• Svar på tråden Labb har mätt felaktigt låga värden på AMH
  • Ypke

Precis, det finns en ganska ny tråd om detta här också. Jag är en av de 'drabbade' - jag nekades köpa tre IVF-behandlingar till priset av två pga för lågt AMH. Detta värde var ett år senare nästan dubbelt så högt, och när de körde om det och tog nytt, hamnade vi på ett medel någonstans däremellan. Tror inte att det påverkat mina chanser till graviditet nämnvärt, det viktiga är ju hur man svarar på behandlingarna, antal ägg och befruktning och så, inte AMH-värdet i sig. Kanske kan det ha betydelse för vilka doser man väljer vid första behandlingen, men blir det fler sedan så går man ju på hur man reagerat vid det första tillfället. Men det är ju riktigt pissigt om någon nekats behandling helt pga för lågt värde!

• Idis

Ypke; när och var har du tagit dina prover? Hur väl överensstämde antal ägg med värdet?

• Ypke
    Idis skrev 2013-08-13 23:35:48 följande:
    Ypke; när och var har du tagit dina prover? Hur väl överensstämde antal ägg med värdet?
    Hej, första testet togs på Nordic IVF Centre i Göteborg för två år sedan, sedan ytterligare två st på Carlanderska i Göteborg för knappt ett år sedan. Jag fick trots höga doser hormoner ut relativt få ägg, ungefär vad som kan förväntas av en kvinna i min ålder (41 nu),  så jag tycker nog inte att det var något konstigt där. Det som stör mig är egentligen bara att vi skulle ha fått köpa tre IVF-behandlingar till priset av två om värdet vid första mätningen varit så högt som det var vid den andra.
  • nypan78

Idag ringde min läkare för att meddela mitt AMH värde men bad mig att komma tillbaka och ta nya prover för det verkar inte stämma. Värdet var tydligen alldeles för låg, men mina resterande hormonvärden ser bra ut och på VUL såg hon bra aktivitet i äggstockarna, framför allt denna månad då jag kör en enkelkur Pergotime. Det verkar vara känd nu att man även i Stockholm haft problem med att analysera värden...fler med samma erfarenheter?

• millanese

Hej!
    Kastar mig in på denna tråd, då jag idag fått det  för mig chockartade beskedet att jag hade ett AMH-värde 0,07 (!!!) och därmed i princip noll chanser att bli gravid! Jag är 37 år och har en dotter född -10 och min man och jag har försökt få till ett syskon i ett och ett halvt år, vilket resulterat i tre mycket tidiga missfall (alla runt en vecka efter positivt gravtest). Därför ville vi göra en fertilitetsutredning och idag fick vi alltså veta att jag tydligen har alltför dålig äggkvalité för att det ska vara lönt att ens försöka med IVF och att det är kört för oss att skaffa fler barn!
    Jag tycker det låter så konstigt! Har ni tips på vart man kan vända sig och hur man går vidare?
    Tacksam och desperat!

• Idis

Kräv en provstimulering, ingen vet hur din kropp reagerar innan du fått prova.

• nypan78
    millanese skrev 2013-11-07 23:30:33 följande:
    Hej!

Kastar mig in på denna tråd, då jag idag fått det  för mig chockartade beskedet att jag hade ett AMH-värde 0,07 (!!!) och därmed i princip noll chanser att bli gravid! Jag är 37 år och har en dotter född -10 och min man och jag har försökt få till ett syskon i ett och ett halvt år, vilket resulterat i tre mycket tidiga missfall (alla runt en vecka efter positivt gravtest). Därför ville vi göra en fertilitetsutredning och idag fick vi alltså veta att jag tydligen har alltför dålig äggkvalité för att det ska vara lönt att ens försöka med IVF och att det är kört för oss att skaffa fler barn!

Jag tycker det låter så konstigt! Har ni tips på vart man kan vända sig och hur man går vidare?

Tacksam och desperat!

Testa om amh skulle jag säga! Hur var de andra värdena, äggstockarna på ul?
  • millanese

Hej igen!
    Jag bad att få ta om AMH-värdet, fick svar idag att det nu var 0,24. Ingen höjdare nu heller precis, men lite, lite mer hoppfullt. Frågade läkaren igen vad hon trodde om IVF, men jag förstod det som ganska små chanser fortfarande.
    Har så smått börjat fundera på äggdonation, för jag vet inte om jag orkar med en massa misslyckade IVF-försök.

• Idis

Jag fick svaret 0,36 för ett år sedan, då var jag 31 år. Ev visade det fel. Är nu gravid i vecka 14 efter ICSI. Mina ägg är få, men uppenbarligen är några helt ok iaf

Svar på tråden Labb har mätt felaktigt låga värden på AMH