• Rottiss

Mjölkstas i båda brösten, HJÄLP!

Fick barn den här veckan, amningen fungerade helt felfritt, tills mjöken rann till.. Mina bröst är sprängda med mjölk, det gör så ont och de är knöligt och hårt. Först var det bara på ett bröst, har också lite sår på bröstvårtorna. Bebisen vägrade ta tag i det bröstet som jag hade mjölkstas i, men sen gick det över när jag handmjölkat och hon tog då bröstet.

Nu  har jag fått det i bägge brösten, det gör så ont när hon suger och så är båda brösten nu överfyllda.

Vad ska jag göra?

Ska jag använda amningsnapp?
    Ska jag handmjölka varje gång? Ska jag ge i flaska ibland? Ska jag byta bröst mitt i amningen? 

Vad ska jag göra när båda brösten har fått mjölkstas??  

• Svar på tråden Mjölkstas i båda brösten, HJÄLP!
  • hannis

Hur många dygn är bebisen?

Jag tycker det låter helt normalt. Mina bröst har också varit stenhårda och otroligt ömma på dygn 3-5 ungefär. Man ser ut som Dolly Parton men det är faktiskt inte bara mjölk utan vätska i brösten som gör att de blir så stora och hårda. Det går över!

Jag har ammat och ammat och sen har det gått över och brösten har blivit mjuka och mindre ömma igen.

Varför tror du att det är mjölkstas?

Nej använd varken flaska eller amningsnapp tycker jag. Mjölka ur lite och låt sen barnet äta tills den är nöjd på ena bröstet. Nästa gång ger du andra bröstet. Handmjölka lite försiktigt i duschen om det blir alldeles för spänt. Håll dig varm, vila mycket, drick massor och amma så fort barnet vill.

Lufta bröstvårtorna, smörj med bröstmjölk efter varje amning och var noga med greppet.

Lycka till!

• malzac

Jag börjar med att säga att jag tycker att hannis redan har gett dig riktigt bra råd!

Ja, det är normalt att brösten är sådär sprängfyllda den första tiden efter det att mjölken runnit till, och det kan göra det svårt för bebisen att få tag. Handmjölka ur lite mjölk varje gång innan du ammar, men bara precis så mycket som behövs för att din dotter ska få bra tag (mjölkar du ur för mycket så kan det ta längre tid innan brösten lugnar ner sig liksom eftersom de tror att du använder mer mjölk än du egentligen gör).

Du säger att dina bröstvårtor är lite såriga förresten. Är det från när tösen din först lärde sig att ta tag så att de håller på att läka nu, eller gör bröstvårtorna ont på nytt efter varje amningstillfälle? Om det är det senare, eller om dina bröstvårtor liksom ser lite sneda ut efter att hon ammat, så kan det vara värt att leta upp någon amningssupport som kan ta sig en titt och kolla att taget är bra, för det är inte meningen att det ska göra ont.

Undvik amningsnapp om du kan eftersom en sådan kan störa både mjölkproduktionen och bebisens tag. Det är bättre att försöka få henne att ta bra tag genom att se till att brösten är mindre sprängfyllda.

Ge inte på flaska! Det stör definitivt både mjölkproduktionen (eftersom en pump/handmjölkning inte kan tömma brösten lika effektivt som en bebis) och din dotters tag ("nipple confusion") så här tidigt.

Byt inte bröst om inte bebisen vill det. Amma på det ena tills hon är nöjd (annars kan det hända att hon inte får i sig den fetare mjölken som kommer efter den törstsläckande första mjölken). Du kan sedan erbjuda det andra men truga inte. Och börja på det andra nästa gång.

(Har du fortsatt överproduktion om några veckor så kan du blockamma men jag skulle inte rekommendera det så här tidigt.)

Lycka till!

Svar på tråden Mjölkstas i båda brösten, HJÄLP!