Inlägg från: Venne |Visa alla inlägg
  • Venne

När bör jag sluta amma?

Det behöver inte vara allt eller inget. Satsa på att introducera riktig mat så att han faktiskt klarar sig utan. När jag väl började plugga heltid (efter 10 mån) blev det naturligt att amningen trappades ner. Jag var ju inte hemma helt enkelt. Mjölkproduktionen anpassade sig till det och vi ammade lite på kvällar, morgnar och lediga dagar typ, när det passade helt enkelt. Höll aldrig på med pumpning eller nappflaskor. Min dotter var 2 år när hon hade trappat ned det så mycket av sig själv att mjölken helt tog slut. Vi avslutade helt odramatiskt.

• Venne

Håller helt med Dr Mupp här ovan. Som svar på din fråga, nej jag led inget nämnvärt vid förändringen. Så länge du börjar introducera mat ordentligt så kommer du ge mindre och mindre mjölk automatiskt. Innan jag började plugga brukade vi t.ex bara amma hemma och hade mat med när vi var iväg. Blir det absolut akut på jobbet just i början brukar man kunna släppa den värsta spänningen genom att handmjölka lite i vasken på toa. Kroppen ställer snabbt om sig ´till den lägre efterfrågan.

Svar på tråden När bör jag sluta amma?