Inlägg från: bönan32 |Visa alla inlägg
  • bönan32

Psykolog - hot or not?

Förväntanstid skrev 2013-08-14 21:27:33 följande:

Typ typ... Jag känner två stycken. De är nära vänner. Bägge har haft trassliga barndomar och stökig tonåstid/ung vuxen-tid. Nu vet jag inte säkert hur man är när man är "koko" men jag gissar att en del har tänkt det om dem. Dock så gillar jag halvtrasiga människor, så länge de kan föra sig någorlunda bland folk. Jag har liiite svårt att se dem i sin yrkesroll däremot eftersom jag känt dem länge och vet deras brister, samt hur de tänker ;)
    Jo men bara för att man har haft en trasslig barndom och en stökig tonårstid ( vilket nästan är mer normalt under den perioden i livet ) så betyder det ju inte att man är koko eller måste ha psykiska besvär.
    Har dock ff svårt att tänka mig att en trasig människa eller om man har psykiska besvär av tyngre sorten, att man då kan bedriva behandling på patienter.
  • bönan32

Dessutom är det inte helt ovanligt att såna personer som det ser ut på ytan att ha haft en "fläckfri barndom" - att det kanske just är dom personerna som mår som sämst o haft en mest trasslig barndom.
    Det är oxå rätt vanligt att folk som lider av psykisk ohälsa inte alls kan se att dom haft en trasslig och svår och traumatisk uppväxt eftersom deras försvarsmekanismer är så starka.

• bönan32
    cloud skrev 2013-08-15 08:28:45 följande:
    I uppsala är vi rätt många - i alla fall studenter ;)
    Ok.. det är alltså där man ska bo Solig

• bönan32
    cloud skrev 2013-08-15 08:46:44 följande:
    som jag skrev ovan - en stor del av utbildningen går ut på att "komma till rätta" med denna eventualitet :) Tror risken är liten. En "klassisk" fördom för de som inte vet vad psykologprogrammet går ut på eller ens har träffat en psykolog (utanför sessionsrummet). Lite som att säga att alla politiker är egoistiska svin som myglar. Det är nästan lite norm att säga detta om dessa två yrkesgrupperna
    Precis, så tänker jag också. Att det just är en klassisk fördom.
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 09:35:03 följande:
    Om jag vore psykolog skulle jag nog bli fundersam över ditt förhållningssätt gentemot yrkeskåren. Faller hon (han borde det egentligen bli) för mig, eller faller hon för mitt yrke. Visserligen skulle yrket vara en del av mig, men det representerar ju inte hela mig! Iofs, kanske ett "one night stand" kanske skulle fungera, men det är egentligen ingen livsfilosofi jag direkt praktiserar.
    Haha. Du e rolig. Chilla lite va
  • bönan32
    cloud skrev 2013-08-15 09:27:23 följande:
    Det var ett skämt. Du vet, stereotypt psykologsvar. Lite som "Hur får det dig att känna?", "Vad tror du själv?", "berätta om din mamma" och "hmmmhm?"
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 11:12:35 följande:
    Vet du vad som hade varit roligt? Jo, om TS inte var psykologstudent. Då hade all fjäsk du dig bemödat hittills varit ett totalt "waste of time".

Fjäsk??
    Haha.

• bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 11:21:29 följande:
    Bönan32, är inte det uppenbart? Men det är gulligt, och lite roligt.
    Haha. Ok, if u say so..
    Genom sig själv tror man att man känner andra. 
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 11:35:10 följande:
    Bönan32 - Såklart, allt jag uppfattar är ju min subjektiva tolkning, som förmodligen präglas av tidigare erfarenheter och fööördomar (läs emotionella ryggsäck). Den absoluta sanningen om saker och ting kan aldrig bli fullständigt objektiv.
    Ok, tack för föreläsningen.
    Kyss 
  • bönan32
    Mamori skrev 2013-08-15 13:55:24 följande:
    Studerar själv till psykolog och har dejtat två andra psykologstudenter så man får väl säga att jag finner psykologer sexiga :-P
    *avis*
    Vill oxå dejta en psykolog!  
    Nu bor ts iofs lite för långt bort för mig Tungan ute.... men klurar på hur jag ska öka mina möjligheter att träffa nån sådan snubbe i mitt område.  
    Ts, du kanske har några tips? Vart hänger psykologer som är tillgängliga??
    Har fått för mig att det finns väldigt få av den yrkeskategorin lediga/som är singlar, eftersom relationer är ert expertområde så att säga. Så jag inbillar mig att alla lever i en relation eftersom ni kan det här med relationer och har det bästa omdömet att välja rätt pot. partner. Jaja, det kanske bara är en fördom.. 

• bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 13:57:48 följande:
    Cloud, men om inte kontexten öppnar upp för en sådan möjlighet, kan omöjligen ett intresse uppstå.
    Ja, om man resonerar så som du gör. Det låter liksom som att du redan har bestämt dig att så är det. Ja, då är det svårt att få till det på annat sätt. 
    Men vad hände med att kanske öppna dina sinnen?  Inte bestämma dig i förväg? 
    Bara ett tips från coachen Kyss 
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 14:10:53 följande:
    Bönan32, bestämt mig? Nej, jag kan inte enbart intressera mig för en person som enbart har ett vackert yttre, jag måste höra honom diskutera också. Så fungerar jag!
    Så med denna information som bakgrund är det väl ingen surprise att jag trånar efter filosofer. ;) p
    Äsch, uppenbart att du inte fattar hur jag menar.
    Struntsam! 
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 14:17:22 följande:
    Bönan32, är du medveten om att du positionerar mig som väldigt korkad? Nej, tydligen förstod jag inte vad du menade/menar. :)
    Korkad? Det är din tolkning.
    Att man inte förstår varandra betyder inte att den ena parten är korkad.  
    Verkar jobbat att vara dig. 
  • bönan32
    Mamori skrev 2013-08-15 15:00:45 följande:

Jag studerar till psykolog, har ett år kvar
    Ojoj, vilken stad?? Oskyldig

Flört
  • bönan32
    Paradigm skrev 2013-08-15 15:15:48 följande:
    Har du hakat upp dig på att jag tyckte att du "fjäskade" för ts-psykologen? Förlåt i sådana fall, jag trodde inte att du skulle ta så pass illa upp. {#emotions_dlg.flower}
    Dina tolkningar är så intressanta. 
    Brukar du göra så irl oxå? Tolka in en massa som inte finns? 
  • bönan32
    LadyViolette skrev 2013-08-15 15:55:41 följande:
    Nej tack, överanalyserande människor. 
    Är det fel att analysera? Eller hur tänker du? *nyfiken*
Svar på tråden Psykolog - hot or not?