• Sarah3

Hur äter era 1 åringar?

Har en kille på snart 15 månader. Han äter i princip allt, vissa saker hellre än andra förstås. :) Men nu tryter verkligen min fantasi vad jag ska ge åt honom. En vanlig dag: Frukost: smörgås med smör eller leverkorv (gröt tyvärr inget alternativ då han dööör av hunger innan den är kokad) Lunch: oftast potatis, ibland pasta eller ris. Någon typ av kött eller fisk + grönsaker. Middag: samma som vi.. Alltid hemlagat Kvällsmål: smörgås igen och ofta keso (här inte heller gröt något alternativ eftersom han har reflux och stör nattsömnen) Mellanmål vill han i princip aldrig ha. Några förslag på lunch och kvällsmål? Skulle gärna undvika en massa bröd men vad ge istället?

• Svar på tråden Hur äter era 1 åringar?
  • Sarah3

Äh, vart for alla radbrytningar?!? Blev en enda gröt men hoppas nån orkar läsa för det.. :)

• StarStruck

Vi har en snart 1åring. Frukost: välling och smörgås Mellis: frukt Lunch: burkmat eller hemlagat Mellis: yoghurt och smörgås Middag: samma som lunch Kvällsmat: välling. Det kanske inte var till jättestor nytta men så äter hon :)

• Sarah3

Ååh blir nästan avundsjuk när jag läser att någon äter 2 mellanmål. :) om han äter frukost halv 9 så vill han inte äta innan sin tupplur som är typ mellan halv 1 och halv 3 ... Då äter han sin lunch först kl. 3.

• Natulcien

Varför äter han inte samma mat som ni? Vad äter ni själva till lunch? Om det är svårt med fantasin till lunchmat, så laga extra mycket middagsmat och ät resterna som lunch dagen efter.
    Till kvällsmat kanske filmjölk med skivad banan, eller turkisk yoghurt med färsk frukt kan funka?

Vår son åt samma mat som vi vid 1 års ålder, d.v.s. grötfrukost och två mål lagad mat till lunch/middag. Plus att han åt två mellanmål och kvällsvälling. Mellanmål på fm var oftast bara frukt och på em oftast frukt + turkisk yoghurt.

• StarStruck
    Sarah3 skrev 2013-08-04 22:21:37 följande:
    Ååh blir nästan avundsjuk när jag läser att någon äter 2 mellanmål. :) om han äter frukost halv 9 så vill han inte äta innan sin tupplur som är typ mellan halv 1 och halv 3 ... Då äter han sin lunch först kl. 3.

dottern går upp mellan 5-6 och äter frukost då så mellis behöver hon men din son äter så sent så jag förstår att han inte är sugen :) du/ni kan inte ge frukost tidigare? Så länge han inte går ner i vikt och inte mår dåligt så får han i sig det han behöver iaf!
  • Sarah3
    Natulcien skrev 2013-08-04 22:39:53 följande:
    Varför äter han inte samma mat som ni? Vad äter ni själva till lunch? Om det är svårt med fantasin till lunchmat, så laga extra mycket middagsmat och ät resterna som lunch dagen efter. Till kvällsmat kanske filmjölk med skivad banan, eller turkisk yoghurt med färsk frukt kan funka? Vår son åt samma mat som vi vid 1 års ålder, d.v.s. grötfrukost och två mål lagad mat till lunch/middag. Plus att han åt två mellanmål och kvällsvälling. Mellanmål på fm var oftast bara frukt och på em oftast frukt + turkisk yoghurt.

Middag äter han samma. Jag har tyvärr som ovana att inte äta lunch så då måste jag ju koka skillt åt honom. Turkisk yoghurt vill han inte ha mera..
  • Sarah3
    StarStruck skrev 2013-08-04 22:42:40 följande:
    dottern går upp mellan 5-6 och äter frukost då så mellis behöver hon men din son äter så sent så jag förstår att han inte är sugen :) du/ni kan inte ge frukost tidigare? Så länge han inte går ner i vikt och inte mår dåligt så får han i sig det han behöver iaf!

