• superpappa321

Vill ni riskera era barns liv i en bergbana?

Min 9 åring vill gärna åka till grönalund då vi ska till sthlm nästa vecka.
    Jag kollar på deras hemsida och ser att han får åka allt då han är över 140 cm.

Kollade lite på vilka attraktioner som finns och dem verkar livsfarliga. Hur kan ni släppa upp era barn i en attraktion över huvud taget?  Har läst lite om dödsolycker runt om i världen på grund av att de slarvar med säkerheten.
    Kan man ens lita på att säkerhetsbältet sitter som det ska?

Jag har sagt att vi får se till grabben hittils så han vet inget om detta.

• Svar på tråden Vill ni riskera era barns liv i en bergbana?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Riskerna vid en attraktion är mycket mindre än resan till och från gröna lund. Verkar lite konstigt att ta den jämförelsevis stora risken att åka dit om man inte åker något för att det är farligt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Griseknoen35

Jag vet inte hur folk kan!!! Det är helt galet! Min son sitter i sitt rum som enbart är inrett med mjuka säkra saker, madrasser på vägar, tak och golv. Han får gå ut en kvart var dag på gräsmattan och sen in i rummet igen.. Folk nu förtiden är ju helt galna som går på gröna Lund, mataffären, flyger, åker bil med sina barn! Nej säg inte ens att gröna Lund finns, bara namnet är en dödsfälla!

• JoBa

Jag tror att Gröna Lund har bra koll på säkerheten. Du utsätter förmodligen både dig själv och barnet för större risker i trafiken på vägen dit än du gör i själva berg-och-dalbanan.

Mina barn får åka allt som nöjesparken låter dem åka (dvs om de uppfyller längd- och åldersgränser), om de vill.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    superpappa321 skrev 2013-07-30 17:05:40 följande:
    Men alla dödsolyckor då?
    Vad är det med dem?

Ja, olyckor händer. De är väldigt ovanliga och som sagt i jämförelse med trafikolyckor med dödlig utgång är de mycket ovanliga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • superpappa321

Det jag oroar mig för är t.ex att vagnarna ska spåra ur eller att säkerhetsbältet ska gå upp.

Men jag är väl för nojig:D 

• cattitude

Jadå, många bilar, spårvagnar, bussar, tåg och flygplan är inte säkerhets utrustad men ändå använder vi dessa transportmedel dagligen. Han åker bergodalbana nån gång då och då så det är ingen fara

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    superpappa321 skrev 2013-07-30 17:09:53 följande:
    Det jag oroar mig för är t.ex att vagnarna ska spåra ur eller att säkerhetsbältet ska gå upp.

Men jag är väl för nojig:D 
    Det är en möjlig utgång, det kan ju faktiskt hända.

Men man måste ju överväga riskerna med saker man gör. Att åka till gröna lund med bil och sedan inte åka attraktionerna för att de är farliga är inte rationellt, det är ett skevt säkerhetstänk som ingen har nytta av.
  • Vinterankan

Längtar tills mina barn är 140 cm så vi kan åka alla de där roliga sakerna tillsammans.

• superpappa321

ok jag är väl övertygad... Har lite problem med 6 åriga lillebror nu men tack för att ni övertygade mig! 

• Bripp

Jag och femåringen åkte "kvasten" på Gröna Lund nu i sommar. Jag skrek mest, haha. När vi klev av var det första hon sa: Det där var läskigt! Men roligt! :)) Kvasten, slänggungorna, Lustiga huset och spöktåget var dock det enda hon åkte på "stora sidan".

• superpappa321
    Bripp skrev 2013-07-30 17:49:18 följande:
    Jag och femåringen åkte "kvasten" på Gröna Lund nu i sommar. Jag skrek mest, haha. När vi klev av var det första hon sa: Det där var läskigt! Men roligt! :)) Kvasten, slänggungorna, Lustiga huset och spöktåget var dock det enda hon åkte på "stora sidan".
    Har de inte två slänggungor?
  • Steffi

Jo men den allra största skulle jag inte sätta mig i.. Inte pga av säkerhet utan att jag är så otroligt höjdrädd Förövrigt tror jag att säkerheten på grönan är bra. Jag åker absolut dit med mina barn och har skoj.

superpappa321 skrev 2013-07-30 17:58:02 följande:
    Har de inte två slänggungor?

• Bripp

Jo som sagt, de har två. Åkte den stora själv, höll på att frysa ihjäl däruppe, haha. Dottern älskar den mindre versionen, Hon får vänta åtskilliga år innan hon får åka den stora.

• Vinterankan

längdgränserna är rätt bra riktmärken faktiskt. Min fyraåring åker allt man får om man är 110 cm, vilda musen är favoriten. Nästa år kommer hon vara 120 hoppas vi och då kommer hon åka det mesta med den gränsen. Inte stora slänggungan (tror den är 120) men saker som flygande mattan och träbergodalbanan kommer hon absolut att få åka.

• pigglet

När inträffade senast en dödsolycka i åkattraktioner i Sverige?
    Hur många personer dör varje år i trafiken? I vatten? I hemmet?  

• Dr Mupp
    pigglet skrev 2013-07-30 23:21:21 följande:
    När inträffade senast en dödsolycka i åkattraktioner i Sverige?
    Hur många personer dör varje år i trafiken? I vatten? I hemmet?  
    www.aftonbladet.se/nyheter/article17168001.ab
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jaghopparhögt

Dom flesta olyckor på nöjesparker drabbas knappast barn som följer säkerhetsrutiner utan vuxna som är alkoholpåverkade och inte uppför sig som man ska utan står upp på fel ställen t ex.

• pigglet
    Dr Mupp skrev 2013-07-31 18:04:05 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article17168001.ab

Jag tolkar det som att det inte inträffat en enda dödsolycka. År efter år utan att en enda person dött i nöjespark i Sverige. Det känns rätt bra.
    Siffrorna i trafiken rör sig om 300-400 personer varje år.  
  • entjej

OT: Var på grönan för några veckor sedan. Fick ångest bara av att titta på de jättehöga hänggungorna. Hur kan man tycka om att åka i dom? Bara undrar. OT, out topic som sagt...Och lita så helt på säkerheten. Går en kedja av där så är det verkligen adjöss.

Svar på tråden Vill ni riskera era barns liv i en bergbana?