Inlägg från: kara84 |Visa alla inlägg
  • kara84

Kan ersättning vara bättre om kosten är dålig?

Vet inte om det stämmer men har för mig att en bebis dött av att mamman åt vegansk kost som ledde till att bröstmjölken var för näringsfattigt. 

www.aftonbladet.se/halsa/article12807647.ab

Kan tänka mig att om man äter extremt näringsfattig mat regelbundet så drabbas även det ammande barnet.

• kara84
    malzac skrev 2013-08-02 18:29:39 följande:
    Jag googlade fram en något mer nyanserad artikel angående det:
    www.theguardian.com/world/2011/apr/01/joel-se...

Barnet dog alltså inte av svält eller så, utan av att hon fick bronkit/lunginflammation som föräldrarna inte tog henne till sjukhus för (de trodde inte på modern läkekonst).

Sen verkar det som att hon lidit av vitamin A- och B12-brist, troligtvis eftersom mamman inte fick i sig några sådana vitaminer pga sin kost (vegan, men de allra flesta veganer ser till att få i sig det de behöver). Detta kan ha gjort flickan mer mottaglig för lunginflammationen hon drabbades av.

Så återigen: hon dog inte av det faktum att hon bara åt bröstmjölk från en vegan - Aftonbladets titel är väldigt missvisande.

Som du säger, har man extremt näringsfattig kost så påverkas även mjölken. Men det ska mycket till. Och mamman får större problem än barnet får eftersom mjölken prioriteras så hon borde märka att något är fel.
    Ja det är precis som du skriver att det var väldigt speciella omständigheter i det fallet. De allra flesta veganer har jag för mig tar tillskott för att se till att de inte får B12 brist.

Undrar om det är så att ju bättre kost mamman har desto bättre kvalitet på bröstmjölken.

Mamman ska också må bra och inte bara "överleva", så hoppas att mammor med dåliga matvanor även prioriterar sig själva mer.
Svar på tråden Kan ersättning vara bättre om kosten är dålig?