• nozpa

Mor- och farföräldrar på Facebook!?

Det känns som att den "enda" felet dom egentligen gjorde var att lägga upp bilderna på din pappa och erat barn. Vilket såklart INTE är okej om ni sagt att ni inte vill ha några bilder på erat barn på facebook.
    Resten kändes inte som att dom gjort  något ni inte ville. Eller missade jag något nu?

Uppenbarligen vågade dom ju inte ens berätta, alltså utanför facebook, att dom blivit farmor och farfar. Så undrar lite hur ni la fram det? 

• nozpa
    firefighterdad skrev 2013-07-30 23:30:40 följande:

Nope, i övrigt har de inte gjort några konstigheter som rör ämnet och det säger jag inte heller så du har inte missat något :)

Det "roliga" är att jag har sparat samtliga sms-konversationer sen jag skaffade ny telefon precis när sambon och jag fått reda på att vi väntade barn så där finns ju allt med. Den enda som frågat och uttryckt någon form av eventuell oro för att berätta är lillebror på 8-år som jag vet har gått och varit superstolt på skolan över detta och det ser jag inga konstigheter i alls. Varför han plötsligt blev osäker över ett mms vet jag inte.

Och jag tvivlar starkt på att mina föräldrar varit "rädda" för att berätta utanför Facebook eftersom de lagt upp bilder PÅ facebook (som är det forumet vi verkligen påtalat att vi INTE vill ha någon information om detta). Och jag känner mina föräldrar så pass bra så att jag vet att de inte kan hålla något för sig själva. Det är fysiskt omöjligt för dem. Skulle fingrarna klara av att hålla sig i styr så glappar det i munnen och är munnen stängd slinter fingrarna..

Det enda vi sa inledningsvis var att de inte fick säga eller skriva något för vi ville själva hinna berätta för folk (så de slipper läsa en så stor nyhet på facebook utan får det direkt från källan). När detta var gjort så förklarade vi att det var okej att berätta för folk i deras omgivning så länge det inte skedde på facebook. Simple as that...       

Ja det låter helt rimligt att ni vill ha det så. Vi gjorde likadant. Men det var inte det med mms:et jag syftade på. Utan att någon inte hade trott att dom fick berätta för sin riktiga pappa att han blivit något.

Men vissa tar bara inte till sig. I vår första grav sa vi åt alla att "ta inget om graviditeten på fb då vi inte vill ha det där öht." En fd kollega kunde ju inte låta bli utan började ca 2 månader innan att fråga om barnet kommit ännu osv osv. Tröttsamt då vi inte ville ha det på fb alls. 
  • nozpa
    firefighterdad skrev 2013-07-31 10:14:13 följande:
    Jag tycker mest det är intressant att min pappa var så "rädd" för att berätta muntligt men att slänga ut på Facebook gick bra...

Ja, det var det jag syftade på. Därför jag undrade hur ni la fram det. :) Oh well. Publicerar ni själva bilder på erat barn på fb? Inte för att det ger andra rätt att göra det. Bara undrar.
  • nozpa
    firefighterdad skrev 2013-07-31 13:28:58 följande:
    Vi la bara fram att man inte skulle skriva om det så vart "rädslan" kom ifrån vet jag ej.

Nope, sambon och jag har inte skrivit om graviditeten alls, inga bilder efter födsel och ingen har skrivit något offentligt på våra sidor. Så kommer vi vilja ha det ett tag framöver också. Kanske kommer vi ändra oss i framtiden men inte som det ser ut nu...

Okej. Nej då känns det ju ännu mer knäppt att någon annan lägger ut.
Svar på tråden Mor- och farföräldrar på Facebook!?