Medela Calma - Rekomenderar ni den?
Hej Gogelina!
Jag helammade min dotter till ca två månader då jag kände att jag ville kunna gå och lägga mig lite tidigare om kvällarna och ge en matning till pappan. Av den anledningen började vi ge dottern mjölken ur Calma-flaska en gg/dygn. Det gick jättebra ända tills flaskan blev lite sliten (tog bara några veckor). Istället för att mjölken kom bara då dottern sög så rann det även då hon inte sög. Tyvärr gjorde det att hon blev "bekväm" och började föredra flaskan framför bröstet och vid 3,5 månader vägrade hon till min sorg helt amma. Så, för oss funkade inte flaskan ihop med amning.
Om du har lust och ork så rekommenderar jag verkligen att testa tillmatningsset! Sista veckorna innan lillan helt vägrade bröstet funkade det jättebra att amma med tillmatningssetet "kopplat" till bröstet. Det är ju såklart lite bökigare eftersom flaskan måste hängas om halsen och slangen tejpas vid bröstet, men om du vill vara säker på att kunna fortsätta amma så är det ett bra sätt att slippa flaska :)
Sen kan jag ju säga som parentes att dottern efter att vi införde flaska (först med bara bröstmjölk, sen med ersättning) började sova mycket bättre, så såhär i efterhand är jag ändå glad att det blev som det blev. Himla skönt att kunna bli avlastad av sin partner med!
Lycka till med amningen :)