• Anonym (hjälp)

AKUT - 11 dagar sedan på gatan, kan man få hjälp någonstans?

Min mamma har en lätt utvecklingsstörning. Hon har jobbat på flera olika ställen som ung vuxen men alltid blivit avskedad för att hon inte klarat av nått. Bodde tillsammans med mormor länge så pengarna bara sparades undan på konto. För 22 år sedan träffade hon en man och dom köpte en bostadsrätt tillsammans för ca 300.000 för 18 år sedan. Hon la ner allt hon ägde på den och alla möbler osv kommer från henne. Han hade ingenting med sig mer än 1 bil. Mamma har sedan dess bara kört tidningen på nätterna för det är det enda jobb hon klarat av. Hon slutade med det för ca 5 år sedan. Ungefär samtidigt råkade han ut för hjärtfel mm och var inlagd länge, nära på att stryka med. Då gifte dom sig bara för att säkra att hon skulle få hans saker ifall han dog. Finns inga pengar mer än i bostadsrätten och i bilarna. För ett år sedan flyttade han ut ur bostaden och dom skrev under skilsmässa 2 mån senare i januari. Men han har inte lämnat in den nu förrän för 4 veckor sedan. Tiden där mellan har han sålt lägenheten för ett underpris (ca 200.000 till en kompis fast värdet är nära miljonen idag). och skrivit över bilar mm på vänner. INGENTING finns kvar. Mamma kryssade i att hon ville ha bodelning för att hon åtminstone ville ha sina saker och det hon lagt in som kontant i lägenheten då för många år sedan.
    I förra veckan kom ett kravbrev till mamma på 10.000 i förskott till bodelaren. Han gick hem dit o hotade henne med kniv och att hon skulle skriva under att hon inte ville ha den för att han inte har råd att betala. Mamma åkte därifrån och när hon kom tillbaka hem 2 dagar senare var bostaden tömd och han har åkt till återvinningen med alla hennes kläder, möblerna är magasinerade 1 månad framåt. Mamma har inga pengar att betala bodelaren, kommer inte åt sina saker, har inga kläder, mat. Nu har hon lagt en tunn madrass i lägenheten som hon får sova på i 11 dagar till, men till månadsskiftet ska hon vara ute för lägenheten är såld o den nya ska ha tillträde då. Vi har ringt socialtjänsten som inte kan hjälpa så länge hon är gift så har han underhållsskyldighet. Vi söker bostad åt henne men har hitills inte fått något. Snälla hjälp o kom med råd. Kan man få hjälp någonstans så hon får en bodelning fast hon inte har ett rött öre att betala dit i förskott? Bodelaren kan gå med på 5.000 denna månad och 5.000 nästa månad men inte ens de pengarna har ju mamma. Kvinnojouren säger att mamma kan få stödsamtal utifrån våldet men mer kan dom inte göra. Jag har inga pengar, står själv utan inkomst nu då jag nyligen blivit utförsäkrad. Kom ihåg att mamma har en lätt utvecklingsstörning, så det är inte så lätt att t.ex "bara" skaffa sig jobb eller dyl. Sjukersättning är sökt men besked kommer tidigast i oktober/november enligt handläggaren.

• Svar på tråden AKUT - 11 dagar sedan på gatan, kan man få hjälp någonstans?
  • Queenie70

"på gatan" får man väl ändå inte hoppas att hon hamnar även i det värsta scenariot med tanke på att du finns...

• Anonym (hjälp)
    Queenie70 skrev 2013-08-20 14:02:24 följande:
    "på gatan" får man väl ändå inte hoppas att hon hamnar även i det värsta scenariot med tanke på att du finns...
    tekniskt sätt jo eftersom jag nu ska påbörja ekonomiskt bistånd, bor i en 2a med 2 barn och förlorar bostadsbidrag om hon flyttar in på pappret. visst kan jag slänga upp en madrass brevid soffan där jag sover men det funkar inte i längden, särskilt inte med hennes handikapp.
  • Jemp

Bara en tanke, kan det finnas stödboende eller annan hjälp (ekonomisk) att få med tanke på utvecklingsstörningen?

Kan inte kvinnojouren och soc gå ihop på något sätt?

Hur länge är han försörjningsskyldig med tanke på att pappren är inskickade och jag antar att de inte har små barn?

Om det inte finns något kvar, är bodelning då det viktigaste?

Går det att anmäla honom någonstans?

• Anonym (ebba)

Hon måste ha juridisk hjälp att bestrida "bodelningen". Har hon hemförsäkring? Kontakta försäkringsbolaget och fråga om det ingår. 

