• Aniiee

Jag funderar på det där med fördelningen...

Ja, det är precis det jag funderat på. Hur mycket borde man egentligen äta varje måltid? Det vill säga, rent enkelt, vi säger att man ska äta 2000 kalorier på en hel dag. Hur delar man egentligen på det? Jag är lite dålig på att äta, men vi säger att man äter frukost, lunch, mellanmål och middag. Det är fyra mål. 2000/4=500. Femhundra kalorier per måltid? Nja, äter någon så? 700 kalorier till middag? 100 kalorier till mellanmål? NÄR borde man egentligen äta den största måltiden? Det känns om att de flesta gör det till mddag, men borde man inte egentligen göra det till frukost? 

Vet inte, spånar bara. Vad tycker ni? Hur gör ni? (Och hur gör jag för att komma ifrån att bara äta max 2 mål om dagen? Det är väl inte bra? Eller?) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Jag funderar på det där med fördelningen...
  • Aniiee
    Vivan skrev 2013-08-13 11:54:31 följande:
    Du kan fördela det hur du vill. Det kan vara fördelaktigt att om du tränar lägga dagens största mål efter träningen. Man kan äta två mål om dagen om man mår bra av det. 
    Ja, jo, men är det egentligen så smart att äta som en fluga till frukost och en tiger till middag?
  • Aniiee
    Vivan skrev 2013-08-13 12:41:40 följande:
    Varför inte?
    Inte vet jag. Jag spånar som sagt bara....
  • Aniiee
    Vivan skrev 2013-08-13 12:49:03 följande:
    Ät bra råvaror och ät inte för mycket. Sedan kan du fördela det som du vill. Äta nattetid är inte det bästa dock. Hur tycker du om att äta?
    Jag föredrar att inte äta alls..... nej, inte så illa. Jag äter en måltid någon gång mellan 12 och 24. Om jag äter mer än så så blir det en måltid till någon stans mellan 16 och 04. Hur energifördelningen på de två målen ligger vet jag inte. Ibland äter jag exakt samma sak två gånger. 
  • Aniiee
    Vivan skrev 2013-08-13 13:07:52 följande:
    Är du nöjd med din vikt eller vill du gå upp eller ner i vikt?
    Du kan försöka få in mer regelbundenhet i dina måltider, exempelvis äta ett mål kl 12 och det andra kl 20? Eller när det nu passar dig bäst.  
    Det var egentligen inte mig tråden skulle handla om, utan mer om de mer vetenskapliga aspekterna. Om folk kan motivera varför man inte ska äta efter kl 19, till exempel. 

För att svara på din fråga: Jodå, jag är i alla fall så pass nöjd att jag inte funderar på min vikt i större utsträckning. Men jag skulle visst kunna äta mer regelbundet.....
  • Aniiee
    Marina80 skrev 2013-08-13 16:26:15 följande:

Frukosten skall utgöra en ordentlig del av total kalorierna. Men 2000 kalorier är väl bara underhållsbehovet? Dvs det det kostar att hålla kroppen igång. Så fort du gör något så ökar behovet.
    Hur mycket är ordentlig? Hälften?

2000 var ett exempel för attt det skulle vara lätt att räkna.  Jag har inte räknat ut mitt basbehov, men 2000 är mer än dubbelt så mycket som jag äter en vanlig dag. En ovanlig dag äter jag ungefär 2/3 av det.
  • Aniiee
    Marina80 skrev 2013-08-13 16:35:49 följande:

Tja det är på tok för lite. Tror definitionen på det är svält. Säker på att du räknat rätt?

Kommer inte ihåg om det var så pass mycket som hälften men det var inte långt ifrån.
    Yes, jag räknar rätt. Jag är dock rätt liten.... Men helt klart behöver jag äta mer.

Hmm..... 40% kan jag satsa på. 
  • Aniiee
    Vivan skrev 2013-08-13 18:54:29 följande:
    Nej, frukosten måste inte utgöra 25% och inte heller är det dåligt att äta efter kl 19. Här har du en artikel med vetenskapliga referenser.
    traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hunge.../

2000 kcal om dagen räknas inte till svält, kvinnors dagsbehov ligger väl runt 2000-2500 kcal per dag så många skulle nog gå ner i vikt om de åt 2000 kcal om dagen men det är verkligen ingen svält.

TY =)
  • Aniiee

Jag tror Marina svarade svält på min kommentar om att jag bara äter ungefär hälften av 2000......

• Aniiee
    My S skrev 2013-08-14 18:58:54 följande:
    Ät bra mat och ät dig mätt när du är hungrig. Det är lite min filosofi.
    Vilken trevlig filosofi =)
Svar på tråden Jag funderar på det där med fördelningen...