• Limesparris

Knöl i armhålan - skitonr!!

Har nu i typ tre dagar haft en knöl i armhålan, det gör bara ondare och ondare! Nu verkligen skitont. Jag ammar och min bebis är fyra månader. Kan det ha med amningen att göra? Kan det vara en svullen lymfkörtel eller något annat? Fler som har haft samma?

• Svar på tråden Knöl i armhålan - skitonr!!
  • Akua

Kan mycket väl vara en svullen lymfkörtel. Det bruka ömma och kan kännas med handen.

Varit eller är förkyld den senaste tiden?  

• Limesparris

Knölen syns och är ungefär som en stor vindruva. Även rosa på huden. Nej, jag har inte varit förkyld nyligen och är det inåt heller...

• Akua
    Limesparris skrev 2013-08-10 22:19:30 följande:
    Knölen syns och är ungefär som en stor vindruva. Även rosa på huden. Nej, jag har inte varit förkyld nyligen och är det inåt heller...

ok. Det låter trots allt som om lymfkörteln är svullen. Egentligen behöver du inte vara förkyld just nu, tänkte bara att det skulle vara en "enkel" förklaring för dig då :)

Men som sagt, det låter verkligen som om din lymfkörtel arbetar med någon form av infektion. Du behöver ju eventuellt inte känna av det eftersom  din lymfkörtel bearbetar det.
    En körtel kan vara svullen i flera veckor.

Det kan ju också vara en inflammerad hårsäck som någon skriver. 

Är du orolig för bröstcancer?   
  • johannawe

Bröstböld? :/ är det som blankt och följt av mjölkstockning eller bakterier i sår?

• Limesparris

Nej är inte orolig för bröstcancer, sätter snarare knölen i samband m amningen. Vill bara att den ska försvinna då det gör så ont! :(

Har ej haft mjölkstockning el sår så det vore konstigt om det är en bröstböld. Men kanske är det de ändå.

• johannawe

Varit ute i kyla eller drag? Testa att håll området varmt, kanske kan vara början på en stockning?

• Akua
    Limesparris skrev 2013-08-11 03:54:43 följande:
    Nej är inte orolig för bröstcancer, sätter snarare knölen i samband m amningen. Vill bara att den ska försvinna då det gör så ont! :(

Har ej haft mjölkstockning el sår så det vore konstigt om det är en bröstböld. Men kanske är det de ändå.

ok bra :)

Jag förstår att den är besvärlig för dig!!
    Jag tror fortfarande på lymfkörtel, de kan verkligen ömma, men ta dig en tur till vårdcentralen till veckan. Rätt vad det är så kan du kanske få hjälp så det blir lättare med amningen.      
  • Alisa

Gå till vårdcentralen och få en riktigt utredning. 
    Det är lätt att tänka att det handlar om amning då du ammar, men man kan ju även få besvär som inte är relateade till amning, trots att man ammar.  

• Annelie 76

Det kan vara en mjölkstockning som kan bli en bröstböld. Jag upptäckte när jag ammade och fick problem att brösten minsann inte bara är de framtill som guppar utan bröstvävnaden börjar ungefär i armhålan. Sök hjälp innan du blir sjuk och får ont för bröstböld är skitjobbigt... FÅR du feber och bröstböld så se till att sjukanmäla dig så pappan kan vara hemma med bebisen, det är inte roligt att ha hand om en liten när man mår dåligt...

• jessica00

Jag hade en svullen lymfkörtel för några månader sedan. Svullnade upp såpass rejält att jag knappt kunde lägga ner armen intill kroppen riktigt. Undvek att raka, peta och klia, så gick den successivt bort efter ett par dagar. Hoppas din också är påväg att försvinna!

• Akua
    Limesparris skrev 2013-08-13 14:40:11 följande:
    Tack för svar, har fått penicillin nu men än så länge lika ont. :(

Vad sa läkaren då?
Svar på tråden Knöl i armhålan - skitonr!!