• oktoberbebben

Vi som vill amma/ammar två barn samtidigt!

Det här är en tråd som där vi som har syskon på gång eller redan ammar två barn.

Här samlar vi information, länkar, råd, erfarenhet, tips och peppar varandra när det känns motigt.

Själv har jag en liten under 1 och väntar nu syskon. Vill gärna amma båda två men har redan fått kommentarer om att jag borde avvänja den lilla nu innan nästa kommer. Jag ska kämpa att få till det med båda då lillan älskar att amma liksom jag!

• Svar på tråden Vi som vill amma/ammar två barn samtidigt!
  • betula

Suveränt! Skall kolla länkarna mer noga när tiden finns.

Själv väntar jag barn nr två i april och ammar fortfarande min sin som blir 2 år nu i september flera gånger per dag. Hoppas kunna fortsätta amma hela graviditeten och sen båda barnen tills sonen själv känner att han är redo att sluta. Än så länge vet ytterst få om att vi väntar barn igen, så jag har inte fått några kommentarer om att det är dax att sluta amma nu. Fick en hel del såna kommentarer när sonen var 6 månader (!), men sen dess har folk i vår närhet accepterat att vi iaf ammar länge.

Än så länge funkar det bra att amma som gravid. Förra graviditeten hade jag väldigt ömma bröst, men har sluppit det än så länge iaf. Illamåendet är dock väldigt jobbigt stundtals och då framförallt om sonen bökar runt så han kommer åt magen, men vi jobbar på att få honom mer försiktig kring mammas mage ;)

• oktoberbebben
    betula skrev 2013-08-17 13:32:31 följande:
    Suveränt! Skall kolla länkarna mer noga när tiden finns.

Själv väntar jag barn nr två i april och ammar fortfarande min sin som blir 2 år nu i september flera gånger per dag. Hoppas kunna fortsätta amma hela graviditeten och sen båda barnen tills sonen själv känner att han är redo att sluta. Än så länge vet ytterst få om att vi väntar barn igen, så jag har inte fått några kommentarer om att det är dax att sluta amma nu. Fick en hel del såna kommentarer när sonen var 6 månader (!), men sen dess har folk i vår närhet accepterat att vi iaf ammar länge.

Än så länge funkar det bra att amma som gravid. Förra graviditeten hade jag väldigt ömma bröst, men har sluppit det än så länge iaf. Illamåendet är dock väldigt jobbigt stundtals och då framförallt om sonen bökar runt så han kommer åt magen, men vi jobbar på att få honom mer försiktig kring mammas mage ;)
    Åh vad spännande! Vilken BF har du? Själv är det 20 april här. Inte många som vet här heller men några få i min familj har jag skvallrat för :)

Jo illamåendet fasar jag verkligen för. Ska börja åka buss varje morgon i höst men inte hur det ska funka om jag får samma jobbiga illamående som i min förra graviditet. Sen så var amningen jättejobbig i början men väldigt många mjölkstockningar.

Ammar du din 2åring nattetid också? Tar han napp? Här har vi en nappvägrare så jag kan ju inte direkt ersätta bröstet med något annat om det krånglar..
  • betula

5/4 är vi beräknade till nu. Är du m i april-trådarna med?

Vi slutade amma nattetid nu i sommar, mot sonens vilja. Orkade inte längre och PANG så blev man på smällen :P Han tar napp, men bara nära han vill & inte om han vill ha tutten. Tycker han har en ganska så sunt förhållande till sin napp. Tycker det ser så trist ut m 3åringar som typ vägrar ta nappen ur munnen.

• Isabelles mamma

Hej !

Jag ammar både en tvååring o en fyraåring, båda ammar mycket såväl natt som dag, funkar kanon. Tvååringen helammade dessutom till för ett halv år sedan.

• betula

Ni som ammar/ammat två barn vad upplevde ni som jobbigast när den lille kom?

• ViVäntarLois

Här föddes en liten för en knapp vecka sedan och storasyster, 2,5 år, ammar fortfarande. Vi förberedde inte så mycket, försökte vänja henne vid att pappa kan natta också vilket gick bra innan men det var som bortblåst när lillasyster väl kom :p

Det jag tycker är jobbigast är att storasyster nu vill amma mycket mer än vanligt, vilket inte är så konstigt med den stora förändringen och lillasyster som ammar jämt. Men jag orkar inte riktigt helamma två barn, plus att brösten nu är sådär spända och ovana vid ny bebis att det gör ont, ont, ont och jag känner mig ganska lättirriterad kring amningen av storasyster... Jag vet ju att det kommer bli bättre, storasyster kommer nog återgå till att vara nöjd med att amma lite då och då och brösten kommer sluta göra ont. Men just nu känns det lite tufft att bråka om att hon inte får amma fritt i samband med att lillasyster kom....

