Inlägg från: betula |Visa alla inlägg
  • betula

Vi som vill amma/ammar två barn samtidigt!

Suveränt! Skall kolla länkarna mer noga när tiden finns.

Själv väntar jag barn nr två i april och ammar fortfarande min sin som blir 2 år nu i september flera gånger per dag. Hoppas kunna fortsätta amma hela graviditeten och sen båda barnen tills sonen själv känner att han är redo att sluta. Än så länge vet ytterst få om att vi väntar barn igen, så jag har inte fått några kommentarer om att det är dax att sluta amma nu. Fick en hel del såna kommentarer när sonen var 6 månader (!), men sen dess har folk i vår närhet accepterat att vi iaf ammar länge.

Än så länge funkar det bra att amma som gravid. Förra graviditeten hade jag väldigt ömma bröst, men har sluppit det än så länge iaf. Illamåendet är dock väldigt jobbigt stundtals och då framförallt om sonen bökar runt så han kommer åt magen, men vi jobbar på att få honom mer försiktig kring mammas mage ;)

• betula

5/4 är vi beräknade till nu. Är du m i april-trådarna med?

Vi slutade amma nattetid nu i sommar, mot sonens vilja. Orkade inte längre och PANG så blev man på smällen :P Han tar napp, men bara nära han vill & inte om han vill ha tutten. Tycker han har en ganska så sunt förhållande till sin napp. Tycker det ser så trist ut m 3åringar som typ vägrar ta nappen ur munnen.

• betula

Ni som ammar/ammat två barn vad upplevde ni som jobbigast när den lille kom?

• betula

Jag försöker minska ammandet lite som det är nu. Dels mår jag så grymt illa och sonen envisas m att klättra runt över magen när han ammar, så det försöker jag få bort massor nu. Och sen känner jag mig trött o sliten och inte det minsta sugen på att amma hela dagarna. :( Nattammar gör vi iaf inte längre. Min son kommer vara lika gammal som din dotter ViVäntarLois när han blir storebror, så jag hoppas kunna snappa upp lite tips från dig kanske så småningom ;) Just nu är det iaf pappa som nattar sonen, med mig vill han bara tutta o då somnar han inte.

• betula

Känns som vårt ammande är på väg att ebbas ut. Är gravid i v 20 nu och sonen ammar nu ytterst lite varje dag. Oftast ber han bara om tuttarna o ligger sen o myser m dem utan att faktiskt amma. Får se om han har slutat självmant innan lillasyskonet kommer eller om det blir lite syskonamning...

• betula

Sonen har velat amma mer o mer den sista tiden och idag klämde jag ut lite mjölk för att kolla "status". Visade sig vara stort sett lika genomskinligt som vatten, så jag förstår ju att sonen är på tuttarna. Sist jag kollade (vilket nog är nån månad sen) så var den lika fet som vanligt. Är i v 23 nu och funderar på om det är normalt att det blir så här när man är gravid? Har varit sjuk en del de senaste veckorna med, så kroppen har varit bra sliten, så det kan ju bero på det med kanske...? Någon som kollat sin mjölk undertiden som de varit gravida? eller som vet nån sida där det finns mer att läsa inom området?

• betula

Lillasyster kom 10/4 och storebror ÄLSKAR att tutta tillsammans med syster! Hjärta Det kunde verkligen inte ha gått smidigare! Och jag tror att det stärker deras relation massor m de mysstunder vi har tillsammans tuttandes. Sonen sitter duktigt o väntar på att syster skall få ordentligt grepp. Dröjer det länge (hon har lite svårt att få till det än) så visar han henne för att sen sitta o vänta tills hon fått till det. :) Så himla gulligt! Är så glad att storebror fortfarande tuttar, för att ha missat det här hade jag då aldrig velat!!

Svar på tråden Vi som vill amma/ammar två barn samtidigt!