Inlägg från: erper |Visa alla inlägg
  • erper

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Tuffen skrev 2013-08-22 17:35:55 följande:
    Jättebra, om det inte är så som det var på äldsta sonens skola i början. Då tog man all frukt som barnen hade med sig och delade på de barn som var där. Men det var ju samma barn som hade med sig frukt varje dag och samma föräldrar som sket i att skicka med frukt. Hur schysst är det? Snacka om att snylta på andra. Det togs upp till diskussion och förändrades så att de barn som hade med sig frukt faktiskt fick äta sin egen frukt. De barn som inte hade med sig fick vara utan. Det tycker jag är bättre än det första, faktiskt. 
    Sjukt, det är sjukt dåligt av skolan att lägga upp det så.
    Så fattiga barn skall tvingas titta på och ha ont i magen för att de inte har råd,
    Nej slopa då frukten och låt alla vara utan.

Själv ser jag hellre att jag vajergång bjuder ett barn på två klyftor äpple, än att ett barn skall lida för familjens situation, man vet aldrig när man står där själv.

Sjukt gjort.
  • erper
    EllisBell skrev 2013-08-24 11:18:01 följande:
    Ni som på allvar tror att det finns de som inte har råd med några äppelklyftor per dag. Lägg ned. Äpplen kan man tom ofta få gratis. Mina barn har ofta haft hallon, björnbär etc som vi plockat ute i sina fruktlådor. Eller morot (vet ni vad en påse morötter kostar??) Så det är INTE fattiga barn som saknar frukt gång på gångutan barn med slarviga icke fungerande föräldrar och då är just frukten troligen det minsta problemet. Sen måste jag säga att den lärare som låter vissa barn sitta och titta när andra har fruktstund utan att försöka fixa fram några äpplen tex bör bli av med jobbet. Inkompetent och elakt.
    Håller helt klart med, med i detta fall spelar det ju ingen roll då, det är oskyldiga barn som blir drabbade.
    Sedan om det handlar om rika, fattiga eller korkade föräldrar spelar mindre roll.

Ett barn som är utanför, och mår dåligt skiter fullständigt i om den har en superdator, en oxfile på bordet, den är lika hungrig och utanför i skolan oavsett socialstatus i hemmet.

• erper
    Baby Firefly skrev 2013-08-24 12:18:47 följande:
    Har man inte råd med en frukt 5 gånger i veckan så ska man inte dra på sig ungar.
    Har man inte förnuft nog att förstå att oväntade saker kan ske i livet, som konkurs, nedläggning sjukdom osv.
    Bör man lära sig att ta en funderare.
  • erper
    Baby Firefly skrev 2013-08-24 12:33:45 följande:
    Så klart inte. Men har man så dåligt med pengar att man inte har råd att skicka med en frukt till sitt barn så borde man inte skaffa barn. Jag blir så less på alla korkskallar som skaffar barn fast de inte har råd att försörja dem. 
    Barn börjar skolan vid ca 7 års ålder, på 7 år kan det hände oväntade saker.
  • erper
    Tuffen skrev 2013-08-24 13:36:15 följande:
    Fixa fram några äpplen? Hur då? Matsalen kanske inte ens finns i samma byggnad? Ska hon lämna klassen för att fixa frukt åt barn vars föräldrar är lata? Om så skedde i min sons klass skulle jag gå i taket och starkt ifrågasätta lärarens intelligens! 
    Skulle det inte ske pga att någon förälder hade klagat hade jag som medlidande förälder gått i taket och sett till att det löser sig. Är mänskligheten i sverige så patetisk att någon går i taket för att en lärare är medlidande för ett barn som har problem av någon anledning att få med frukt?

Nej jag hade till och med fixat frukt själv om det skulle vara ett så stort problem.
    Hur kan folk vara så kalla, tänk dig in i barnets egen sits.

• erper
    kaffeamanda skrev 2013-08-24 22:58:56 följande:

Alltså egentligen är det en sån korkad tråd så jag hade inte tänkt att lägga mig i. MEN, i min dotters klass tar alla med sig frukt, alla utom två som är asylsökande och deras mamma har troligen inte råd då deras bidrag är hälften av vad en svensk med soc-bidrag får. De flesta i klassen får med sig två frukter så att de kan dela med sig till dessa barn + om något annat barn har glömt. Min dotter glömde kanske två gånger per termin förra året och då fick hon frukt av klasskompisar.

HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA??? 
    Men då har vi ju precise samma åsikt.
    Hur svårt kan det vara att dela med sig till de som inte har?

Det funkar ju hos er, och lika så hos oss i framtiden.
    Har tidigare hört om ett barn som fick gå nerbajsad hela dagen på förskola för att föräldrarna inte fått reda på i tid att blöjorna var slut och missat att ta med.

Hur svårt kan det vara att få låna en blöja tills paketet kom in dagen efter.
    Jag lånar gärna ut host host ger bort några blöjor om någon skulle vara utan en dag.
    Nästa gång kan det vara jag som klantar mig.
  • erper
    LunaLunatic skrev 2013-08-24 23:21:00 följande:
    Om du läser vad du svarat på inser du att den föräldern inte tycker att läraren ska lämna klassen för att gå på fruktjakt. Som jag skrev tidigare när folk anser att läraren ska lösa detta: läraren kan ju köpa med sig egen frukt och ge bort, lämna klassen och dra till affären, tvinga ungarna att dela. Vilket alternativ är det som så varmt förespråkas?
    Mycket konstig inlägg, och kan inte förstå vad du vill ha sagt eller var jag skall svara på.

Ett bra alternativ är att dela all frukt och låta det vare en frukt buffe.
    Passar mycket bra in i lärande om etik och moral och även religions kunskap. För att vara ännu mera inriktande på lärande kan vi även komma in på delandet i matematiken och musiken.
    Tänk vad bra det blev att dela.
    "
    Om du har ett äpple, vill du dela det med mig?
    I en äppelmelodi?
    Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv?
    Och inte få nån melodi?

Dela med sig!
    Eller snåla!
    En vänlig fråga får man tåla-

Om du har ett äpple, vill du dela det med mig?
    Eller tar du hela själv!

VA!?!"
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?