• hannapanna84

Ersättning på sjukhuset?

Om det redan innan förossningen är bestämt att man inte ska amma
    pga vissa orsaker som jag ej kommer att gå in på ska man då ha med egen ersättning
    och flaska till sjukhuset eller får man det där?  

• Svar på tråden Ersättning på sjukhuset?
  • Ano Nymast

Smartast är att ta med, så slipper du tjafsa med personalen för att få av dem.
    Det finns där, men de kan vara griniga och vägra ge för de tycker man ska pröva amma. 

• FinaTina

Jag har inte ammat mitt sista barn alls.
    Bad min bm på mvc att skriva i journalen om att jag skulle ge mitt barn ersättning. Från dag 1.
    Direkt efter förlossningen (på BB-avdelningen) kom en sköterska in till oss med en paket drickfärdig Baby-semp och en liten nappflaska!

• Mamori

Det är olika på olika sjukhus. Fråga i förväg. På Sunderby sjukhus tex så fick man ersättning/låna flaska men måste ha med egna blöjor. Tror att det är tvärtom på andra ställen.

• Lindsey Egot NO1

Det bästa är att du har med de flaskor samt ersättning som du själv vill använda till ditt barn så bebisen vänjer sig från början med det ni kommer använda. Vi använde Mam-antikolik flaskorna. De små i början och hade 4 stycken. Ta även med en termos som du kan ha det kokta avsvalna vattnet i.

• Mälaröbo

Alla BB har ersättning då många barn behöver tilläggsmatas de första timmarna eller dygnen. Om man sen vill helmata på det sättet så kanske man måste ha med eget... Ring o kolla!

• Lindsey Egot NO1
    Mälaröbo skrev 2013-08-02 09:58:33 följande:

Alla BB har ersättning då många barn behöver tilläggsmatas de första timmarna eller dygnen. Om man sen vill helmata på det sättet så kanske man måste ha med eget... Ring o kolla!

Det är inte förrän barnbecket gått som bebisen egentligen är i behov av mjölken. Men bebisen äter för att få igång produktionen som inte kommer igång förrän på tredje dagen. Så nån ersättning för att överleva behöver dom inte.
  • Ano Nymast
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-03 00:19:13 följande:
    Det är inte förrän barnbecket gått som bebisen egentligen är i behov av mjölken. Men bebisen äter för att få igång produktionen som inte kommer igång förrän på tredje dagen. Så nån ersättning för att överleva behöver dom inte.
    Jo, en del barn behöver mat från start.
  • Mälaröbo

Jo, barn under 2500g och över 4500g klarar inte alltid att vänta till 3:e dagen. Blodsockret kan vara uppåt väggarna och de tilläggsmatas väldigt ofta.
    Min son vägde 4960g och becket hade gått redan i magen. Han hade ätit 3 ggr redan när vi sågs första gången.
    Så, ALLA BB-avd har ersättning på avd.

• Lindsey Egot NO1
    Ano Nymast skrev 2013-08-03 00:47:16 följande:
    Jo, en del barn behöver mat från start.
    Självfallet tar barnen brösten och flaskan eftersom det är en överlevnadsinstinkt.
Svar på tråden Ersättning på sjukhuset?