måste ta med sig sin skollunch hemifrån.
    med tanke på hur vidrig maten ofta är i skolan så skulle jag GLADELIGEN tagit med mig lunch hemifrån men det fick man inte tyvärr.
  • Mineralvatten

men ni som bråkar om detta, äter ni inte mellanmål själva?

• Mineralvatten

gud vad ni tjatar om äpplen och morötter, men vet ni man kan mycket väl vara allergisk mot det. har man t ex någon form av pollenallergi så är det inte ovanligt att vara allergisk mot ju äpplen och morötter bland annat eftersom det är korsallergier.

• Mineralvatten
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 11:35:41 följande:
    Då köper man annan frukt. Jag och två av mina barn är laktosintoleranta. Laktosfri mjölk är dyrare än annan mjölk. Tråkigt, men det är bara att gilla läget.
    kan inte heller äta laktos så jag förstår dig. det jag ville illustera var att folk tjatar om just morätter och äpplen för att det är billigt. men om barnet är allergiskt mot just det så blir det ju inte billigt, eftersom man då måste till akuten sen...om du fattar =).
  • Mineralvatten
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 11:02:43 följande:
    Jag gjorde så ett tag att pga min glömska fick min dotter med all frukt för veckan på måndagen. Tyvärr så hade hon aldrig någon frukt på onsdagen eftersom fröknarna tog frukt från hennes påse och gav till andra och vissa torsdag/fredagar hade hon ingen frukt och då klagade de. Jag fick förklara men en fröken stod på sig att har barnen mer frukt med sig måste de dela med sig. Jag fick ta det med rektorn.
    men herregud vilka rickspuckon! (fröknarna alltså inte din dotter!).
  • Mineralvatten
    lantmamman skrev 2013-08-23 14:35:25 följande:
    Och pudelns kärna är väl att skolan ska vara kostnadsfri.

Och är det fint att föräldrar försakar sina egna måltider (som togs upp som exempel innan) för en fruktstund som säkert är trevlig och mysig men knappast livsnödvändig?

Skolan ska vara kostnadsfri. Därav debatten. Extremexemplen från båda sidor duggar knappast tätt. Att Janne Josefsson inte hittade fattiga barn betyder inte att det inte existerar. Att många har det dåligt ställt betyder inte att de inte har råd. Men nog blir det ett stressmoment till. Ett onödigt sådant.

Skolan ska vara kostnadsfri. Känner ni likadant om man ber er ta med pennor och papper? Det kostar mindre än frukt.
    pennor behöver man ofta ha med sig i de högre årskurserna likaså behöver man då miniräknare också. i gymnasiet (som på pappret är frivilligt) måste du stå för allt anteckningsmaterial själv.
  • Mineralvatten

men jag förstår fortfarande inte, äter inte ni mellanmål bara för att ni är vuxna?? jag äter 5-6ggr om dagen

• Mineralvatten
    Snöviolen skrev 2013-08-23 19:46:59 följande:
    Jag och mina barn äter mellanmål, men aldrig frukt. Brukar bli en smörgås med mjölk.
    ja men dåså skicka med en macka då.
  • Mineralvatten
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 19:46:47 följande:
    Mineralvatten, nej, alla äter inte 5-6 gånger per dag, mm vad har det med det här att göra?
    nej men att äta 5ggr om dagen är inte ovanligt: frukost, mellis, lunch, mellis, middag.

ja hur ska barnen annars få mellanmål på förmiddagen?
  • Mineralvatten
    Snöviolen skrev 2013-08-23 19:57:21 följande:
    Det får inte ha med sig någon smörgås på denna skola, Det ska vara frukt eller grönsak.  Fast jag hoppas att det blir en ändring på det. För jag har hört att  i andra skolor i samma kommun, så får de barn som vill. Ha med sig en liten smörgås.
    men gud vad fånigt! (av skolan alltså inte ni!). spelar det någon roll vad barnen har med sig så länge de inte är sockerstint godis eller snacks?? jag skulle gjort rawfood snacks och skickat med för att jävlas ;).
  • Mineralvatten
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-28 15:49:09 följande:
    Problemet för mig är inte att köpa frukt till mina barn utan att fröken tar mina barns veckoranson de tar med sig för att andra glömmer och skulle vi skicka med varje dag ja då hade jag tyvärr glömt. Kärringen är knäpp. Hon har redan snott frukt från min unge. IGEN!
    men skit ska ni behöva låsa in ert barns frukt i ett kassaskåp eller vad? säg att ni vill förvara den på rektorsexpeditionen!
  • Mineralvatten

en sak som jag fortfarande ställer mig frågande till är huruvida ni vuxna äter mellanmål? för det gör i alla fall jag är jag inte hemma så måste jag ju ta med mig det jag ska ha till mellanmål, alt köpa något på plats.
    så varför skulle inte föräldrarna betala för barnens mellanmål? jag förstår det verkligen inte? Skolan är avgiftsfri, den så kallade lunchen är inkluderad etc.

