Inlägg från: Jimman |Visa alla inlägg
  • Jimman

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

nozpa skrev 2013-08-22 20:10:39 följande:

Nej jag håller med dig helt om det. Men sedan vet vi ju att alla inte gör på det viset. Och då är det samma barn som aldrig har frukt med sig.
    Då bör det göras en orosanmälan
  • Jimman

Hur resonerar ni vid utflykter o matsäck då ? Det händer ju oxå några gånger per år i skolan

• Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 20:16:09 följande:

Ja dom tar ju över och står för lunchen. Så det är väl egentligen ingen större skillnad. Förutom ekonomiskt då. Jag anser att folk såklart bör skicka med en frukt. Men nu gör ju inte alla det.
    Lunch ingår i det vi betalar skatt till skolor
  • Jimman
    Punkster skrev 2013-08-22 20:23:19 följande:
    När vi har utflykt står skolan för lunchen. Inget snack om saken. 
    Det gör ingen skola här på utflykter eller friluftsdagar , så du menar att skolan står o gör matsäck åt alla elever ?
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 20:30:01 följande:
    Skolan ska vara avgiftsfri, lunchen ska skolan stå för även vid utflykter och friluftsdagar och liknande. Att många (nästan alla) skickar med barnen matsäck i alla fall gör ju att skolan kan fortsätta propsa på att föräldrarna ska stå för det.

Har aldrig varit med om att nån skola ( har själv gått o har två barn som gått ) fått matsäck från skolan ! Matsäck är ingen avgift !
  • Jimman
    Butterscotch skrev 2013-08-22 20:43:22 följande:

Det är klart att det är en typ av avgift
    Avgift är ett pris för en tjänst
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 20:52:54 följande:
    Skolan ska vara kostnadsfri då, klarnar det då? Skolorna jag gått på har alltid stått för lunch, även om de flesta valde att ta med matsäck.
    Stor skillnad på kostnadsfri o avgiftsfri ! Har man inte råd med en frukt till barnet så har man stora problem !
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:01:14 följande:
    Och du kunde verkligen inte förstå innebörden? Det handlar om principen för min del, och när det kommer till en lunch vid utflykter flera gånger per termin så är det inte en frukt det gäller längre.
    O att ens barn tycker det är mysigt att få göra egen matsäck o ha med har ingen betydelse ?
  • Jimman
    any19877 skrev 2013-08-22 21:10:03 följande:

Mina barn får frukos vid nio tiden(gröt med äppelmos/mjölk, macka varannandag och varannan dag fil med flingor och macka). Dem får lunch kl 1 och frukt kl 3. Jag trodde att alla förskolor hade det så....

Ja förskolor men inte förskoleklasser
  • Jimman
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:17:02 följande:
    Men för helvete, skärp dig nu! Du kan göra hur mycket matsäck du vill med ditt barn, det kan jag också göra, på helgerna och lovdagar. Eller varför inte efter skolan? Men NEJ, hur jävla mysigt din unge än tycker det är att göra matsäck så är det inget som kan tvingas fram. Skolan ska vara kostnadsfri, det betyder att man inte kan kräva matsäck.

Har aldrig sagt att skolan ska tvinga fram det , jag pratar om föräldrar som inte tycker att barnen är värd en frukt på skolan eller en matsäck på friluftsdagar för att föräldrar tycker det är en princip o ska tjafsa o bråka om det
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?