Han vaknar en 8 tiden först, ibland ännu senare.. Han har alltid sovit ca 12 timmar natt, då han ofta sover dåligt pga av reflux och astma. Han är rund och go kille så det går nog ingen nöd på honom. :) Men skulle gärna se att han skulle äta mellanmål så det skulle bli fler mål men mindre mängd åt gången. Skulle vara att föredra vid reflux.
  • Natulcien
    Sarah3 skrev 2013-08-04 22:45:33 följande:

Middag äter han samma. Jag har tyvärr som ovana att inte äta lunch så då måste jag ju koka skillt åt honom. Turkisk yoghurt vill han inte ha mera..
    Äter du ingenting alls mellan frukost och middag?
    Spara lite från middagen då, och ge honom till lunch nästa dag.
  • Sarah3

Äter oftast ingen frukost heller. Dåliga vanor, jag vet.. Ofta när vi kokar middag så kokar vi så det räcker åt oss nästa dag så då känns det lite "tråkigt" att ge honom samma mat 3 ggr i sträck. Därför jag oftast kokar skild lunch åt honom, så det blir lite variation. :)

• Natulcien
    Sarah3 skrev 2013-08-04 22:57:26 följande:
    Äter oftast ingen frukost heller. Dåliga vanor, jag vet.. Ofta när vi kokar middag så kokar vi så det räcker åt oss nästa dag så då känns det lite "tråkigt" att ge honom samma mat 3 ggr i sträck. Därför jag oftast kokar skild lunch åt honom, så det blir lite variation. :)
    Ok...då kanske det helt enkelt är så att ni får skaffa er lite bättre vanor...om inte annat så för er sons skull...
  • ApanApansson

Havregrynsgröt gör du på ett kick, häll rätt mängd vatten och gryn i en skål som du sedan kör 1 min i mikron

Stupid is, as stupid does!
  • Airhostess

Eah ger ni ingen frukt? Macka på morgonen är väl helt ok men inte igen sen. Plockbitar av färska grönsaker, en ostbit är juh bra mellanmål. Lunchen och middagen är juh bra nu som den är, eller ville du ha fler ideer på rätter?

• Sarah3
    Airhostess skrev 2013-08-04 23:46:45 följande:
    Eah ger ni ingen frukt? Macka på morgonen är väl helt ok men inte igen sen. Plockbitar av färska grönsaker, en ostbit är juh bra mellanmål. Lunchen och middagen är juh bra nu som den är, eller ville du ha fler ideer på rätter?

Visst erbjuder vi frukt, men eftersom han aldrig vill ha mellanmål blir det inte mycket. Fler ider till lunch och kvällsmål. Som jag tidigare skrev tycker jag också det räcker med smörgås en gång per dag. :)
  • Sarah3
    Natulcien skrev 2013-08-04 22:58:50 följande:
    Ok...då kanske det helt enkelt är så att ni får skaffa er lite bättre vanor...om inte annat så för er sons skull...

Sonen får nog mat så honom går det ingen nöd på. Dessutom alltid hemlagat och inget halvfabrikat.
  • Sarah3
    ApanApansson skrev 2013-08-04 23:06:34 följande:
    Havregrynsgröt gör du på ett kick, häll rätt mängd vatten och gryn i en skål som du sedan kör 1 min i mikron
    Stupid is, as stupid does!

Tack, de har jag inte ens tänkt på. Jag är lärd hemifrån att man kokar allt själv och inte använder "snabba alternativ" så mikrogröt har en slagit mej en gång. Tack, ska absolut testa, så får jag bort smörgås iaf på morgonen. :)
  • emelianzei

Min dotter är 14 månader och en vanlig dag äter hon väl ungefär såhär: frukost vid 5-6, då oftast gröt. Mellis brukar vara en macka eller lite frukt. Lunch vid 12-tiden och då samma som jag, eller rester från gårdagen (har också en liten ovana att bara äta ett lagar mål mat om dagen, det ska ändras på nu dock). Sedan middag vid 4-5 (ibland har jag gett mellis även på eftermiddagen men då äter hon jättedåligt vid middagen). Välling som kvällsmål.

Svar på tråden Hur äter era 1 åringar?