Inlägg från: Tristan69 |Visa alla inlägg
  • Tristan69

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:00:00 följande:
    Äsch då, nu blev jag placerad i ett politiskt fack tror jag? Jag tror faktiskt inte att du vet så mycket som du tror att du gör. Jag anser att individen har ett väldigt stort eget ansvar, men jag anser också att barnen inte ska straffas för sina föräldrars oförmåga, vad den än må handla om.

Barnen straffas aldrig om föräldrarna väljer att göra rätt. Problemet är att alltför många förväntar sig att samhället skall lösa individens tillkortakommande och det har aldrig varit syftet.
  • Tristan69
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:04:18 följande:
    Låter på dig som att sterilisering,  fast med andra direktiv än förr, snart är på tapeten igen!
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god

Det säger väl sig självt att om du inte kan försörja dig själv ska du inte skaffa fler som är beroende av dig för sin försörjning. Människor har blivit så bortklemade av att leva i en välfärdsstat som tagit hand om alla svåra beslut att man inte förmår att vare sig tänka själv eller förstå att man har ett eget ansvar.
  • Tristan69
    Niklas2k skrev 2013-08-22 23:06:21 följande:
    Du förutsätter att alla har möjlighet att välja det som du anser är rätt?

Ja, alla har faktiskt möjlighet att välja det som jag anser är rätt. Att de däremot inte gör det är en helt annan sak och något som de föräldrarna får ta på sitt ansvar. Möjligheten att göra rätt finns där, men inte viljan.
  • Tristan69
    puss skrev 2013-08-22 23:08:04 följande:
    Det är ju faktiskt precis det som är syftet med ett samhälle.

Nej, det är det inte. Samhället skall finnas där för att erbjuda hjälp när det finns ett behov och inte tvingas till att göra det bara för att individen valt att göra fel val. Det är just den tanken som du representerar som har orsakat urholkningen av välfärdssystemen - detta ständiga onödiga uttagande av samhällets resurser bara för att folk inte kan lära sig att prioritera.
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:11:26 följande:
    Men det är ju precis det vi har samhället till? Det är ju därför vi betalar skatt, för att kunna hjälpa de som har det mindre bra.

Som sagt även de som lever på försörjningsstöd har råd med att låta barnen ta med en frukt eller en grönsak ifall man bara prioriterar barnen framför sina egna beroenden. Syftet med ett skattesystem är inte att ge ut dubbla bidrag till samma person. Fast det är ju klart - det är ju bättre att samhällets resurser går till frukt och så kan föräldrarna skramla ihop till en pedagogisk stödresurs.
  • Tristan69
    MrsPenn skrev 2013-08-22 23:12:11 följande:
    Sterilisering med ekonomiska motiv alltså. Gotcha.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god

Aldrig hört talas om kondom?
  • Tristan69
    Rocket Mania skrev 2013-08-22 23:11:47 följande:
    Jag tror det finns gott om folk som har råd att köpa kassvis med frukt till sina barn som fortfarande tycker att det är fel. Det är alltså inte en ekonomisk fråga utan en rent principiell sådan.

Visst är det så men det är ett löjligt principiellt ställningsstagande. Tänk om vi skulle börja debitera barnfamiljer exakt det som barnomsorgen kostar, då hade det funnits något att skapa ställningsstagande inför.
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:22:39 följande:
    Hur vet du det? Har du gått på försörjningsstöd någon gång? Eller har du någon gång blivit av med jobbet, långtidssjukskriven, änka/änkeman eller liknande? Jag tror att det kanske skulle få dig att förstå att det inte är så jäkla svartvitt som du vill få det att tro.

Det är inte särskilt svårt att få den insikten utan att behöva göra allt det där. Faktum är att det räcker med att sitta i en stadsdelsnämnd under en mandatperiod för att erhålla tillräckligt med insyn och kunskap. Jag har dock levt på långt under existensminimum i flera års tid utan problem. Det handlar om att planera sin matlagning och göra bra inköp.
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:29:03 följande:
    Det är inte du som avgör vad som är löjligt och inte. Som tur är.

Nej, för här i tråden är det ju du som har den rollen. Det har nog alla redan insett. : )
  • Tristan69
    Niklas2k skrev 2013-08-22 23:41:37 följande:
    Du kan troligen sitta i 100 stadsdelsnämnder utan att få någon riktig insikt. Du kan bara tro och anta saker som du själv inte har varit med om. Det gäller att vara öppen för att alla inte är likadana. Alla känner inte samma saker och alla är inte lika bra på att planera matlagning och göra bra inköp som du är.