• betula

Jag försöker minska ammandet lite som det är nu. Dels mår jag så grymt illa och sonen envisas m att klättra runt över magen när han ammar, så det försöker jag få bort massor nu. Och sen känner jag mig trött o sliten och inte det minsta sugen på att amma hela dagarna. :( Nattammar gör vi iaf inte längre. Min son kommer vara lika gammal som din dotter ViVäntarLois när han blir storebror, så jag hoppas kunna snappa upp lite tips från dig kanske så småningom ;) Just nu är det iaf pappa som nattar sonen, med mig vill han bara tutta o då somnar han inte.

• betula

Känns som vårt ammande är på väg att ebbas ut. Är gravid i v 20 nu och sonen ammar nu ytterst lite varje dag. Oftast ber han bara om tuttarna o ligger sen o myser m dem utan att faktiskt amma. Får se om han har slutat självmant innan lillasyskonet kommer eller om det blir lite syskonamning...

• Emmalita

Skönt att läsa att det inte alltid är så lätt att orka med tandemamning...

Jag planerade att tandemamma mitt äldre barn ( som varit "tuttoman" sen han föddes) men orkade till slut inte under graviditetens sista veckor. Det var så fysiskt jobbigt och hela min kropp bara skrek "NEJ!". Så vi slutade. Han fick små kliande pepplor över hela kroppen och ett stort eksem i ena armvecket. Och raseriutbrott, vilket iofs kan höra till åldern (23 mån), men han hade inte haft sådana förut. Jag tolkade det som att han blev väldigt stressad av att inte få amma.

Så föddes lillasyster, och jag kände att det var viktigt att storebror också fick amma lite, även om det kändes väldigt knepigt i början när brösten gör ont och man inte riktigt vet vad minstingen får i sig. Eksemen och pepplorna försvann så snart han fick amma lite igen. Däremot inte raseriutbrotten. Jag kände snart att jag för min egen skull måste begränsa amningen för honom, och helst på ett tydligt sätt. Så nu (två mån efter fl) ammar jag honom en gång per dygn, nämligen till sömns på kvällen. Och från att ha känt en viss motvilja mot att amma honom (beskyddarinstinkt för det minsta barnet?) så tycker jag nu att det är kul och mysigt, även om det känns som att han gör sitt yttersta för att hinna sörpla i sig så mycket han bara kan innan han somnar... 

Kanske hade det varit mindre jobbigt om lillasyster hade varit av den mer förnöjsamma typen, men hon verkar vara rätt känslig. Hon vägrar tex att amma samtidigt som storebror, utan vill ha all plats och uppmärksamhet för sig själv, samt ett perfekt läge med bröstvårtan i höjd med överläppen/näsan...      

• betula

Sonen har velat amma mer o mer den sista tiden och idag klämde jag ut lite mjölk för att kolla "status". Visade sig vara stort sett lika genomskinligt som vatten, så jag förstår ju att sonen är på tuttarna. Sist jag kollade (vilket nog är nån månad sen) så var den lika fet som vanligt. Är i v 23 nu och funderar på om det är normalt att det blir så här när man är gravid? Har varit sjuk en del de senaste veckorna med, så kroppen har varit bra sliten, så det kan ju bero på det med kanske...? Någon som kollat sin mjölk undertiden som de varit gravida? eller som vet nån sida där det finns mer att läsa inom området?

• betula

Lillasyster kom 10/4 och storebror ÄLSKAR att tutta tillsammans med syster! Hjärta Det kunde verkligen inte ha gått smidigare! Och jag tror att det stärker deras relation massor m de mysstunder vi har tillsammans tuttandes. Sonen sitter duktigt o väntar på att syster skall få ordentligt grepp. Dröjer det länge (hon har lite svårt att få till det än) så visar han henne för att sen sitta o vänta tills hon fått till det. :) Så himla gulligt! Är så glad att storebror fortfarande tuttar, för att ha missat det här hade jag då aldrig velat!!

Svar på tråden Vi som vill amma/ammar två barn samtidigt!