Majsan70 skrev 2013-08-10 12:06:39 följande:
Kanske vore det bästa alternativet med öppen kommunikation kanske.
Jag har aldrig förstått det där med den typen av "kontroll" noja.
Jag har själv tre barn och vi har öppet kommunicerat genom alla år om vad som är OK eller inte. De vet att vi kan kolla om vi vill, och har inget emot det.
Ja men precis - det är ju precis det jag försöker säga
Han vet att jag kan kolla emellanåt (och att jag gör det), och han känner sig trygg med det, och med att jag ibland tar upp saker som jag ser att han kollat på. För ibland kan det vara så att han är nyfiken på saker som han inte precis känner att han vill gå
direkt till mig och fråga om, men som han ändå kan behöva lite vägledning beträffande. Som, som sagt, när han började kolla upp spice. Inte nåt som är så lätt att gå till mamma med direkt; att gå och säga att "jo, du mamma, nu är det så att jag och kompisarna vill röka på, men vi vet ju inte riktigt var, när, hur eller om". Eller hur?
Däremot hade vi ett jättebra snack om det efter att jag sett att han var ute o kollade. Förstår du hur jag menar?
Sen när jag insåg det här med privat surfing blev jag lite... fundersam och tänkte att vi kanske inte har så öppen kommunikation som jag inbillar mig; han kanske bara 'gömmer' saker som han inte vill att jag ska se... men det var nog mer en tankeställare för mig själv snarare än nåt annat, och jag väljer som sagt att lita på sonen och fortsätta ha uppfattningen att vi kommunicerar bra om allt