Det har absolut ingen som helst betydelse eftersom alla har precis exakt samma möjlighet att göra det bästa av just den egna situationen. Det finns sjukt gott om guider som förklarar allt från planering av matlagning och inköp. Vad det hela kommer ner till är att det enbart handlar om engagemang och ifall inte ens föräldrarna kan engagera sig för barnen varför då förvänta sig att andra ska göra det?
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 23:56:07 följande:
    Vad fint att du sätter folk i fack och placeringar som du själv hittar på.
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:34:18 följande:
    Det är inte särskilt svårt att få den insikten utan att behöva göra allt det där. Faktum är att det räcker med att sitta i en stadsdelsnämnd under en mandatperiod för att erhålla tillräckligt med insyn och kunskap. Jag har dock levt på långt under existensminimum i flera års tid utan problem. Det handlar om att planera sin matlagning och göra bra inköp.
    Jag tror verkligen inte att det räcker för att förstå. Det är jättebra att du lyckats, trots att du levde under existensminimum, men alla är inte liks bra på att planera inköp och matlagning. Du måste förstå att även om det finns folk och föräldrar som skiter i allt och kräver att andra ska lösa allt pt dem, så finns det också de som kämpar röven av sig för att klara av allt, men de kanske saknar kunskaper eller förmåga, av en eller annan anledning. Det måste vi ha förståelse för.

Jag ger dig bara samma bemötande som du ger andra här på FL, så känn dig hedrad. Att sakna kunskaper eller förmåga är inte en ursäkt i dagens samhälle. Alla kan men folk är så satans bortklemade att det är skrämmande. Vi måste inte ha förståelse för att någon inte kan ta hand om sina barn, då ska man inte ha barn!
  • Tristan69
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 00:32:04 följande:
    Jasså? Fortfarande, det är barnen som straffas. Oavsett om du anser att folk inte får skaffa barn så kommer barn fortfarande födas in i familjer som antingen redan har det tufft eller som kommer att få det. Att fortsätta tjata om att folk inte borde ha barn hjälper inte, det hjälper inte barnen på något vis.

Livet är inte rättvist, man får inte välja sina föräldrar och det finns ingen garanti för att alla ska kunna springa 100m på 10 sekunder blankt eller räkna ut hur man klyver en atom för bäst effekt i en reaktor. Det är fortfarande föräldrarnas ansvar att göra rätt för sina barn och om föräldrarna inte klarar av detta är de inte lämpliga att vara just föräldrar. Istället för att förbjuda allt som på minsta lilla vis kan utgöra ett krav mot dessa föräldrar att sätta sina barn i första rummet kanske vi skulle börja omhänderta fler barn och därmed lösa det inhemska adoptionsbehovet. Ser ingen anledning till dyra utlandslösningar när vi har svenska barn som är i behov av äkta föräldrar.
  • Tristan69
    Levi skrev 2013-08-23 00:36:41 följande:
    Oj, vilken kall människosyn. Tyvärr finns det nog folk som saknar förmåga och kunskap, även om det enligt dig inte är en "giltig ursäkt". Och dessa människor skaffar barn, med eller utan din förståelse. Dessa barn och barnens familjer är nog allt annat än bortklemade. 

Ja, det är ju mycket bättre att gulligulla med människor som inte är mogna nog att ta hand om sig själva på ett ordentligt vis och än mindre om sina barn. Det är inte en mänsklig rättighet att få barn utan ett mirakel som skall värdesättas. När samhället börjar se mellan fingrarna och låter föräldrar begå brott mot barnens rättigheter skall vi alltså förbjuda fruktstunder och utflykter förenade med kostnad eftersom detta är så skadligt för dessa stackars föräldrar. Frågan är vem det är som har en kall människosyn. Saknar man förmåga och kunskap att ta hand om ett barn är man inte lämplig att bara förälder!
  • Tristan69
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 00:43:33 följande:
    Skolan idag får inte ha sim krav till utrustning som är utanför den normala idrotten. Skridskor/skidor är utanför det normala.

Skridskor och skidor ingår faktiskt i den normala idrotten men då alltför många föräldrar beklagar sig så blir idrott mer och mer synonymt med enbart bollspel och om eleverna har tur lite gymnastik och kanske orientering. Fast det senare får inte vara för långt ifrån skolgården, då föräldrar inte vill att skolan ska låta deras barn springa ut i skogen. Barnen kan ju komma bort.
  • Tristan69
    Empath skrev 2013-08-23 07:41:40 följande:
    Det är hål i huvudet att kräva att de har med sig frukt och ha en fruktstund där skolan inte bistår med frukten. Det är ju om något att skapa klyftor redan från början, de barn som aldrig har med sig frukt gissa hur de kommer pekas ut. Om något är obligatoriskt och kallas fruktstund får skolan stå för frukten det är inget mer att diskutera helt ärligt talat. Skolan ska vara avgiftsfri, om en "fruktstund" förläggs på skoltid ska frukten ingå. Det handlar inte om hur svårt det är, tänk längre än er egen familj. Alla har inte tid eller pengar över att skicka med frukt, bara för att du har det betyder det inte att ditt barns bästa kompis har det. Och de som är snälla och skickar med extra frukt för de som inte har något, oerhört snäll tanke men allt som innebär extra avgifter som enkelt kan användas för att peka ut elever hör inte hemma i skolan. Det behöver inte ens handla om dåliga föräldrar, det är så jävla enkelt att hamna i en situation där man inte har tid råd eller möjlighet att göra sånna småsaker som ni pratar om. Alla ska ha lika förutsättningar på skolan, det skapas inte genom hemfinansierad frukt.  

