Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

det är fel att det förväntas att barnen ska äta sin frukt gemensamt under en samling, men frukten i sig är inget fel.
    jag är vuxen och äter själv 2-3 mellanmål om dagen.
    =).

• Mineralvatten
    Punkster skrev 2013-08-22 19:45:22 följande:
    Som jag fattar det av skolinspektionens utlåtande så är det fel att ha gemensamma fruktstunder (alltså där huvudsyftet med samlingen är att äta frukt) om inte skolan står för frukten. Däremot behöver skolan inte stå för frukt (och barnen får äta sin egna medhavda) om tillfället där frukten äts har ett annat huvudsyfte är fruktätning, t.ex. en rast eller en sagostund. 

Inser själv att detta låter som byråkratisvenska och verkar vara ett paragrafrytteri, men så har iaf jag tolkat det. 
    jag kan inte lagar och regler över just frukt i skolan så jag litar på ditt ord och håller helt med dig, byråkrati på hög nivå!.
  • Mineralvatten
    Punkster skrev 2013-08-22 20:23:19 följande:
    När vi har utflykt står skolan för lunchen. Inget snack om saken. 
    stor eloge till er! så har det tyvärr aldrig varit för mig vad jag kan komma ihåg.
  • Mineralvatten
    Foxtrott skrev 2013-08-22 21:07:00 följande:
    Här är det en frukt till fruktstunden på förmiddagen och två frukter till eftermiddagen på fritids som gäller. De äter lunch så löjligt tidigt och har så kort tid på sig att barnen knappt hinner sätta sig och än mindre äta, tjugo minuter inklusive köande och undanplockning ska en grupp på femtio förskolebarn hinna på. Sen är det mellanmål mitt på dagen, som går ännu snabbare femton minuter i matsalen inklusive allt och sedan håller ju ungarna på att svimma av hunger framåt eftermiddagen.

Nu har jag bara två barn i lågstadieåldern och tur är väl det. 30 stycken frukter bara till skoldagarna väger en del att släpa hem på från affären.
    det är helt galet jag vet, när jag gick i min första högstadieskola av två så hade åttorna så att de hade mitt i en lektion 20 min måltidsuppehåll och sen 40 min rast efter lektionen. så på 20 min skulle ALLA åttor hinna ned till matsalen, köa för sin mat, sätta sig och äta, plocka undan och upp till lektionen igen. jag var alltid sen :(.
  • Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:09:13 följande:
    Nej, det är inga krav. Då får skolan ordna så att alla kan delta.
    klart att det är krav att barnen ska ha gympakläder och skor efter säsong.
  • Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:16:31 följande:
    Tror du att det kravet kommer primärt från skolan?
    eh ja det blir svårt och delta på gymnastiken om man inte har skor och kläder efter säsong, samt handuk etc så man kan duscha efter lektionen.
  • Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:17:44 följande:
    Det är vissa saker som du är skyldig att se till att dina barn har. Att du tillgodoser vissa behov.
    Du är inte skyldig till att se till att barnen har frukt med sig till skolan varje dag.
    men hur ska barnet då äta mellanmål?
  • Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:21:41 följande:
    Med munnen? Maten står skolan för.
    men skolorna står inte för mellanmål.
    de står en så kallad lunch (mestadels äckligt helfabrikat).

• Mineralvatten
    Niklas2k skrev 2013-08-22 22:26:57 följande:
    Då får skolan stå för det.
    jaha men det gör dom inte.
    så medans du kämpar för det hemma på din kammare så kommer nog föräldrna att skicka med frukt till sina barn.
    så slutdiskuterat med dig.
  • Mineralvatten
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:34:04 följande:
    Tror du seriöst att jag kan skicka min barn till gympan med ett par jeans och en tröja i en plastpåse och förvänta att hon ska springa i flipflops? Nej det finns ett krav på gympakläder. 

Och ja innan nån tror nått annat så har mina barn ryggsäck, sittunderlag, vattenflaska, gympapåse, gympakläder, gymadojjor, inneskor osv. De har med sig frukt varje dag. Jag har nämligen råd att ge mina barn det de behöver. Men jag är inte heller den som skriker om att skolan inte får kosta. För faktum kvarstår att ska barnet kunna vara med på allt i skolan så måste man köpa vissa saker som kläder, väskor och badkläder och därför finns det inget som heter avgiftsfri skola.

Vi har inget krav på varken matsäck eller frukt, men de som inte har med blir utan. Idag hade min dotter matsäck med sig. Kostade inte många kronor med en yoghurt, macka, äpple och vatten i flaska.  Väl framme stod skolan eller om det var fröken (utflyckten var till hennes hem) för korv med bröd. 

Sönerna hade frukt med sig. Storebrors äpple kom hem igen, uppenbart hade han inte tid att äta frukt. Han var fullt upptagen med att leka. 
    fast just gympapåse tycker i alla fall jag är onödigt eftersom allting inte får plats där ändå. men det är ju jag =).
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?