Koll på surfande tonåring – hjälp!!
CrashNburn skrev 2013-08-10 11:46:37 följande:
Jag har hittills kollat historiken på äldste sonens dator lite då och då för att ha lite koll på var han är (och han vet att jag gör det), men nu har jag hört att det finns nån slags funktion där man kan surfa utan att det syns var man har varit?? Är det nån som kan förklara hur detta funkar?? Är det annorlunda än att bara radera historiken alltså? Kan man blockera det på nåt sätt? Osv osv... blir jättetacksam för all info jag kan få!
Man har väl som tonåring rätt till ett privatliv även på nätet? Jag är nyfylld 14 och kan mycket mer om datorer, programmering och internetsäkerhet än mina föräldrar. De försöker kolla min historik men jag löser det med att jag krypterar hårddisken, använder TOR så att trafiken krypteras i en tunnel och efter jag surfat så kör jag något som heter CCleaner som tar bort kakor, sparad källkod och sådant. Inte för att jag är inne på porr konstant utan för jag anser att jag är gammal nog att kunna bestämma över mitt eget liv. Även om andra inte tycker som jag på den punkten. Det tog ett tag sen lärde mina föräldrar sig att jag är mogen nog för ett privatliv. Har alltid vart lite mognare än andra i min ålder. Typ som en 20 åring i huvudet men bara en kort 14 åring utvändgt