Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Klart det är bra att äta frukt, men en del barn har föräldrar som inte förmår att förstå det, en del har föräldrar som är extremt frånvarande, som aldrig läser veckobreven och alltid glömmer frukten osv. Många barn sköter i princip sig själva från väldigt ung ålder, de behöver också frukt. När jag har varit i yngre årskurser har jag alltid köpt frukt själv och haft i mitt rum, en liten kostnad för mig, men avgörande för barnen. Jag tycker inte heller det ska vara obligatoriskt för lärarna att köpa frukt, faktiskt inte obligatoriskt för någon...

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79

Det är inte mitt ansvar som pedagog att påminna barnen om att äta frukt, det får de faktiskt komma ihåg själva. I lägre årskurser har man ibland lässtund eller liknande då det är lämpligt att äta frukt om man har någon med sig, men jag kollar verkligen inte barnens väskor eller liknande om de har frukt med.

• cloudberry79
    linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:
    Mycket intressant tråd det här.

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?

Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......
    Jag tjafsar inte om frukten, utan skickar med frukt med mitt barn, men principen! Skolan ska vara gratis och avgiftsfri, det kan aldrig vara obligatoriskt att skicka med mellanmål till skolan. Till sonens skola skickar jag alltid flera frukter, för redan efter några dagar hade ett barn inte med sig någon frukt... 
  • cloudberry79
    Jimman skrev 2013-08-28 14:12:02 följande:
    Skolan får kräva mindre summor som tex frukt matsäck mm
    Inte regelbundet och max en viss summa per år. Jag jobbar på högstadiet och vi har som policy där att det vi ber barnen ta med max får kosta 100 kronor per läsår. Det nyttjas på hösten då vi åker med samtliga barn på fjällvandring, vi står för allt utom matsäck.
  • cloudberry79
    Jimman skrev 2013-08-28 15:42:21 följande:
    Då är det olika , skolan ska stå för lunch inte mellis
    Lunch ja, men vi kan inte heller kräva att barnen tar med mellanmål, det är frivilligt.
  • cloudberry79
    Dr Mupp skrev 2013-08-28 18:35:33 följande:
    Det är frivilligt och alla vettiga föräldrar skickar med frukt till sina barn om de behöver det. 
    yes, men det finns en massa barn med ovettiga föräldrar. Det är inte föräldrarna som straffas, det är barnen.

• cloudberry79
    Dr Mupp skrev 2013-08-28 20:35:26 följande:
    Anmäl till soc för omsorgsbrist. Det är det soc är till för. 

Nu tycker nog ingen att det är omsorgsbrist att glömma att skicka med frukt. Förhoppningsvis.
  • cloudberry79
    villomom skrev 2013-08-30 08:32:51 följande:
    Ingen som tänkt på hur kul barnen tycker det är att ha med sig egen frukt?! För min son och de kompisar han har här på gatan är det (näst efter att äta i matsalen) frukten som är det bästa! Välja en frukt och ta med sig :) hur kul som helst. De barn som inte har med sig får av fröken.

Utflykt kommer min sons klass ha en gång i veckan då de ska ha med sig en smörgås och något att dricka. Ser inte sådana här saker som problem. Försök se ur barnets perspektiv, hur skoj det är att ha med sig matsäck :)

Det är väl det där "får av fröken" som diskuteras. Ska "fröken" själv köpa för egna pengar? Läromedelspengar? Ska skolan stå för den, eller ska några sitta utan?
  • cloudberry79

Jag skickar med frukt så det räcker gott och väl att dela med sig, jag vill att barnen ska lära sig att man är en snål fan om man inte kan dela.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?