Inlägg från: Lindsey Egot NO1 |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot NO1

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Tristan69 skrev 2013-08-23 07:59:49 följande:

Du får inte glömma bort att man måste gå till affären också, då pizzerian inte kör hem frukt. En lösning på detta dilemma, att stackars föräldrar inte har råd med frukt och matsäck, skulle kunna vara att behövsbepröva barnbidraget. Det är ju lite absurt att familjer som får ut 25-30 000 netto skall få exakt lika mycket i barnbidrag som en familj som får ut hälften så mycket. Då kunde behövande familjer få mer och därmed eliminerar vi det ekonomiska argumentet och kvar blir bara att de är rätt värdelösa föräldrar som inte vill ta sitt ansvar.
    Mina barn brukar ha minst fem utflykter i skolan under bara maj månad. Riktigt frustrerande när de får mat i skolan bara de hade varit där men när de går ner till stranden för städdag, åker till hembygdsförening eller 4H gården en mil bort osv då är det löjligt. Så vi kom överens med skolan på ett möte att skolan skulle ta med korv och bröd alt hamburgare med bröd och grilla när de gjorde utflykter i närmiljön och det var inga problem alls. 2010 gjorde jag 24 matsäckar under maj/juli till fyra barn. Hade de reglerna som sattes upp efter detta gällt då hade jag bara behövt göra 4 st. En till dom vardera när det var klassresan i juli.
  • Lindsey Egot NO1
    Vilmagbg skrev 2013-08-23 08:11:12 följande:

I vår sons skola vill de också att eleverna ska ha med sig frukt/grönsak. Men han vill inte ha med sig något, han tycker inte att han hinner äta den. De börjar kl:8.00 och äter lunch kl:10:45. Han äter frukost vid kl:7:00 (typ 1-2 mackor och ett glas mjölk) och mellanmål kl:14:00. 
    De har ingen gemensam fruktstund utan får äta frukten på rasten på förmiddagen.  

Som förälder tycker jag att det är ok att skicka med frukt men att det är ett "himla tjat" om den där frukten från skolan, 4 h måste väl de flesta barn klara sig utan att äta ngt ? De flesta lägre klasser äter ju lunch ganska tidigt.  

Många förskoleklass barn äter lunch mellan 10:30-11:00. Och här börjar dessa barnen kl 9:10 så de hinner knappt smälta frukosten förrän de ska äta igen.
  • Lindsey Egot NO1
    h8him skrev 2013-08-23 08:43:41 följande:
    Visst. Eller så kanske föräldrarna t.ex lever på försörjningsstöd och låter barnet få dyrare glasögon än vad soc godkänner, låter barnet ha en aktivitet som kostar, eller så kanske föräldrarna har någon avbetalning sen innan som de väljer att betala från normen, istället för att hamna hos kronofogden.

Men fortsätt gärna att tro att alla som har låg inkomst/lever på försörjningsstöd, röker upp barnens fruktpengar om du mår bra att att se ner på dem.
    Himla bra inlägg h8him

Många tror så mycket utan att veta.
  • Lindsey Egot NO1

Jag gjorde så ett tag att pga min glömska fick min dotter med all frukt för veckan på måndagen. Tyvärr så hade hon aldrig någon frukt på onsdagen eftersom fröknarna tog frukt från hennes påse och gav till andra och vissa torsdag/fredagar hade hon ingen frukt och då klagade de. Jag fick förklara men en fröken stod på sig att har barnen mer frukt med sig måste de dela med sig. Jag fick ta det med rektorn.

• Lindsey Egot NO1
    Duckan skrev 2013-08-23 11:04:16 följande:

Lindsey..det låter inte okej alls. Vadå måste dela med sig?!

Ja du om ditt barn har ett stort äpple och Olle inte har något alls kan fröken säga att ditt barn måste dela sitt äpple.
  • Lindsey Egot NO1
    Rushmore skrev 2013-08-23 11:28:51 följande:
    Om man handlar på Lidl eller Ica maxi brukar de ha påsar med säsongens frukt väldigt billigt, runt en tia per kilo. Ofta små frukter har jag sett, vilket ju passar bra till barn som ofta inte orkar ett jättestort äpple.
    Hos oss kostar ALLTID äpplen, päron, apelsiner och bananer 12,90/kg

På Ica maxi tar de 24:90 för samma äpplen, 32:90 för päronen osv. Men ändå hade vi problem med att vi glömde stoppa i väskan i början och när jag gjorde veckopåse så tog man till andra barn från den.
  • Lindsey Egot NO1
    pinglan2012 skrev 2013-08-23 11:58:34 följande:

Oj, ta det med rektorn t.om. för att de skulle förstå? Förvånad Hur gick det sen?
    Inget vidare faktiskt! Den fröken var benhård med att man måste dela. Och det var fler samtal med rektorn innan hon fattade varför jag skickade med hela veckorasonen
  • Lindsey Egot NO1
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:19:32 följande:
    dåså, bort med kravet på gympakläder, inneskor, muggar, regnkläder, väskor, sittunderlag och läxmaterial osv
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Kläder till barnen hoppas jag att du har hemma så de slipper gå nakna.
  • Lindsey Egot NO1
    Lekia skrev 2013-08-23 20:07:58 följande:

Vad blir egentligen årskostnaden för 88 st frukter i månaden varje år..?? Vore faktiskt intressant att veta.. smile5.gif

På 4 barn blir det 20 frukter i veckan och frukten räknar vi på kostar 5kr/styck. Höstterminen har 18 veckor och vårterminen har 22 veckor. Det blir 40 veckor i skolan x 20 frukter. Det blir 4000kr i fraktkostnader.

Så 1000kr/barn och årskurs.
  • Lindsey Egot NO1
    Themis skrev 2013-08-23 20:46:54 följande:
    Och vem tvingar en att skaffa fyra barn då?

Eller köpa frukt för 5 kr styck, för den delen- det är Pressbyråns pris per frukt och den som betalar det borde nog checka ut en ny hjärna från centralförrådet.
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
    Men frukten kan de äta hemma när de vill ha istället för mellan frukost 8:15 och lunch 10:30. Jag anser att det är för kort tid emellan för att trycka i sig en frukt. Eller mellan lunch 10:30 och skolans slut 13:40 när barnen äter mellanmål kl 14:00. Att då avsluta med frukt 20 minuter innan mellanmålet. Det känns ju som om skolan gör detta strategiskt för att då kommer inte barnen ta normalportioner utan mindre och det tjänar skolan på.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?