Inlägg från: Choco |Visa alla inlägg
  • Choco

När bör jag sluta amma?

Har lite frågor angående amning. Ska börja jobba i oktober och undrar när det är dags att trappa ner amningen. Hur gjorde ni? Jag vill att min son (8 mån) är helt tuttefri tills dess. Han använder mig även som napp skall tilläggas och det kommer inte att gå då. Det blir lite väl jobbigt att jobba heltid, pendla i över 2 timmar fram och tillbaks, pumpa och sen komma hem och amma samt vara en levande napp... Nah! Tror inte det... Tacksam för svar. Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-31 22:18
    Ok då är det bara att fortsätta efter jobbet. Så bra. Tack för alla svar!

• Svar på tråden När bör jag sluta amma?
  • Choco
    Venne skrev 2013-07-31 11:52:23 följande:
    Det behöver inte vara allt eller inget. Satsa på att introducera riktig mat så att han faktiskt klarar sig utan. När jag väl började plugga heltid (efter 10 mån) blev det naturligt att amningen trappades ner. Jag var ju inte hemma helt enkelt. Mjölkproduktionen anpassade sig till det och vi ammade lite på kvällar, morgnar och lediga dagar typ, när det passade helt enkelt. Höll aldrig på med pumpning eller nappflaskor. Min dotter var 2 år när hon hade trappat ned det så mycket av sig själv att mjölken helt tog slut. Vi avslutade helt odramatiskt.
    Tack för svar. Så det blir inte sprängfullt under dagen? Vill ju gärna fortsätta men kunna jobba utan att ha ont eller behöva gå iväg och pumpa. Glad
    MrsMikas skrev 2013-07-31 12:24:25 följande:
    Så där tänkte jag också med min 8-månaders. Han har alltid varit en snuttegris, ammat hela nätterna igenom (nonstop!), snuttat mååååånga gånger per dag. Vi satsade på nätterna. Sova hela nätter, eller åtminstone inte äta. Det tog några veckor. På dagarna introducerade vi mat - och den här grabben är ett riktigt matvrak som äter allt.

Tog några veckor att vänja av natten. Men när det funkade så hade vi ju vant av honom vid 'napp-behovet'. Så då vägrade han amma på dagen. Vaddå snutta - jag vill ha mat!! Inte riktigt så jag hade tänkte mig...

Så... nu vet jag inte hur natten ser ut för dig. Men försök se till att han äter tillräckligt mycket på dagen så han klarar sig utan amning. Då kommer resten lösa sig. Sen kan du amma morgon/kväll eller nätter om du vill det. Se till att han får vad han vill ha av närhet och kramar bara - han är väl i separations-ångest-åldern, så lite elakt om det minskar också.
    Åh om du bara visste vad han får närhet! Han får så mycket pussar och han är mycket i famnen. Jag dansar och leker med lillen så på så sätt går det ingen nöd på honom. Synd bara att det funkar så där med maten... Fast det är klart om jag minskar amningen så blir han tvungen att äta. Glad

Svar på tråden När bör jag sluta amma?