• Solljuset

Hinnsvepning -ont hur?

På onsdag ska jag in på förlossningen för cervix palpation, som jag förstått, menas att man pillar på livmodertappen och gör en hinnsvepning. Jag har hittat mkt om att det gör ont, är obehagligt eller så gör det inte ont. Men hur ont? Jag är extremt rädd för smärta och tyckte att det gjorde ont att sätta in en spiral (innan barn) så vad har jag att vänta mig? Är smärtan värd ett försök? Jag har ont överallt och jag hoppas på vaginal förlossning men om bebis inte kommer vid senast bf blir d snitt så jag vill ju ge d en chans men som sagt nyfiken på om man halvt kommer att dö. Tar det lång tid att göra en hinnsvepning? Vad gör man om jag är totalt omogen? Hinnsvepning går väl bara att göra om man är öppen? Jag är omföderska om d spelar ngn roll...

• Svar på tråden Hinnsvepning -ont hur?
  • lnflrmn

Jag har fått totalt 6 hinnsvepningar, fördelat på 2 graviditeter. Det är väldigt olika hur ont det gör! Den senaste gjorde inte ont alls, men hade bra effekt för jag fick värkar dagen efter.

• Mammarie

Gjorde ett par vid min förra graviditet och de kändes lite obehagligt när hon pillade runt där och ömmade lite efteråt men gjorde inte direkt ont. Tror det är mycket olika för olika personer hur känslig man är. Sen gör det nog mindre ont om man är lite öppen och tappen är "mjuk".

• Mammarie

Dock hjälpte inte hinnsvepningarna på mig. Slemproppen gick men återbildades och de fick efter någon vecka ta vattnet på mig och sätta igång förlossningen med dropp. Fick ändå en bra förlossning, lycka till!

• Solljuset

Har inga direkta förhoppningar heller. Jag bär mina barn i 42 v men just nu har man beslutat att inte gå mer än 40 v. Jag lär ju vara mkt omogen nu då jsg går in i v39 på söndag. .

• Mammarie

Ok. Kan nog vara värt ett försök ändå om du vill ge vaginal förlossning en chans. Varför vill dom inte sätta igång dig genom att ta vattnet?

• Solljuset

Jo men d e typ steg 3. Om jag är omogen fortf blir d hinnsvepning sedan om tappen är utplånad o man öppnat sig blir d ballong o slutlig ta hål på hinnorna. Så många steg att gå på ngn som går normalt fulla 42 v..

• Lindsey Egot NO1

Det beror på om det gör så att förlossningen startar. Många kan känna en obehaglig känsla efteråt och stickningar i cervix. Sedan kan förlossningen starta men sedan avstanna. Det är iaf ingen garanti att förlossningen startar. Det KAN men det är inte säkert.

• FruLarsson

Jag fick en hinnsvepning som inte gjorde ont alls. Jag var väldigt nervös innan och trodde det skulle vara hemskt men det var det inte för mig. Mitt vatten gick senare på kvällen och 25 h senare var det över.

• Annastalknapp

Jag tyckte mest det kändes lite obehagligt, men det gjorde inte ont. Gjorde svepning i 39+2. Tog typ 20 sekunder, värkarna kom igång morgonen efter och min tös är född på natten sen.

• Mandiisen

Gjorde det 2 gånger och jag hade mogen livmodertapp. först var jag 1cm öppen och dom gjorde hinnsvepning. det gjode ju ont såklart men det gick snabbt!!
    Andra gången var några dagar efter första. då var jag 2cm och dom öppna mig till 3. efter det fick jag småvärkar. på natten lite tättare och på morgonen åkte jag in på förlossningen och sen föddes sonen :)

Rosaaelefant.blogg.se - 17år och 2barnsmamma. Jonathan- 110805 & William- 130111 <33
  • Solljuset

Det verkar vara så art d gör ondare om tappen är omogen! Hmm imorgon är det iaf dags...spännande!!

• Solljuset

Inte blev jag smartare iaf ;) det gjorde inte ont överhuvudtaget men frågan är om d kunnat göra ont d lilla läkaren gjorde. Jag var iaf inte tillräckligt öppen för en hinnsvepning men hon petade lite som hon beskrev d. Yttte livmodermumnen var öppen och mjul men inte den inre. Kan någon översätta vad jag var med om idag och hur jag ligger till :) en liten översättare vore ku inte helt fel att ha med i dessa situationer. .hihi

• Mammarie

Jaha, tråkigt att det inte gick att göra en riktig hinnsvepning, men tur att det inte gjort ont då iaf! Kan nog inte hjälpa dig så mycket att förstå hur det ska hjälpa att peka på livmodertappen tyvärr...

• Elmiina

Jag tyckte inte att det gjorde så jätteont, obehagligt såklart men det gick eftersom att det går så fort. Jag gjorde en i onsdags, var öppen 2cm, tappen nästan helt utplånad och var mjuk och mogen. Det gav bara lite förvärkar samt att mer utav slemproppen lossna. Gjorde en ny exakt 48tim efter i fredags, var fortfarande öppen 2cm och kunde töjas till det dubbla och så var det ännu mjukare. Väldigt gynnsamt sa bm och gjorde en ny svepning.

Här sitter jag fortfarande gravid utan att något har hänt. V.40.

Svar på tråden Hinnsvepning -ont hur?