Inlägg från: CrashNburn |Visa alla inlägg
  • CrashNburn

Koll på surfande tonåring – hjälp!!

Jag har hittills kollat historiken på äldste sonens dator lite då och då för att ha lite koll på var han är (och han vet att jag gör det), men nu har jag hört att det finns nån slags funktion där man kan surfa utan att det syns var man har varit?? Är det nån som kan förklara hur detta funkar?? Är det annorlunda än att bara radera historiken alltså? Kan man blockera det på nåt sätt? Osv osv... blir jättetacksam för all info jag kan få!

• Svar på tråden Koll på surfande tonåring – hjälp!!
  • CrashNburn
    Prissans skrev 2013-08-10 11:50:58 följande:
    Han kan trycka på private surfing i inställningarna så sparas inte historiken.

Du kan göra en sk föräldra koll. Om du ger honom en egen inloggning på datorn så kan du från din inloggning se vart han har varit o göra så att det krävs lösenord på vissa sidor o spärra vissa sorts sidor.

Jag är tyvärr inte superinsatt själv.. Men nyfiken på svaren.
    men annan historik sparas ändå alltså? som varit när han inte har valt det?
  • CrashNburn
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-10 11:55:19 följande:
    Det finns många sätt att gå runt det, det enklaste är att helt enkelt använda en annan (portabel) webläsare och då är ditt övervakningssätt värdelöst direkt. Finns många alternativ där om man har lite förståelse för hur saker och ting fungerar.

I sin enklaste form använder man helt enkelt internet explorer istället för firefox, att du kollar firefox då spelar ingen roll. Utöver det finns det sätt att göra det som gör att du aldrig skulle upptäcka det (baserat på vad du skriver här), exempelvis en krypterad fil antingen på hårddisken eller på ett usb-minne innehållandes en extra webläsare. Nästa steg är att använda TOR, som gör att man tunnlar internettrafiken i en krypterad tunnel.

Som sagt, det finns många sätt att göra det du efterfrågar, vilket sätt man väljer beror på kunskap och behov.
    Shit... nu snurrar det rejält i huvet... kan nog lika bra lägga ned helt och hållet och bara välja att lita på sonen
  • CrashNburn
    blomman07 skrev 2013-08-10 11:59:54 följande:
    Vad är du rädd för att upptäcka? Vad vill du ha koll på? Frågar för att jag är nyfiken.
    Jag är inte rädd för nånting om jag ska vara ärlig; jag vill bara veta lite vad som rör sig därinne så att jag kan ta upp och bemöta saker som han kanske går o funderar på, men inte riktigt kan få sig till att prata med mig om.

Jag har inga problem med nån viss typ av sidor, jag vill bara kunna vara där och vägleda lite ibland, om det skulle behövas... som när jag såg att han kollat massor av sidor om 'spice'... då kändes det liksom som att det var läge att gå in o ta ett snack.

Porrsidor däremot kommer jag inte att lägga mig i så länge det håller sig på en ok nivå  
  • CrashNburn
    amalie79 skrev 2013-08-10 12:05:04 följande:
    Det allra enklaste och bästa är att fråga honom??
    Hahaha - ja, det är ju lite det jag menar Och egentligen är det ju inte en fråga om att jag inte litar på honom heller, utan mer att... äsch, jag vet inte riktigt...
    Time for cake and sodomy
  • CrashNburn
    Majsan70 skrev 2013-08-10 12:06:39 följande:
    Kanske vore det bästa alternativet med öppen kommunikation kanske. Jag har aldrig förstått det där med den typen av "kontroll" noja.
    Jag har själv tre barn och vi har öppet kommunicerat genom alla år om vad som är OK eller inte. De vet att vi kan kolla om vi vill, och har inget emot det.
    Ja men precis - det är ju precis det jag försöker säga Han vet att jag kan kolla emellanåt (och att jag gör det), och han känner sig trygg med det, och med att jag ibland tar upp saker som jag ser att han kollat på. För ibland kan det vara så att han är nyfiken på saker som han inte precis känner att han vill gå direkt till mig och fråga om, men som han ändå kan behöva lite vägledning beträffande. Som, som sagt, när han började kolla upp spice. Inte nåt som är så lätt att gå till mamma med direkt; att gå och säga att "jo, du mamma, nu är det så att jag och kompisarna vill röka på, men vi vet ju inte riktigt var, när, hur eller om". Eller hur?  Däremot hade vi ett jättebra snack om det efter att jag sett att han var ute o kollade. Förstår du hur jag menar?

Sen när jag insåg det här med privat surfing blev jag lite... fundersam och tänkte att vi kanske inte har så öppen kommunikation som jag inbillar mig; han kanske bara 'gömmer' saker som han inte vill att jag ska se... men det var nog mer en tankeställare för mig själv snarare än nåt annat, och jag väljer som sagt att lita på sonen och fortsätta ha uppfattningen att vi kommunicerar bra om allt  
    Time for cake and sodomy
  • CrashNburn
    Prissans skrev 2013-08-10 12:20:59 följande:
     ja, jag tycker att det är ibland nödvändigt o bra att föräldrar har koll på sina barn på nätet. Hade alla haft det så hade inte all nätmobbing funnits... Min dotter har tyvärr råkat ut för hårda elaka ord av andra i hennes ålder som hon sedan mått dåligt över. Och ibland fått uppmaningar om att följa länkar som inte är lämpliga för barn.
    indeed!!
  • CrashNburn
    sparklingbitchh skrev 2013-08-17 02:18:34 följande:
    Varför ska du veta allt han gör på Internet, egentligen? 
    Det ska jag inte... om du läser mina tidigare inlägg förstår du kanske vad det är mina funderingar gäller
  • CrashNburn
    sixten skrev 2013-08-21 19:57:06 följande:
    Ge fan i att övervaka honom. Låt han ha ett privatliv. Hade mina föräldrar, det skulle dom aldrig kunna men om dom kunde så skulle dom upptäcka saker som enbart drabbar dem själva, gore etc. Sen skulle dom aldrig komma ut på nätet själva igen.
    Hahahaha - vad söt du verkar  
Svar på tråden Koll på surfande tonåring – hjälp!!