Skolan är inte en plats med lika förutsättningar för barn och kommer aldrig att bli det. En del barn har väldigt lätt för matematik, andra är rena språkbegåvningar och ytterligare andra är bäst i praktiska ämnen eller blivande stjärnor inom idrott. Den dagen alla barn föds exakt likadana och har exakt samma möjligheter oavsett vad det gäller då kan vi börja prata om att allt ska vara jämlikt. Vilket är värst av att inte få med en frukt eller att det tar 3 år extra för ett barn att lära sig läsa, bara för att föräldrarna inte orkar engagera sig?
  • Tristan69
    Tuffen skrev 2013-08-23 07:45:10 följande:
    Inte tid? Tar det lång tid att stoppa ned ett äpple i barnets väska, eller vad? 

Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.
  • Tristan69
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-23 08:11:05 följande:
    Mina barn brukar ha minst fem utflykter i skolan under bara maj månad. Riktigt frustrerande när de får mat i skolan bara de hade varit där men när de går ner till stranden för städdag, åker till hembygdsförening eller 4H gården en mil bort osv då är det löjligt. Så vi kom överens med skolan på ett möte att skolan skulle ta med korv och bröd alt hamburgare med bröd och grilla när de gjorde utflykter i närmiljön och det var inga problem alls. 2010 gjorde jag 24 matsäckar under maj/juli till fyra barn. Hade de reglerna som sattes upp efter detta gällt då hade jag bara behövt göra 4 st. En till dom vardera när det var klassresan i juli.

Gud så hemskt! Du fick göra 24 matsäckar under en tre månader lång period, dvs 8 stycken per månad och om det totala antalet var 24 till dina fyra barn ( och inte 24 per barn) så innebär detta att du gjorde två matsäckar per barn och månad. Hur orkade du? Var glad istället att barnen får skollunch alla andra dagar och att vi inte har det som i andra länder där barnen alltid måste ta med sig sin skollunch hemifrån.
  • Tristan69
    Empath skrev 2013-08-23 08:28:07 följande:
    God tanke dock skulle det kosta mer för staten att behovspröva än att bara betala ut bidraget.Så i slutändan går skolan som är finansierat av ultimat staten back på detta.

Det där är fullständigt felaktigt för det enda som behöver göras är en samkörning av två databaser. Uppgifter om total inkomst finns redan hos skatteverket och det vore inte särskilt svårt att basera barnbidraget på förevarande års deklaration och slutgiltigt skattebesked. Uppgift om vem som har vårdnad över ett barn finns också redan registrerat. Man behöver alltså inte ha någon handläggare som går igenom varje enskilt fall utan merparten kan masshanteras automatiskt.
  • Tristan69
    Levi skrev 2013-08-23 08:39:55 följande:
    Nja, nu är du lite väl aggressiv tycker jag. Visst, i en utopi skaffar bara de bäst skickade barn, och de andra låter bli. Men så ser inte vårt samhälle ut! Det var bara det jag menade. Det kommer alltid finnas olämpliga som skaffar barn. Att tro något annat är bara korkat. Sen är det ju befängt att förbjuda fruktstund! Men frågan är om fruktstunden ska vara i skolans regi, skolan ska ju vara gratis. Man får liksom bestämma vilket ben man ska stå på. 

Jag vet att det är så samhället ser ut men då måste man ställa krav på föräldrarna så att de reser sig upp och faktiskt gör rätt för sig. Man kan inte resonera som så att det är synd om dem och anpassa samhället för att dessa människor inte ska må dåligt. Vi är i gemen så himla rädda för att stöta oss med dessa stackare som knappt kan klara av att hantera sig själv att vi slår knut på oss i vår vilja att sopa golven framför dem. Skolan är inte gratis, alla måste betala till skiten även vi som aldrig kommer att skaffa barn eller nyttja den. Att då gnälla över frukt och eventuell matsäck - skärpning säger jag bara.
  • Tristan69
    puss skrev 2013-08-23 08:49:47 följande:
    Nu fattar jag ÄRLIGT TALAT inte varför folk håller på såhär? Är inte detta just en av poängerna med att ha barn, men inte vet jag? Typ att man packar en liten ryggsäck, gör en liten matlåda, stoppar ner en god frukt som ungen gillar så man vet att hen blir glad, och ser framför sig hur lilla ungen glatt skuttar runt på 4h och klappar kossor, och man ler lite för sig själv där man står vid diskbänken och gör mackor med stekt ägg?

Nej, man har barn för att få barnbidrag och att någon annan skall ta ansvar för barnets väl & ve samt uppfostran. Det blir väl upp till förskola och skola, som helst inte ska kosta något alls men föräldrarna vill att barngrupperna ska vara så små som möjligt. Maxtaxan ska vara minimal och effekten enorm. Det är så det fungerar hos rätt många. : /
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?