• Mineralvatten
    kaffeamanda skrev 2013-08-29 16:06:22 följande:
    det är möjligt att jag är ett pucko.
    själv äter jag två mellanmål om dagen varav den ena är en proteindrink och den andra är just frukt, ibland t o m tre mellanmål. är jag på campus och inte har med mig något så får jag så vackert betala.
  • Mineralvatten
    kaffeamanda skrev 2013-08-29 16:17:36 följande:
    Nämen precis. Istället för att gnälla om att ta med en frukt så tycker jag att vi ska vara glada över att vi är ett av endast tre länder i världen som har skattefinansierad skolmat!
    sant men skolmaten kunde vara bättre, på gymnasiet fick vi börja med att desikera maten från glasbitar, hårstrån, kartongbitar etc.
    hm.
    nåja det var 10 år sen jag gick ut så man får hoppas att den blivit bättre =).
  • Mineralvatten
    kaffeamanda skrev 2013-08-29 16:28:44 följande:
    Ja, det låter ju inte trevligt. Jag har jobbat i skolkök i flera kommuner och tycker att det blir bättre för varje år, även om gnället om maten blir värre och värre. Vi kanske skulle ta bort skolmaten ett år så skulle det säker bli väldigt uppskattat efter det.
    det var  ju för väl att det har blivit bättre =).
    Jag har inte så höga krav men att inte bli skadad av glas- splitter eller sätta kartongbitar i halsen och kvävas tycker jag är ganska så basic- krav ;).
    däremot så hade vi inte så stor variation för de som var vegeterianer, selleribiffar minst 3ggr i veckan under hela 1.an. mumms :P.

i åttan och nian gick jag i en liten skola där maten hade restaurangklass. supergod och fräsch mat med ordentligt salladsbord varje dag. däremot så satte de in ett grishuvud med ett äpple i munnen vid julbordet och det tyckte jag som var vegeteraian då var ganska så smaklöst. det var givetvis inte ett riktigt grishuvud men ändå.
  • Mineralvatten
    kaffeamanda skrev 2013-08-29 16:28:44 följande:
    Ja, det låter ju inte trevligt. Jag har jobbat i skolkök i flera kommuner och tycker att det blir bättre för varje år, även om gnället om maten blir värre och värre. Vi kanske skulle ta bort skolmaten ett år så skulle det säker bli väldigt uppskattat efter det.
    det var  ju för väl att det har blivit bättre =).
    Jag har inte så höga krav men att inte bli skadad av glas- splitter eller sätta kartongbitar i halsen och kvävas tycker jag är ganska så basic- krav ;).
    däremot så hade vi inte så stor variation för de som var vegeterianer, selleribiffar minst 3ggr i veckan under hela 1.an. mumms :P.

i åttan och nian gick jag i en liten skola där maten hade restaurangklass. supergod och fräsch mat med ordentligt salladsbord varje dag. däremot så satte de in ett grishuvud med ett äpple i munnen vid julbordet och det tyckte jag som var vegeteraian då var ganska så smaklöst. det var givetvis inte ett riktigt grishuvud men ändå.
  • Mineralvatten
    villomom skrev 2013-08-31 09:31:50 följande:
    Ja det är väl det som är frågan... Jag tycker inte att någon ska sitta utan, då vill jag hellre att de delar mellan sig av den frukten som finns.. Inget fel som jag ser det att lära barnen dela med dem som har det sämre ställt (eller en förälder som inte bryr sig..). 
    njae en frukt är ganska lite till mellanmål så jag behöver hela själv tyvärr.
  • Mineralvatten
    Emeli skrev 2013-09-01 13:10:05 följande:
    Men om varje barn som har med en frukt ger en liten bit var, t ex en clementinklyfta, en centimeter banan eller en smal skiva av ett äpple blir det tillräckligt till det barn som har glömt och gör ingen skillnad för de sommar delat med sig lite.
    men urk jag vill inte äta frukt som andra har skurit upp utan skärbräda, ren kniv och rena händer.
  • Mineralvatten
    Emeli skrev 2013-09-01 00:02:45 följande:

Det ser naturligtvis olika ut på olika skolor och i olika kommuner, men generellt vågar jag påstå att det har blivit mycket bättre. Där,jag jobbar är maten jättebra, och såväl barn som personal äter med god aptit. De lagar maten från grunden. Jag bor på västkusten och vi har ofta fantastiskt god fisk, t ex fisksoppa. Jättegod.
    inte för att låt elak men att man äter med god apitt kan beror på att man är väldigt hungrig också.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?