I andra hand kan ni använda er av det här: http://www.domstol.se/Radgivning-och-rattshjalp/

I båda fallen har ni begränsat med tid att använda er av. Se till att du vet *exakt* vad som har sagt mellan din mamma och honom, och vad hon skrivit under. Samla ihop så mycket papper, mail, sms som möjligt. Du vill inte använda upp den tid ni har för rådgivning, och sen upptäcka att juristen har haft bristfälliga faktaunderlag att grunda sitt svar på. 

Gör det så snart som bara möjligt, helst nu. 

• Anonym (hjälp)
    Anonym (ebba) skrev 2013-08-20 14:26:13 följande:
    Hon måste ha juridisk hjälp att bestrida "bodelningen". Har hon hemförsäkring? Kontakta försäkringsbolaget och fråga om det ingår. 

I andra hand kan ni använda er av det här: www.domstol.se/Radgivning-och-rattshjalp/

I båda fallen har ni begränsat med tid att använda er av. Se till att du vet *exakt* vad som har sagt mellan din mamma och honom, och vad hon skrivit under. Samla ihop så mycket papper, mail, sms som möjligt. Du vill inte använda upp den tid ni har för rådgivning, och sen upptäcka att juristen har haft bristfälliga faktaunderlag att grunda sitt svar på. 

Gör det så snart som bara möjligt, helst nu. 
    Finns ingen hemförsäkring. Den har han sagt upp tydligen. Rättshjälp sa dom att man inte kan få till bodelning?
    Hon vill ju ha bodelning fast har inte råd att betala den, vad menas med att bestrida den isåfall? Kan man bara bestrida summan?
  • Anonym (hjälp)
    Jemp skrev 2013-08-20 14:15:08 följande:
    Bara en tanke, kan det finnas stödboende eller annan hjälp (ekonomisk) att få med tanke på utvecklingsstörningen?
    Kan inte kvinnojouren och soc gå ihop på något sätt?
    Hur länge är han försörjningsskyldig med tanke på att pappren är inskickade och jag antar att de inte har små barn?
    Om det inte finns något kvar, är bodelning då det viktigaste?
    Går det att anmäla honom någonstans?
    Jag funderade på det också och har pratat med LSS, men så länge hon är gift så kan dom inte göra någonting. Sedan måste hon genomgå en större neuropsykiatrisk utredning vilket NP-teamet själva säger att det INTE går att göra för att hon är för sjuk. Så då faller det på att dom inte anser att hon är samarbetsvillig fast hon i själva verket inte förstår frågorna eller kan förklara med egna ord...
    Han är försörjningsskyldig tills skiljsmässan gått igenom helt om jag förstått det rätt. Han har ju inte bott i bostaden på ca 1 år nu, men hela tiden betalat hyran a 4.500 ca. hon har inte fått ett rött öre till mat eller annat. Jag har skickat med matlådor ibland när jag har haft till övers.

Jag tänker att bodelningen borde vara viktig eftersom lägenheten är värd ca en miljon, och sedan 4 bilar värda runt 10.000/styck. Det borde ju gå att anmäla honom för förskingring eller något sånt tänker jag?? Men frågan är om polisen går vidare med det. Dom är ju kända för att bara lägga ner allt man anmäler. Både lägenheten och bilarna är ju fortfarande "hans" fast han skrivit över det på vänner för att komma undan. Det är ju fortfarande han som brukar sakerna och fortfarande han som betalar hyran för lägenheten och troligtvis kommer att bo i den nu efter 1a september trots att hans vän står skriven som ägare...
  • Anonym (ebba)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-08-20 14:56:03 följande:
    Finns ingen hemförsäkring. Den har han sagt upp tydligen. Rättshjälp sa dom att man inte kan få till bodelning?
    Hon vill ju ha bodelning fast har inte råd att betala den, vad menas med att bestrida den isåfall? Kan man bara bestrida summan?
    Kontrollera med försäkringsbolaget vilken tidpunkt hon måste ha varit försäkrad för att få stöd i detta, det kan vara så att de enbart går utifrån äktenskapet upphörde eller liknande. 

Inte till bodelning, men här verkar det ha skett en bodelning.
    "Du kan inte heller få rättshjälp för förrättande av bouppteckning eller i ett ärende som rör bodelning i annat fall än när det är fråga om klander."
    Jag skrev bestrida, men klander är rätt ord i sammanhanget. Kontakta dem igen.

Om du kontrollerar de två sakerna (försäkringen och rättshjälp) och det inte går kan du prova att samla ihop alla bevis ni har emot honom, komplett med paragrafer som visar hur han har gjort fel och vilka konsekvenser det kan få. Sen visar ni upp en korrekt bodelning och berättar att han skriver under eller så lämnar ni över det till åklagare.  
Svar på tråden AKUT - 11 dagar sedan på gatan, kan man få hjälp någonstans?