Inlägg från: lovea01 |Visa alla inlägg
  • lovea01

skalbyxor eller regnbyxor ?

Min lille ska börja på dagis nästa vecka och jag funderar på vad som är bäst att ha för kläder nu till hösten. Har frågat många och vissa säger skalbyxor och vissa regnbyxor med fleecefoder inuti.

Står just nu och överväger vilket som är mest prisvärt och lönsamt. Vad tycker ni ? Är skalbyxor bäst eller fodrade regnbyxor ? Och hur länge kan man ha vardera ?

Kan tillägga att barnet har alltid vanliga byxor under eller jeans.

• Svar på tråden skalbyxor eller regnbyxor ?
  • lovea01
    Sapato skrev 2013-08-14 21:51:09 följande:
    Skulle satsa på regnbyxor med fleece om barnet är under två år då de är varmare. Finns jätte bra på Åhlens, kolla in dom.

Okej men blir nog till att gå imorgon och titta på dessa då. Tack för svar :)

Men tänkte på när kan dom börja använda dessa isåfall och behöver man köpa till några extra regn/skalbyxor. Eller är det onödigt ?
  • lovea01
    Aileen Allannah skrev 2013-08-14 22:24:57 följande:
    Och jag, som förskolepersonal och mamma, säger skalbyxor. De tål ofta mer slitage, och blir de blöta på insidan så torkar de mycket fortare än fleecefodrad galon.

Sen beror det lite på var ni bor, har ni rejäla vintrar, eller är det mest slask? Fodrad galon är perfekt när det är väldigt slaskigt, men ibland är den perioden två veckor, och då är det verkligen inte värt det.

Okej hehe det är så svårt och veta vad som ärbäst och mest prisvärt. Men vi bor ju i gbg så här är det ju mycket regn/slask på hösten och vintern... hon i åhlens sa oxå skalbyxor men andra säger fodrade regnbyxor...hmm tänker ju mest att barnet ska ha dom till det blir dags att ta på overallen. Vilket tycker du är bäst då? Jobbigt om jag köper skalbyxor och sen att personalen vill ha regnbyxor oxå då blir det ju väldigt mycket kläder...
  • lovea01
    Aileen Allannah skrev 2013-08-14 22:43:51 följande:
    Fråga personalen, vad de föredrar! Min tvååring sliter ut ett par galonbyxor på en vecka ungefär, medan skalbyxorna tål så mycket mer. Skalkläderna är praktiska eftersom man kan ha dem från sommar till sen höst, med fleecekläder under så funkar de länge, och blir man blöt (om man sitter i en vattenpöl) så torkar det fort, eftersom man kan ta isär lagren.

Okej känns ändå just nu som att det lutar åt att det får bli ett par skalbyxor men ska ta och fråga dom imorgon så får vi se vad dom säger. Tack iallafall för dina svar det uppskattas!:)
  • lovea01

Såg även nu att det stod på Åhlens skalbyxa att de skyddar på 5000 mot vatten. Räcker det ?

• lovea01
    veh skrev 2013-08-15 10:48:59 följande:
    Jag kör på skalbyxor rakt av. Golvet på förskolan är litet kallt, så när det börjar bli höst och litet ruggigt kör vi med fodrade byxor och när de går ut så är det bara att ta på skalbyxor. Har ett par fleecebyxor också. Hade aldrig satt på ett aktivt barn galonbyxor, man svettas floder och så blir barnet kallt för att fleecen blir fuktig och fukten inte kan gå ut genom galonet... Men visst, vet man att ens barn alltid sitter still i sandlådan så funkar det ju. Går att skölja av skalkläderna också, ser inte varför galon skulle vara så mycket smidigare på det sättet. 5000 är helt ok som vattenpelare, 10 000 är bättre dock. Tror att pop och Everest har det, bl.a.

Ja det är ju just det med att regnkläder inte andas som jag tänker på men har nu inhandlat ett skalset på 10000 i vattenpelare. Och på dagis ville dom absolut ha vanliga regnkläder oxå så jag vet inte om jag ska köpa det eller om jag ska ta ett fleecefodrat regnställ istället eller bara köra på skalkläderna. Men antar att dagis då kommer klaga ... Känns väldigt överdrivet med alla kläder dom ska ha till dagis,utan dagis så hade jag nog oxå kört på bara skalkläder.
  • lovea01

Tack för att ni delar med er! :) Lutar nog ändå åt att det får bli både skalkläder och vanliga regnkläder på dagis så blir det bra för både oss och dagis :)

• lovea01
    Aileen Allannah skrev 2013-08-15 19:21:02 följande:
    Egentligen ska inte förskolan lägga sig i, så länge kläderna fyller sin funktion (varma och torra barn) så spelar det ingen roll. Börja med skalkläder, och blir det problem får du väl köpa galonkläder sen.

Okej ja jag delade upp det lite och bestämde att vi tar resten sen när den riktiga hösten kommer :)
  • lovea01
    nozpa skrev 2013-08-15 20:06:43 följande:
    Vi köpte både skalkläder och gallon. Hade ingen aning om vilket som är bäst. Men skalkläderna köpte vi på KappAhl, kaxs. Många som rekommenderade dom.

Gallonkläderna tänkte jag att dom drar över om det är lerigt o äckligt typ. Ofodrat. Får hoppas att det funkar. :) 

Jag köpte oxå kaxs skalkläder, dom hade bättre vattentålighet än dom från Åhléns som jag köpte först. Ja man känner sig ju smått förvirrad, iallafall jag :) är svårt att veta vilket som är bäst och sen vill man ju inte dom ska va för varma men heller inte för kalla men det blir nog bra :) jag tänkte köra med galon sen och köpa fleece att ha under , då kan det användas sen längre än om man köper fleecefodrad galon.
  • lovea01
    Mellanmjölkens land skrev 2013-08-15 21:14:16 följande:
    Vi har kört på skalkläder med 10 000 i vattenpelare och ofodrad galon som reserv. Ser till att det finns fleece att dra över om det behövs.

Jag vet inte om det stämmer men har hört/läst nånstans att galon har en vattenpelare på 2 000 och det tycker jag är lite ynkligt... Jag har själv ett par regnbyxor med 10 000 i vattenpelare och kan intyga att jag suttit snö som var på gränsen till slask i dem utan att känna mig fuktig. Mer än vad jag kan säga om mitt minne av galonkläder från när jag var liten...

Oj, visste inte att det var så pass stor skillnad... då borde ju faktiskt skalkläder enbart räcka egentligen. Men beror kanske på vilket märke man köper oxå såklart.
Svar på tråden skalbyxor eller regnbyxor ?