• Halloween

Allergisk reaktion, äpple?

Har nyligen ätit ett äpple och ca 10min efter det kände jag hur läppen började torka och klia Obestämd
    Tänkte inte så mycket mer på det men det blev värre efter varje sekund och nu när jag tittade mig i spegel ser att min överläpp har blivit GIGANTISK. Det har gått snart 1h och det lugnar sig inte, tvärtom.
    Ser ut som en överdriven botox-bud  Oskyldig

Är inte speciellt orolig över detta, antar att det kommer ger sig men tycker det är väldigt konstigt. Ett äpple?
    Besprutningen? Det var f.ö grönt och jag tvättade som alltid av det innan jag åt det.
    Normalt? 

• Svar på tråden Allergisk reaktion, äpple?
  • pernilla78

Är du allergisk mot björkpollen? Dom har nån form av korsreaktion (släkt med varann). Hände mig för några år sedan, hade misstänkt äppleallergi men testade. Efter det äter jag aldrig rått äpple, bara i pajer eller äpplemos.

• Mineralvatten
    Halloween skrev 2013-08-10 22:59:11 följande:
    Har nyligen ätit ett äpple och ca 10min efter det kände jag hur läppen började torka och klia Obestämd
    Tänkte inte så mycket mer på det men det blev värre efter varje sekund och nu när jag tittade mig i spegel ser att min överläpp har blivit GIGANTISK. Det har gått snart 1h och det lugnar sig inte, tvärtom.
    Ser ut som en överdriven botox-bud  Oskyldig

Är inte speciellt orolig över detta, antar att det kommer ger sig men tycker det är väldigt konstigt. Ett äpple?
    Besprutningen? Det var f.ö grönt och jag tvättade som alltid av det innan jag åt det.
    Normalt? 
    du bör åka in till akuten och få allergimedicin eftersom det inte lugnar sig. att det svullnar i läpparna, kan leda till att svaljet också börjar svullna och då får du problem att andas.
  • Halloween
    pernilla78 skrev 2013-08-10 23:13:14 följande:
    Är du allergisk mot björkpollen? Dom har nån form av korsreaktion (släkt med varann). Hände mig för några år sedan, hade misstänkt äppleallergi men testade. Efter det äter jag aldrig rått äpple, bara i pajer eller äpplemos.
    Kan det uppkomma bara sådär? Aldrig varit allergisk mot någon slags pollen och alltid ätit äpplen (nästan dagligen)
  • Halloween
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 23:15:14 följande:
    du bör åka in till akuten och få allergimedicin eftersom det inte lugnar sig. att det svullnar i läpparna, kan leda till att svaljet också börjar svullna och då får du problem att andas.
    Usch då nu skrämde du mig Rynkar på näsan 
    Problemet är att jag inte har bil och min fostermamma ligger och sover... Känns löjligt att väcka henne om detta skulle kunna gå över av sig själv. 
  • Halloween

Läste något intressant, 

"Angioödem kan även i sällsynta fall uppträda premenstruellt, det vill säga några dagar innan 
    menstruationen på grund av förhöjdaprogesteronvärden[1][2]"

Ska ha mens om ca 2 dagar och hela kroppen har varit i uppror (arg, hungrig etc)  

Angioödem (Quinckeödem) innebär svullnader i huden. Vanliga lokalisationer är läpparögonlockansikte och tunga. Det kan sitta ifrån timmar till dagar.

• Fia 28

jag har fått liknande reaktion av nektariner en gång. Det gick om efter några timmar.

• NollÅtta

Då kan dockså vara allergisk motmjorsnötter för denr korsad med allergi mot äpple. Antingen bör du åka till akuten så du får medicin eller ett nattöppet apotek eller annan affär som säljer piller med antihistamin (typ pollenmedicin). Det kan sätta sig på andningen!

• NollÅtta

Ursäkta stavfelen, skriver på mobilen. Men skrev att du möjligtvis också kan vara allergisk mot jordnötter.

• Aniiee
    NollÅtta skrev 2013-08-10 23:55:33 följande:
    Ursäkta stavfelen, skriver på mobilen. Men skrev att du möjligtvis också kan vara allergisk mot jordnötter.
    Intressant, det har jag inte hört.... Kanske borde vara lite försiktigare med mina favoritsnacks.

Däremot har jag hört at man kan vara allergisk mot morötter (är jag) och potatis (är jag inte) om man är allergisk mot äpplen och/elller björkpollen...
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mineralvatten
    Halloween skrev 2013-08-10 23:33:04 följande:
    Usch då nu skrämde du mig Rynkar på näsan 
    Problemet är att jag inte har bil och min fostermamma ligger och sover... Känns löjligt att väcka henne om detta skulle kunna gå över av sig själv. 
    allergi är inte att leka med.
    åk in nu.
  • pernilla78

Gå å gör allergitest snarast! Kontakta vårdcentralen så hjälper dom dig.

Morötter, äpple, björkpollen och vissa andra 'stenfrukter' kan ge allergi.

Krya på dig!

• maggank

Ja, det är en reaktion på äpplet. Samma sak hände mig för ett par år sen (året innan det visade sig att jag var björkpollenallergiker med korsallergi mot stenfrukter) och då svullnade mina läppar och jag fick svårt att andas. Som tur var hade jag Clarityn i närheten och efter ett par timmar gick det över av sig själv, jag behövde aldrig åka in.

Har ni någon allergimedicin hemma av något slag? Kortison kanske? Har du möjlighet att ta dig till en affär för att köpa exempelvis Clarityn? Annars får du nog väcka din fostermamma.

• Fia 28
    NollÅtta skrev 2013-08-10 23:55:33 följande:
    Hmm. Jag har aldrig gillat jordnötter men åt några förra veckan och efteråt fick jag klåda lite överallt på kroppen. Kan det ha varit pga jordnötterna eller ger nötallergi oftast svullnad runt mun och andningsbesvär?
Svar på tråden Allergisk reaktion, äpple?