• Anonym (S)

Kan mamman ändra själv?

För namnbyte krävs båda parternas underskrifter vid gemensam vårdnad. Dock inte vid ensam vårdnad. Trisst att hon grälar. Tyvärr så kommer hon aldrig få igenom det. Det ligger nog hos mamman att din nya kvinna bär samma efternamn som ert barn =stark anknytning, familjef Band m.m. Tala med exet och säg att det bara är ett namn. Att hon behöver inte byta själv...för hon e ju barnets mamma...

• Anonym (S)

I vissa fall krävs det det. Jag har ny man och ha en dotter från tidigare förhållande. Då var alla tvungen att skriva på för namnbytet. Jag, exet, och min nuvarande man. Dottern bytte efternamn till min makes efternamn. Förstår att ni vill känna samhörighet. Det hör ju till. Tycker du visar att du bemöter henne med respekt, och vill lösa situationen. Detta problem ligger ju hos ditt ex. Du beskriver att eran relation har varit bra fram tills nu när du och din nuvarande väntar barn/ska gifta er. Jag hoppas hon smälter detta med tiden för allas bästa. Jag förstår att du inte vill byta efternamn på dottern! Tycket det är ett utmärkt sätt att lösa problemet genom att erbjuda att barnet heter bådas efternamn. Om mamman har tänkt att byta? När ska ni gifta er? Hoppas verkligen det löser sig för er och att hon tar sitt förnuft till fånga och struntar i detta. Bråkar hon när ni ses om detta? Har ni dottern varannan vecka?

• Anonym (S)

Okej men då missuppfattade jag allt :) trodde ni väntade barn. Men herregud då e det ju längesen :) Vad bra att ni har varannan vecka. Du har ingenting att oroa dig för. Skulle jag ha ditt ex som vän hade jag uppmuntrat henne att försök att träffa någon ny istället för att bli bitter sådär. För det e ju precis det de handlar om. Hon har haft för mycket tid att fundera och kommer på sånna där märkliga saker att irritera sig över :) Hur som helst! Låt inget få dig nu att bli orolig fundera osv över detta. Du ska ju gifta dig på lördag ju!!! Grattis :)) Du har agerat helt rätt!! Din dotter ska absolut få ha kvar sitt efternamn vill hon byta får hon göra det vid 12 års åldern (är väl då man får välja själv som barn!)

Svar på tråden Kan mamman ändra själv?