Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Mor- och farföräldrar på Facebook!?

Vi hade lite problem med min svärfar (alltså barnens farfar). Det enda som funkade var en rejäl utskällning. Alltså vissa människor har helt enkelt svårt att fatta om man inte blir riktigt förbannad och visar att man faktiskt menar allvar på riktigt. Det är naturligtvis synd att det ska behöva vara så, men sådana människor finns ju och det når ju helt enkelt inte in annars! Så jag tycker absolut inte att du ska linda in det, smörja dem eller vara försiktig på något som helst sätt. Visa istället din ilska och besvikelse över att de inte fattar trots att ni hela tiden varit så tydliga med ert ställningstagande!

Kan säga att svärfar har inte lagt upp minsta lilla bild sedan den där utskällningen (åtminstone inte utan att fråga om lov) och han tog naturligtvis också bort de bilder som då fanns uppe. Han har gjort andra mysko grejer också som krävt rejäla tillsägelser för att han ska fatta allvaret, tex tog han bilder på min äldsta dotter när hon var ca 3 år och hon var helt näck. Hade kanske 10 st nakenbilder i sin telefon på henne. Han nämnde att han skulle "visa" för folk typ hur "söt" hon är men vi blev naturligtvis helt förskräckta och krävde att han omedelbart tog bort varenda bild! Nu är han som sagt extremt försiktig och frågar faktiskt om lov först om han vill lägga ut eller visa något

• skogsvitter
    Pissenisse skrev 2013-07-30 12:20:55 följande:
    Det är ändå lite väl extremt att kräva att det hålls hemligt även efter barnets födsel. Det är ju ändå deras barnbarn och inte bara eran nyhet.
    Fast de kräver ju inte att det hålls hemligt, läser du inte ordentligt??
    Som jag ser det är det självklart och sunt förnuft att man faktiskt frågar eller kollar med föräldrar innan man publicerar bilder på andras barn! Är det inte det för dig?!

Sen kan jag hålla med om att man får ha överseende att de vill skriva om sitt barnbarn och dela sin glädje de också, men det tycks ju även TS ha överseende med.
  • skogsvitter
    Pissenisse skrev 2013-07-30 12:46:41 följande:
    Lagligrätt har man inte, en förälder kan givetvis ta sitt barn och hålla det hur långt ifrån alla andra man vill. Jag tycker bara att det blir så extremt att sitta och leta efter sådana saker. Man hittar ju alltid något man kan reagera på och det skapar ju ett obehag, precis som du upptäckte att folk inte vågade prata om det alls. En stolt morförälder är inte något jag tycker man skall lägga så mycket energi på att förhindra, men visst vill man leva så då har man som du säger all rätt till det. 
    Varför måste man vara stolt på facebook? Min mamma är mycket stolt över sina barn och barnbarn. Men hon fläker ändå inte ut oss på sociala medier överallt. Idag är väl det här viktigare än någonsin att vara medveten om, iom att främst facebook är så stort. Allting ligger ju fullkomligt öppet för alla! Barnen blir alltså offentlig vara, för hela världen, konsekvenserna av det finns vare sig man vill tro det eller ej. En del människor vill helt enkelt begränsa den offentligheten, det ska andra kunna respektera tycker jag.
  • skogsvitter
    firefighterdad skrev 2013-07-30 13:46:21 följande:
    För övrigt så är det ju skillnad också på att skriva någon status eller på en sida om att man blivit farförälder jämfört med att skriva till någon i en chatt...vilket vi har sagt är ok...

Prata om det är alltså helt ok enligt konstens alla regler..vi vill inte att de postar bilder eller annonserar ut för hela världen att de blivit farföräldrar. De kan gott och väl berätta för var och en av sina kompisar individuellt stället för att kabla ut det på hela internet.
    Har full förståelse för det resonemanget, privatlivet blir som bortblåst när allt ska visas upp i statusrader för alla att se. Jag har som sagt inga andra råd att ge än att ge en rejäl utskällning, visa att det är nog och berätta även det du skrev ovan om hur du känner gällande besöken. Det är ju de som måste göra att det känns trevligt för er att komma dit!
  • skogsvitter
    Lilla E skrev 2013-07-30 22:01:12 följande:
    Får jag lov att fråga vad det är som gör att ni är sådana motståndare till att bilder på vänner och familj läggs ut på Facebook? Vissa är extrema, postar bilder i tid och otid, javisst, men långt inifrån alla. Någon fin bild man vill dela med sig av någon gång ibland, vad gör det för skada? Är bara nyfiken.
    Det har helt enkelt med helt vanlig sund integritet att göra, som de flesta människor haft i alla tider, ja ända tills nu då facebook finns i var mans ficka! Paparazzis tycker de flesta är obehagliga men på facebook är det tydligen helt ok för folk att publicera vilka bilder som helst, oavsett på vem? Jag tycker det är ett sjukt beteende, faktiskt. Det är ett offentligt rum och ffa barn är helt försvarslösa inför den offentlighet som facebook är. Det mest märkliga är att folk inte ens tycks förstå det, få vet ju ens vad facebook egentligen är och hur det fungerar uppenbarligen.

• skogsvitter

Sen måste jag väl tillägga, för att undvika missförstånd, att jag har lagt ut en del bilder på våra barn liksom min sambo har gjort det. Men det är vårt val och framförallt så väljer vi vilka som får se bilderna och ej. Att andra skulle lägga upp bilder på barnen (utan att fråga) är bara sjukt obehagligt. Och det är min personliga åsikt. TS har ju sina skäl. Jag är ju ändå inte ens i närheten av samma känsliga situation som TS familj.

• skogsvitter
    ArthurDent skrev 2013-07-30 22:30:00 följande:
    Eh, är det mysko att tycka att nakna småbarn är söta? Jag och min sambo blir alldeles tårögda av "naaw" över vår lilla nakenfis, och jag är på god väg att falla för svärmors förslag att ta den klassiska "glad naken baby på vit skinnfäll"-bilden. Skulle inte ha något problem att hänga upp den på väggen med de andra barnbilderna heller, hur bedårande som helst. Har pedofilskräcken gått så långt nu att besökare kommer att "naturligtvis bli helt förskräckta" och misstänka oss för skumma avsikter?

Att man inte bör lägga ut sådana bilder på internet är en annan sak, pga av att sånt effektivt trålas av den lilla, lilla, lilla mängd människor som tycker sånt är annat än sött och att man respekterar föräldrars uttalade önskemål om sina barn oavsett vad man själv tycker. 
    Jo det är mysko när man blivit anmäld för inte bara ett pedofilbrott utan flera...
    Du verkar ju dock tillräckligt naiv för att på riktigt tro att det inte ens existerar några pedofiler..? Eller att "sånt händer ju naturligtvis inte mig"?? Hörru du, det kanske är dags att möta verkligheten. Det är inga rosaskimrande moln kring dina barn här.
  • skogsvitter

Låter som att karln har gigantiska problem med sig själv, så jag tycker inte du ska låta dig påverkas när det så uppenbart är något inom honom själv och inget som du personligen har gjort. Han kanske kommer efter en tid när han har fått lugnat sig... förhoppningsvis.

Svar på tråden Mor- och farföräldrar på Facebook!?