-
Om man inte är född i Sverige, men svensk medborgare så får man inte personnummer utan ett samordningsnummer istället.Nyårsmamma skrev 2013-08-05 19:52:12 följande:Och personnummer får barnet ändå, det blir svensk medborgare oavsett var du föder det. Ordnas med födelseattest på ambassaden.
-
http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c86800016383/70702svartvit.pdfevaoregon skrev 2013-08-06 17:11:42 följande:Om man inte är född i Sverige, men svensk medborgare så får man inte personnummer utan ett samordningsnummer istället.
-
Ja, det stämmer. Jag bor i USA och känner svenskar som fött i Sverige och varit bosatta utomlands. De har fått betala själva eller haft en försäkring som täckt kostnaderna.kaffeamanda skrev 2013-08-06 12:05:41 följande:Ring och prata med landstinget där du ska bo, olika landsting har olika priser för utlandssvenskar men riktimärket verkar vara att man då får stå för "hela" kostnaden själv.
-
-
-
Jag hittade ett par länkar som jag postade ovan. Det verkar inte ovanligt att man är skriven i Norge, men vill föda i Sverige. Det verkar också som om man kan få ett intyg om att Norge betalar för vården så att man kan föda i Sverige.
Jag hittade detta:
Du har rätt i att förlossning är planerad vård och det kräver forhåndsgodkjennelse fra NAV då detta är etablerad sjukvård som erbjuds i Norge. Din läkare måste söka hos NAV och åberopa särskilda skäl för att du skal få kostnaderna i Sverige betalda.
NAV har strikta regler och det kan innebära flera runder med avslag och överklaganden och kan ta tid.
De blanketter som ligger ute på NAV berättigar till refusjon av akut sjukvård i utlandet men inte till planerad.
-
Nej, jag har hört folk som haft problem med att t ex öppna bankkonto med samordningsnummer. Så det är inte samma sak.Nyårsmamma skrev 2013-08-06 19:11:45 följande:Petitess. Det är bara namnet som skiljer sig för att markera att personen inte är folkbokförd i Sverige, i övrigt funkar det lika, man kan beställa pass etc. Ett samordningsnummer omvandlas automatiskt till ett personnr om man flyttar till Sverige (naturligtvis).
-
Vad bra att det var till hjälp. Det verkar inte vara ett alltför ovanligt problem.Svenskamaria skrev 2013-08-07 10:12:28 följande:
@evaoregon.
Tack så mycket! Dina länker var till stor hjälp och jag skal försöka kontakta de personerna som startade de trådarna för att få veta hur det gick
-
En av mina väninnor med barn som har samordninsnummer tycker att samordningsnummer är ett skämt. Fast hennes barn har svenska pass (med samordningsnummer) finns de inte i några som helst system, och kan heller inte föras in på t.ex Vårdcentralen när de varit där för något akut; eller på banken då deras morfar ville öppna konton åt dem... Inget fungerar med de där samordningsnumrena...Nyårsmamma skrev 2013-08-06 19:11:45 följande:Petitess. Det är bara namnet som skiljer sig för att markera att personen inte är folkbokförd i Sverige, i övrigt funkar det lika, man kan beställa pass etc. Ett samordningsnummer omvandlas automatiskt till ett personnr om man flyttar till Sverige (naturligtvis).
Så petitess, absolut inte! Fungerar inte alls likadant utan fungerar knappt alls!