• Anonym (Hmmm)

möjlig vårdnadstvist

Mamman till min sambos barn har flera soc anmälningar på sig och hon tar inte hand om dom så mycket utan lämnar bort dom till i stort sett vem som helst. Vi har gjort upp så att hon hade dom två veckor på semestern och vi två veckor å efter att hennes två veckor gått så kom det en soc anmälan på henne.

Det e mycket som har hänt genom åren och skulle jag dra upp allt  nu så skulle ja skriva ihjäl mig.

Nu vill vi söka vårdnad/ ensam vårdnad för uppenbart klarar hon ju inte av att ta hand om dom!!

Frågor funderingar mottages gärna 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 19:36
    Å till er som bara är in å läser så finns det faktiskt mammor som inte KAN ta hand om sin barn!!

• Svar på tråden möjlig vårdnadstvist
  • Kjell2

Vad är det ni vill uppnå? Är det vårdnaden eller umgänget som är problemet?

Far barnen illa hos henne är det umgänget i första hand ni bör förändra. 

• Anonym (Hmmm)

Det är väl mest umgänget just nu. Barnen får gärna vara hos henne men då ska vi veta att barnen har det bra så det är väl där vi får börja antar jag. Men dom frågar inte efter sin mamma eller nånting och för några månader sen så grät dom två kvällar innan dom skulle hem till sin mor.
    Sen lite längre fram om det inte går bra så får det väl bli en vårdnads fråga.  

• Anonym (Z)

Vad anmäls hon om och vem gör anmälningarna?

• Anonym (Hmmm)

Anonymt inringt till socialen. Lät såhär: Mamman har lämnat bort barnen till diverse olika figurer bla föredetta missbrukare och barnen har varit ovårdade å toviga i håret skitiga..medans barnen har varit hos olika "barnvakter" så har mamman varit ute och roat sig på egen hand mm.. men det här är bara en anmälning som kom nu förra vecka när dom va hos henne i två veckor på semestern. Finns väl totalt ca 10 st.

• Kjell2

Finns det ett fastställt umgängesschema idag?
    Vad säger mamman om att minska umgänget?

Om det finns ett fastställt schema och mamman vill hålla kvar vid det måste ni gå till tingsrätten, via familjerätten. Då bör ni skaffa ombud.

Ett bra fösta steg kan vara att ordna en träff med familjerätten och snacka igenom problemet.

• Anonym (Hmmm)

Möte är bokar nästa vecka. Nåt schema finns väl inte men varannan vecka har det varit tidigare

• Kjell2
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-08-14 20:49:55 följande:
    Möte är bokar nästa vecka. Nåt schema finns väl inte men varannan vecka har det varit tidigare
    Om ni verkligen är oroliga för barnet kan ni låta bli att lämna över till mamman.
  • Anonym (Hmmm)

Det har vi faktiskt gjort denna veckan hon får inte tillbaka dom. Det e ju hennes vecka men vi har dom mer än gärna här är dom trygga och finns fasta rutiner.

Men jag är lite orolig von är väldigt manipulativ och vänder å vrider på saker till hennes fördel men jag hoppas att familjerätten tänker ett steg längre å kanske till och med pratar med den äldsta som är 7 år. 7 åringen vill ju verkligen inte till sin mamma och hoppas bara att det når ända fram

• Kjell2
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-08-14 21:03:52 följande:
    Det har vi faktiskt gjort denna veckan hon får inte tillbaka dom. Det e ju hennes vecka men vi har dom mer än gärna här är dom trygga och finns fasta rutiner.
    Men jag är lite orolig von är väldigt manipulativ och vänder å vrider på saker till hennes fördel men jag hoppas att familjerätten tänker ett steg längre å kanske till och med pratar med den äldsta som är 7 år. 7 åringen vill ju verkligen inte till sin mamma och hoppas bara att det når ända fram
    Då är det vara att vänta och se. Mötet på FR kommer kanske lösa en del. Fundera också på om ni är beredda att gå till TR
  • Anonym (Hmmm)

Ja vi hoppas på det först å främst blir det nog till å söka egen vårdnad om barnen om det måste gå genom TR så får det väl bli så

• Anonym (Sammasits)

Hej.

Jag sitter i en kokande situation som dig.

Fast här är det pappan nya fru som behandlar vårt barn illa. Väldigt illa psykiskt. Men påhopp och riktigt läskiga historier hon kan ljuga ihop. Som att pappan inte är hennes riktiga pappa. Hon får inte prata om mig (mamman) hemma hos dom. Hon får inte säga att hon saknar mig, längtat hem osv. För då blir pappa ledsen.. Ja listan kan göras lång.

Jag och min sambo gjorde en oros anmälan till socialen igår.

Efter enskilda gånger försökt få pappan att gå på samtal hos socialen.

Pappan i sig, sköter sina åtagande om barnet och alltid gjort. Men låter detta pågå mot barnet och i deras hem mer stora bråk om allt, och frun har även hotat om att ringa polisen vid ett flertal bråk som barnet fått bevittna.

Detta beslut som vi nu tog har legat långt inne. Men nu är det gjort och jag hoppas innerligt för vårt barns skull att detta nu kan lösas på bästa sätt för barnet.

Och att socialen tar detta på allvar då jag inte vet vart jag ska ta vägen om jag måste fortsätta lämna barnet där varannan vecka i fortsättningen.

• Anonym (anonym)

Vem är det som gör alla dessa orosanmälningar för hur barnen har det hos mamman? (Ja det är anmälningar om att man är orolig hur barnen har det, inte anmälningar på mamman.)

På vilket sätt menar ni att barnen far illa hos mamman och hur vet ni det?

• Anonym (Hmmm)

Det är vänner, syskon, grannar som ser hur illa det är. Nu får det vara nog. Nångång måste barnen få en fast punkt i livet å inte bara runt skickad hela tiden. Här hemma är dom trygga vi har fasta rutiner och ordning och reda. Barn behöver det. Å det är förälderns skyldighet att se till att sina barn har det bra och är trygga hos respektive förälder , inte en rättighet!

Yngsta barnet sa häromdan att hen inte ville bo hos grannen nå mer....hur ska man tolka det? 

Svar på tråden möjlig vårdnadstvist