• Lullabay

Vaginal förlossning el snitt?

Jag har själv bara blivit snittad så kan bara tala om det egentligen, är gravid nu igen i v33 och planerar en normal förlossning förutsatt att allt går som det ska.
    Blev sagt vad snittat förra graviditeten på grund av moderkaksavlossning, och det är verkligen inget jag rekommenderar att göra frivilligt. Komplikationer vid vaginal förlossning är ganska små, oftast är man uppe på benen ganska fort efter. Den största risken är väl att man spricker lite, och kan då ha problem med att sitta utan kudde ett litet tag efter. Blir man snittad däremot, jaaa då kan man glömma att kunna gå upprätt på flera veckor, första 4-5 dagarna får man ta sig fram i rullstol och inte får man någon smärtlindring efter heller, höll på att garva ihjäl mig när jag var snittad över hela magen och sköterskan kom in med en alvedon till mig.

Det man tycker är jobbigt efter att man blivit snittad är att man inte kan röra sig, hela kroppen blir påverkad när man blir snittad i magen, helt otroligt hur mycket magmusklerna arbetar i varje rörelse man gör. Att bära på bebisen kan man glömma, att kunna byta blöja var nästintill omöjligt, man kunde sitta och hålla i bebisen...men någon annan fick hämta bebisen åt en och lägga den i famnen på mig så jag kunde amma. När man väl fick komma hem kunde man inte göra någonting alls, och det tog nog iaf 1 månad innan man kunde röra sig någorlunda normalt igen. Men det tog ytterligare någon månad innan man kände att man var sig själv.
    ...Tro mig när jag säger det, att det gör ont!

Vid en vaginal förlossning gör det ont  under förlossningen, men man lider inte lika länge av det efteråt.

• Lullabay
    2013 skrev 2013-08-20 21:45:38 följande:
    Men alltså, du måste ju själv förstå att det värsta som kan hända inte är att kvinnan "spricker lite". Har du hört talas om livmoderruptur? Eller sfinkterruptur?
    Den som har otur har ont i resten av sitt liv efter en vaginal förlossning.

Gud vad alla har blivit otrevliga på denna sajten, man kan inte få dela med sig längre utan att någon ska kommentera med attityd. Som jag skrev så har jag bara blivit snittat så kan bara tala om det egentligen. Och jag talade om min egna personliga erfarenhet om ett snitt samt vad jag har hört från läkare om vaginal förlossning.

Så som svar till din fråga, Nej jag har inte hört talas om dessa två komplikationer du nämner. Men jag vet av ett faktum att risken för komplikationer vid vaginal förlossning är Betydligt lägre. Jag ska dock ta och läsa på bättre nästa gång innan jag yttrar mig.
  • Lullabay

Livmoderruptur

Att livmodern spricker i samband med förlossningen är en av de allvarligaste komplikationerna förknippade med barnafödande. Som väl är så är det mycket sällsynt i Sverige. Hur vanligt det är varierar över världen, det anses vara vanligare i fattiga länder där inte heller resurserna att rädda kvinnan är särskilt stora. Uppskattningsvis ligger frekvensen på ungefär 0,0017% av alla förlossningar, mindre än hälften hade tidigare fött med kejsarsnitt och mer än hälften hade fött fler än fem barn innan. I några fall hade värkstimulerande medel använts under förlossningen.

Ok så hittade inte någon direkt statistik på sfinkterruptur så det kan jag nog inte ha någon åsikt om. Men har fått grepp om vad det är nu i alla fall. Alltså att man spricker ner till slutmuskeln vid anus.

Vad gäller livmoderruptur, så hade i alla fall inte jag planerat ett snitt med 0,0017% risk.

• Lullabay

Snacka om att du bara läser halva mina meningar. "Och jag talade om min egna personliga erfarenhet om ett snitt samt vad jag har hört från läkare om vaginal förlossning" Tror inte jag kan bli mer tydlig en så.

Svar på tråden Vaginal förlossning el snitt?