• Micki

5:2 diet?

Ni som kör denna diet,vad äter ni under era faste dagar?

♥ Amanda 090331♥Philip 110204 ♥
  • Svar på tråden 5:2 diet?
  • sär skriven

Undrar också, precis köpt en receptbok.  Tänkte ge det ett försök.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Micki

Jag har inte läst så mkt om den än men är lite nyfiken på den

Undrar också om ni väljer 2 dagar i följd eller om ni har några dagar emellan?  

• sär skriven
    Micki skrev 2013-08-11 17:30:00 följande:
    Jag har inte läst så mkt om den än men är lite nyfiken på den

Undrar också om ni väljer 2 dagar i följd eller om ni har några dagar emellan?  
    Det är svärmor som snöat in mig på modellen, hon är jättenöjd och har hört mycket gott om den. Köpte en bok till henne också. Får se hur det går! Lycka till om du provar.
  • Micki

Tack snälla Detsamma till dig.

• SockerStinn

Jag brukar äta 3 kokt ägg (200 kcal) och en middag på 300 kcal. Planerar byta ut äggen till annat vareftersom jag får in detta. Ibland tar jag frukt ist för 1-2 v äggen. gurka eller tomat. Bara att det är så lätt att räkna på äggen. 

Middagen blir jag helt klart mätt på, vill man kan man minska storleken på den så man kan äta mer under resten av dagen ist. Men jag tycker det funkar bra att vara hungrig bara man vet att man kan äta sig mätt en gång under dagen - att ha det att se fram emot. Och ett ägg spar jag till sena kvällen, jag kan inte somna på tom mage.

Idag blev middagen vit fisk i sås (på havregrädde) med tomat och purjo, ri, broccoli och ärtor. Gott!
    Har ätit taco, tog då mjuka brödet, men bara ett för brödet är det mest energi i. Sen bara grönsaker och köttfärs resten. Skippade ost, majs, gräddfil och tog inte så mycket guacamole så blev jag ändå mätt.
    Lax funkar också, men man kan inte ta så mycket pasta. Tur att broccoli passar bra till.
    Kyckling i ugn är också bra.

Kolla en kalloritabell och försök få hela måltiden runt 100-130 kcal/100 g så blir du mätt. Skippa allt socker och håll igen på vete och andra mjöler så går det bra.  

• sär skriven
    SockerStinn skrev 2013-08-11 19:12:04 följande:
    Jag brukar äta 3 kokt ägg (200 kcal) och en middag på 300 kcal. Planerar byta ut äggen till annat vareftersom jag får in detta. Ibland tar jag frukt ist för 1-2 v äggen. gurka eller tomat. Bara att det är så lätt att räkna på äggen. 

Middagen blir jag helt klart mätt på, vill man kan man minska storleken på den så man kan äta mer under resten av dagen ist. Men jag tycker det funkar bra att vara hungrig bara man vet att man kan äta sig mätt en gång under dagen - att ha det att se fram emot. Och ett ägg spar jag till sena kvällen, jag kan inte somna på tom mage.

Idag blev middagen vit fisk i sås (på havregrädde) med tomat och purjo, ri, broccoli och ärtor. Gott!
    Har ätit taco, tog då mjuka brödet, men bara ett för brödet är det mest energi i. Sen bara grönsaker och köttfärs resten. Skippade ost, majs, gräddfil och tog inte så mycket guacamole så blev jag ändå mätt.
    Lax funkar också, men man kan inte ta så mycket pasta. Tur att broccoli passar bra till.
    Kyckling i ugn är också bra.

Kolla en kalloritabell och försök få hela måltiden runt 100-130 kcal/100 g så blir du mätt. Skippa allt socker och håll igen på vete och andra mjöler så går det bra.  
    Vet du om makrill i tomatsås går bra? Det känns som en bra lunch, ihop med sallad..?
  • SockerStinn
    sär skriven skrev 2013-08-11 19:13:53 följande:
    Vet du om makrill i tomatsås går bra? Det känns som en bra lunch, ihop med sallad..?
    Det är rätt mycket kalorier i det. Fet fisk och mycket socker i tomatsåsen. Bättre att ta tonfisk i vatten. 
    Sallad är så lite kalorier i så det behöver du inte ens räkna på, men det mättar ju inte heller. Funkar om man bara vill ha nått att knapra på, men jag tycker det funkar bättre att ta ett glas vatten då. Gurka är också "billigt", och det mättar en stund iaf. 
  • sär skriven
    SockerStinn skrev 2013-08-11 19:22:40 följande:
    Det är rätt mycket kalorier i det. Fet fisk och mycket socker i tomatsåsen. Bättre att ta tonfisk i vatten. 
    Sallad är så lite kalorier i så det behöver du inte ens räkna på, men det mättar ju inte heller. Funkar om man bara vill ha nått att knapra på, men jag tycker det funkar bättre att ta ett glas vatten då. Gurka är också "billigt", och det mättar en stund iaf. 
    Maken gör tonfisksallad ofta, det är mest isbergssallad, gurka, purjolök, tonfisk och majs i. Jag gissar att majsen är boven här? Jag äter såklart utan sås. Då borde jag kunna äta ungefär hur mycket som helst, om jag pillar bort majsen?
  • SockerStinn
    sär skriven skrev 2013-08-11 19:24:37 följande:
    Maken gör tonfisksallad ofta, det är mest isbergssallad, gurka, purjolök, tonfisk och majs i. Jag gissar att majsen är boven här? Jag äter såklart utan sås. Då borde jag kunna äta ungefär hur mycket som helst, om jag pillar bort majsen?
    Du kan ha majs med, runt 106 kcal/100 g, Det kan vara att vi hade en ovanligt söt sort när vi tog bort det.  
  • sär skriven
    SockerStinn skrev 2013-08-11 19:30:14 följande:
    Du kan ha majs med, runt 106 kcal/100 g, Det kan vara att vi hade en ovanligt söt sort när vi tog bort det.  
    Men vad bra. Tack snälla för hjälpen, då kan jag äta sallad när jag är hungrig.
  • Magnolia78

Ja äter minikeso, ngn form utav kött , ett x antal grönsaker, ägg, sallad kan man äta mkt utav. För mig funkar det bäst om jag får i mig en del protein det står ja mig länge på. Kör inte fastedagarna 2 dgr i sträck utan sprider ut dem under veckan. Inte alltid man kan köra samma dagar därav e det för mig viktigt att ja kan vara flexibel m dagarna. Känner att ja har gått ner och för mig e detta ett långsiktigt projekt som ja mår bra utav än så länge Glad

Svar på tråden 5:2 diet?