Inlägg från: Omogen citron |Visa alla inlägg
  • Omogen citron

Psykolog - hot or not?

bönan32 skrev 2013-08-14 13:14:53 följande:
    Har aldrig förstått de där att folk tror att psykologer är psyk-störda själva...? Det är väl rätt självklart att man inte kan arbeta som psykolog om man har massa obearbetat inom sig själv? Fast folk kanske inte tänker så/fattar det..?Jag är en sådan som diggar psykolger starkt - oftast när alla är emot vad en psykologer säger, så är jag typ den enda som brukar hålla med i det psykologen säger... typ om man kollar på nåt tvprogram där ex en psykolog är gäst i morgonsoffan eller liknande.   

Nej, om man har en massa obearbetat själv så borde man inte bli psykolog, men många som blir psykologer tänker inte så. De känner att de vill hjälpa folk utifrån sina egna erfarenheter och tänker inte på att de först måste bli klara med sitt eller så är det ett sätt att fly sina egna problem.
  • Omogen citron
    cloud skrev 2013-08-15 08:43:18 följande:
    Fast i princip halva utbildningen går ut på att komma till rätta med sådant (egenterapi,  patientarbete under handledning). Jag tänkte också som du innan jag började på programmet . Det är nog som kommer  igenom programmet utan insikt om ett problem som du beskriver. Lärarna är väl medvetna om att de finns en och annan som den du beskriver,

Jag vet. (En kompis pluggar till psykolog) men det känns som att de större sjukdomarna, bipolär, borderline och dylikt blir svårt att komma tillrätta med då en annan student ska ha terapi. Särskilt eftersom många av dessa sjukdomar inte kan botas. Vissa vill inte komma tillrätta med sina problem heller.

Är det så få som du säger? Min kompis säger att det är rätt många som har problem.
Svar på tråden Psykolog - hot or not?